با وجود اینکه توان و ظرفیت‌های لازم برای ساخت جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده است.

آیا امارات در ساخت جکت از ایران توانمندتر است؟

به گزارش قدس آنلاین، در تاریخ دوم فروردین ماه سال ۹۴ یک نفتکش نروژی شبانه با جکت ۱۳A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود به‌طوری که هر ۱۱ حلقه چاه از جمله چاه شماره ۰۵ که به مخزن وصل بود به‌همراه تجهیزات در درون دریا واژگون شد و تجهیزات نصب‌شده در عمق ۴۸متری بستر دریا قرار گرفت.

پس از آنکه یک شرکت ایرانی موفق به مهار شرایط خطرناک این حادثه شد، دستور تخلیه بستر پروژه از آوار خطوط لوله و جکت سقوط‌کرده صادر شد و مقرر شد تا جکت دیگری برای این پروژه ساخته و نصب شود.

با وجود اینکه توان و ظرفیت‌های لازم برای ساخت این جکت در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده و این جکتی که قرار بوده ساخته شود و به محل پروژه فاز ۱۳ انتقال یابد، هنوز به ایران منتقل نشده است.

«محمد مشکین‌فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این خصوص گفت: "جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در کشور امارات در حال ساخت است و هنوز مراحل ساخت این سازه دریایی تکمیل نشده است".

فاز ۱۳ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک‌میلیون تن اتان و یک میلیون تن پروپان و بوتان در حال توسعه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها