​ایلام- مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: دامداران ایلامی جایگاه دام های خود را برای پیشگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی کنند.

 تب کریمه کنگو در دام ها هیچ علامتی ندارد/ دامداران ایلامی جایگاه دام های خود را سمپاشی کنند

وهاب پیرانی روز سه شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام ها هیچ علائمی ندارد، اظهارداشت: احشام و دام های سبک انتقال دهنده این بیماری هستند و این ویروس در بدن انسان علائم خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه انتقال این بیماری از دام ها به انسان از طریق خون و ترشحات و مایعات دام ها صورت می گیرد، افزود: انتقال ویروس از انسان به انسان نیز بسیار ساده بوده و از طریق عطسه، آب بینی، ترشحات خون و ... انتقال می یابد و دامداران و شهروندان در صورت مشاهده کنه ناقل ویروس بر روی بدن احشام از دست زدن به آن و یا کشتن کنه با دست خودداری کنند چرا که ویروس از این طریق نیز به بدن انسان انتقال می یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با تأکید بر اینکه تمامی دامداران بایستی جایگاه دام و دام ها را سمپاشی کنند، خاطرنشان ساخت: تنها راه پیشگیری از انتقال این بیماری، سمپاشی جایگاه دام هاست.

وهاب پیرانی به نیاز استان به ۲۰ هزار لیتر سم اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر این میزان سم در استان موجود نیست و با مسئولان ارشد استان نیز مکاتبات لازم برای تهیه این میزان سم صورت گرفته که امیدواریم هرچه سریعتر سم تهیه شده و بتوانیم در اختیار دامداران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است، افزود: شهروندان در حد امکان از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و گوشت تازه را از مراکز معتبر و مجاز تهیه کرده و ۱۸ تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا منفی چهاردرجه نگهداری و سپس مصرف نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام استفاده از دستکش در هنگام تماس با گوشت را ضروری دانست و اظهارداشت: برای کنترل تردد دام ها با دستگاه های ذیربط مکاتبه شده و دامداران نیز بایستی قبل از بارگیری و انتقال احشام، حتماً اقدام به سمپاشی دام ها کنند.

وهاب پیرانی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است، یادآور شد: دامداران باید در تمام طول سال جایگاه دام های خود را سمپاشی کنند تا کنه ناقل ویروس کنترل شد.

برچسب‌ها