۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 536177

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند گفت: والدین حتما باید به علایم شدید گوارشی کودک از قبیل دردهای شکمی، کاهش وزن، تهوع، استفراغ و تنگی نفس یا خستگی زود هنگام توجه جدی کنند، این گونه علایم می‌تواند نشانه‌ای از مشکل قلبی باشد.

مشکل حاد قلبی که با علائم گوارشی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، علی صادق پور فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند گفت: شنبه ۱۳ خردادماه، بیست و نهمین عمل پیوند قلب اطفال در مرکز قلب شهید رجایی صورت گرفت.

وی افزود: گیرنده قلب یک پسر ۸ ساله و دهنده یک دختر ۱۸ ساله بود که بعد از تایید مرگ مغزی، اعضایش اهدا شد. قلب این دختر به بیمارستان شهید رجایی، کبد و کلیه راست به بیمارستان امام(ره) و کلیه چپ و پانکراس به بیمارستان لباف انتقال یافت.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند اضافه کرد: قلب این کودک ۸ ساله حدود ۵ درصد فعالیت داشت، این بیمار در ۴ ماه اخیر دچار نارسائی قلبی پیشرونده شده بود که با دردهای شدید شکمی و تهوع و استفراغ و تنگی نفس همراه بود.

صادق پور ادامه داد: به گفته والدین بیمار، در این مدت یک شب خواب راحت نداشتند و هر شب شاهد پیشرفت بیماری و علایم قلبی فرزندشان بودند که در نهایت بعلت نارسائی انتهایی قلبی، ۵ روز پیش از یکی از شهرهای کشور به مرکز قلب شهید رجایی با حال عمومی بسیار بد ارجاع داده می شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند گفت: این پسر ۸ ساله، به دلیل حال عمومی و نارسائی انتهایی قلب، در آی سی یو کودکان بستری و برای بیمار اینوتروپ (داروی کمکی) شروع شد و با توجه به بیماری انتهایی قلبی در لیست پیوند قلب اورژانس قرار گرفت و بعد از پیدا شدن عضو و قلب اهدایی، با توجه به حال بسیار وخیم این کودک، قلب به مرکز قلب شهید رجایی و به این کودک اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به وخامت حال عمومی این بیمار، پس از بیهوشی در ابتدای عمل دچار فیبریلاسیون بطنی شد اما خوشبختانه به اقدامات احیا پاسخ مثبت داد.

صادق پور ساعت شروع این عمل پیوند را ۲:۴۵ عصر شنبه ۱۳ خرداد دانست و گفت: این جراحی موفق تا ساعت ۵:۳۰ عصر ادامه داشت.

وی همچنین گفت: عمل جراحی با موفقیت و بدون مشکل بود، سیر بالینی بیمار در آی سی یو هم بدون مشکل سپری شد و در همان روز از دستگاه تنفسی جدا شد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند گفت: با ارتقا فرهنگ اهدا عضو در جامعه به این نوع بیماران می توان کمک کرد و زندگی دوباره به آنها و خانوادشان اهدا نمود.

صادق پور افزود: والدین حتما باید به علایم شدید گوارشی کودک از قبیل دردهای شکمی، کاهش وزن، تهوع، استفراغ و تنگی نفس یا خستگی زود هنگام توجه جدی کنند، این گونه علایم می تواند نشانه ای از  مشکل قلبی باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها