ایلام- انتخابات با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسیده است و بیش از ۵۷ درصد مردم، مهر تمدید بر ادامه کار دولت زدند و دولت یازدهم برای چهارسال دیگر سکان دار کشور شد اما مطالبه مردم ایلام از دولت دوازدهم چیست؟

به گزارش قدس آنلاین مردم استان ایلام که از دقایق اولیه شروع انتخابات تا ساعات پایانی شب در پای صندوق های رأی بودند و حضوری چشم گیر در خلق حماسه ای بی نظیر داشتند و در رأی اعتماد مجدد به دولت نقشی پررنگ ایفا کردند مطالبات به حقی دارند که نباید از چشم مسئولان و دولت دوازدهم دور بماند.

بارها از استان ایلام و نقشش در دفاع مقدس، سپربلای کشور بودن و ... نوشته ایم و اینک که دولت دوازدهم در ماه های آتی تشکیل خواهد شد و دولتمردان یازدهم کماکان در رأس دولت قرار خواهند داشت و حال که مردم وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام دادند و به دعوت رهبری و مسئولان کشوری لبیک گفتند، اکنون وظیفه دولت است که به مردم بیش از پیش خدمت کنند.

در این روزها که رئیس جمهور منتخب سفرهای استانی اش را از سرگرفته است بد نیست که بار دیگر مروری داشته باشیم به مطالبات مردم ایلام که بارها وبارها در ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد:

  1. اشتغال: استان ایلام از لحاظ ذخایر نفت و گاز، منابع طبیعی، پتانسیل کشاورزی، منابع انسانی و ... جزو استان های برخوردار کشور است، اما عدم اجرای صحیح سیاست های توسعه ای و اشتغالی در استان، ایلام را به یکی از بیکارترین استان های کشور تبدیل کرده است.
  2. ساماندهی مرزهای خروجی و ورودی بین المللی استان: مرز مهران، مرز چیلات و مرز چنگوله سه نقطه مرزی در طول ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق است که جزو امن ترین مرزهای ایران اسلامی هستند و سالانه میلیون ها نفر از زائران عتبات عالیات از این خروجی ها به کشور عراق مسافرت می کنند و لازم است دولتمردان برای ساماندهی و بهبود فضای کسب و کار و درآمدزایی مردم استان در این خروجی ها چاره اندیشی کنند.
  3. استقرار دفتر نفت و گاز غرب کشور در ایلام: یکی از مطالبات به حق مردم استان ایلام، استقرار این دفتر است که سالهاست به عنوان مطالبه از دولت های گذشته و دولت کنونی درخواست شده اما تاکنون به این مهم جوابی داده نشده است که دولت بایستی به این خواسته مردم ایلام توجه بیشتری داشته باشد.
  4. منطقه آزاد تجاری مهران: هرچند دولت با ارائه لایحه ای به مجلس شورای اسلامی در آزاد کردن مهران و ایلام تلاش کرد اما این لایحه در مجلس نهم از سوی نمایندگان رد شد، اما انتظار مردم استان این است که دولت مجدداً با ارائه لایحه ای جامع تر و مستدل تر به مجلس، در تصویب منطقه آزادی تجاری مهران تلاش بیشتری کند.
  5. توسعه بخش کشاورزی: ایلام از دیرباز و از هزاران سال پیش یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری کشور بوده و با همین صنعت، بی نیاز از دیگر صنایع بوده و اکنون کشاورزی در استان به علت های متعدد مسکوت مانده که دولت بایستی با اجرای طرح های علمی و کارشناسی، کشاورزی در استان ایلام را احیا کند، هرچند که در سال های اخیر طرح های توسعه کشاورزی در استان اجرا شده اما کندی اجرای آن کاری از پیش نبرده و سرعت بخشیدن در اجرای این طرح ها خواسته کشاورزان و تحصیل کردگان بخش کشاورزی استان است.
  6. ورزش: در سال های اخیر ورزشکاران ایلامی چه در عرصه های کشوری و چه در عرصه های بین المللی افتخارآفرین بوده اند که متأسفانه زیرساخت های ورزشی استان تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد توجه دولت های گذشته و کنونی قرار نگرفته که ورزشکاران ایلامی علی رغم استعداد فراوان به دلیل عدم امکانات نتوانسته اند، پیشرفت محسوسی خصوصا در ورزش های تیمی داشته باشند.
  7. توسعه صنعت نفت و گاز: بی شک پر پتانسیل ترین صنعت استان، صنعت نفت و گاز با داشتن سومین و دومین ذخایر کشور است که تاکنون مردم ایلام از این نعمت بهره کافی نبرده اند و دولت و مجلس با توسعه پروژه های نفتی و گازی، توسعه این صنعت در استان را در سرلوحه کار خود قرار دهند و سهم ایلام از فروش ذخایر زیرزمینی استان را به ایلام اختصاص دهند و فازهای دوم و سوم پتروشیمی و گاز ایلام را سریع تر آغاز کنند و علاوه بر این ساخت پروژه عظیم پارس غربی کشور در فواصل شهرهای مهران و دهلران را تسریع دهند.
  8. رفع مشکل گردوغبار: سالهاست که مردم ایلام از تنفس گرد وغبار ناشی از کشورهای همسایه در رنج و عذابند و گاه و بی گاه این پدیده موجب نارضایتی مردم شده و ایلامیان را کلافه کرده است که رفع این معضل نیازمند رایزنی های گسترده با همسایگان غربی ایران اسلامی است و برطرف کردن این مشکل شاید مهمترین خواسته مردم غرب کشور باشد که انتظاری بحق از تمامی دولتمردان است.
  9. توسعه صنعت گردشگری ایلام:  قدمت تاریخی ایلام به عهد باستان می رسد و از این لحاظ استان ایلام و در عصر مادها و ساسانیان بخشی از تمدن کهن عیلام بود که هم اکنون آثار متعددی از آن دوران در استان مشاهده می شود که کماکان برای بسیاری از هموطنان ناشناخته مانده است و یکی از دلایل ناشناخته ماندن آثار تمدن کهن ایلام، عدم توسعه صنعت گردشگری و هتلنیگ در این استان است که لازم است دولت با ارائه بسته های تشویقی به سرمایه گذاران و همچنین دادن اعتبارات مناسب، این صنعت در استان را رونق بخشد.
  10. احیا جنگل های زاگرس: مهمترین تفریح مردم استان ایلام خصوصاً در ایام نوروز و فصل بهار، پناه بردن به دامن کوه های زاگرس و استفاده از طبیعت منحصر بفرد آن است. اما متأسفانه در دهه اخیر به دلایل متعدد همچون خشکسالی، پدیده گرد وغبار، بهره برداری بی رویه از جنگل ها و مراتع و ... این نعمت عظیم دچار چالشی بزرگ شده و تن جنگل های نگین زاگرس رنجور شده است. تیمار کردن و جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل های این خطه از زاگرس نیازمند اهتمام جدی مسئولان امر برای اجرای طرح های کوتاه مدت و بلند مدت است که دولت بایستی برای اجرای به موقع آن با تخصیص اعتبار مناسب، در حفظ این منابع عظیم ایلام خدمتی بزرگ به مردم مرزدار استان کند.
  11. توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی استان: بخش حمل و نقل در ایلام با توجه به کنگره عظیم اربعین، ظرفیتی بزرگ دارد و اکنون که ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات در کشور شناخته شده، توسعه حمل و نقل خصوصاً ریلی و هوایی می تواند در خروج استان از بن بست و توسعه همه جانبه ایلام نقش بسزایی داشته باشد، هر چند که تنها فرودگاه ایلام روزانه شاهد تعداد انگشت شماری پرواز است، اما کماکان ایلامیان منتظر شنیدن سوت قطار در استان هستند.
  12. توجه به صنایع کوچک و زودبازده در شهرک ها و نواحی صنعتی: چندین سال است که کارگاه های تولیدی استان با مشکلات متعددی روبرو هستند و بسیاری از آنها به ورطه ورشکستگی افتاده و صاحبان آنها نه تنها در اشتغال زایی ناکام مانده بلکه به جامعه بیکار استان افزوده اند و علاوه بر این موجب دلسردی بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این سرزمین شده اند. حال می طلبد که دولت محترم دوازدهم برای بهبود وضعیت کارگاه های کوچک و بزرگ استان اهتمام جدی داشته و بصورت علمی و عملی از آنان حمایت نموده تا چرخه تولید در استان بدرستی بچرخد.

گفتنی است این ۱۲ خواسته، تنها بخش کوچکی از نیازهای به حق استان است که در سال های گذشته دیده نشده و یا اگر دیده شده بدرستی برای مرتفع کردن این مشکلات تلاش درستی انجام نشده است. اکنون که دولت محترم با رأی قاطبه مردم ایران که ایلامیان نیز سهم بزرگی در آن داشتند مجدداً امور اجرایی کشور را در دست گرفته اند، لازم است که از همین امروز و با استفاده از ظرفیت نخبگان استان و کشور برای اعتلا و آبادانی ایلام و ایران بکوشند.

برچسب‌ها