وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای که در یک سایت عربی منتشر شد از آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه در راستای مبارزه با تروریسم خبر داد.

 ایران آمادگی دارد با هدف مبارزه با تروریسم در سوریه با قدرت های منطقه همکاری کند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله ای که در العربی الجدید منتشر شد اظهار داشت: ما آماده همکاری با کشورهای منطقه هستیم.

وی با بیان این مطلب افزود: ایران امیدوار است تمامی کشورهای پایبند به صلح و همکاری بین المللی و نیز کشورهای منطقه و همسایه در برابر سناریوهای خطرناکی که به فجایع انسانی در منطقه و تشدید آن منجر می شود، ایستادگی کنند.

در این مقاله آمده است: برخی حکومت ها در منطقه طی سال های اخیر با سیاست های خود و حمایت از افکار افراطی و مشوش کردن چهره اسلام، منطقه را به سوی بی ثباتی سوق دادند. این سیاست های تنش زا نهایتا تنها به نفع سخت ترین دشمنان امت اسلامی و عربی است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده گفتگوهای سازنده است و دولت روحانی که پیش از این طرح جهان عاری از خشونت و پروژه حل بحران سوریه متشکل از ۴ بند و برگزاری همایش گفتگوی منطقه ای را ارائه داده بود، همچنان خود را پایبند به این افکار و پروژه ها می بیند و گام های عملی را در راستای تحقق این پروژه ها اتخاذ کرده است.

در ادامه مقاله گفته شده است: شهروندان و دولت ها در عراق و افغانستان شاهد نمونه های بسیاری از همکاری ایران برای تحقق صلح و امنیت و بهبود وضعیت معیشتی در این کشورها بوده اند و حتی مسئولان آمریکایی نیز که خود عامل بسیاری از مشکلات کنونی عراق و افغانستان بوده اند به نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم و بازسازی زیرساخت های عراق و افغانستان از طریق ایجاد راههای برای ترانزیت کالاها و کمک به توسعه و پیشرفت در کشورهای همسایه عراق و افغانستان اعتراف کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یک کشور مسئول و دارای تاثیر منطقه ای هیچگاه به دنبال جنگ و تجاوز نبوده است، گفت: یکی از مسئولان عربستان سعودی اخیرا تهدید کرده است که جنگ به داخل ایران کشیده خواهد شد. من امروز به طور رسمی و به عنوان سخنگوی دولت ایران اعلام می کنم که ما آماده ایم که صلح را به تمامی منطقه و اول از همه به عربستان سعودی هدیه کنیم. شکی نیست که تحقق این امر منوط به توقف جنگ بیهوده و حملات ویران کننده عربستان علیه ملت یمن و نیز توقف سرکوب اکثریتی است که در کشورهای همسایه خواهان دموکراسی هستند. اگر رئیس جمهوری آمریکا به شعارهایی که پیش از پیروزی خود در انتخابات می داد، پایبند باشد و خود را دوست دولت ریاض تلقی می کند باید درباره راههای جلوگیری از اقدامات تروریست های تکفیری در منطقه و تکرار حوادث ۱۱ سپتامبر با سعودی ها گفتگو کند.

ظریف همچنین به آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه در راستای تحقق صلح در منطقه اشاره کرد. در این مقاله آمده است: ایران آمادگی کامل دارد که با هدف مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و احیای امنیت و ثبات در سوریه با قدرت های منطقه و خارج از منطقه همکاری کند. اتخاذ چنین رویکردی از سوی ایران ناشی از اصلی است که این کشور در سیاست خارجی خود به آن پایبند است. اصلی که با هیمنه و تسلیم در برابر آن مخالف است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها