چندین هزار نفر از مردم کاتالونیا با شرکت در تظاهراتی، حمایت خود را از برگزاری همه پرسی استقلال این ایالت از اسپانیا اعلام کردند.

تظاهرات هزاران نفر در بارسلونا در حمایت از همه پرسی استقلال کاتالونیا

به گزارش قدس آنلاین،  هزاران نفر از مردم از جمله پپ گواردیولا سرمربی سابق باشگاه فوتبال بارسلونا، امروز یکشنبه با شرکت در تظاهراتی حمایت خود را از برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر اعلام کرده اند.

گواردیولا در سخنانی در جمع تظاهرات کنندگان تاکید کرد: ما رای گیری را برگزار خواهیم کرد، حتی اگر دولت اسپانیا آن را نخواهد. راه دیگری وجود ندارد. تنها پاسخ احتمالی برگزاری همه پرسی و رای گیری است.

وی همچنین خواستار حمایت بین المللی در برابر سوء استفاده از دولت استبدادی از قوانین شده است.

در حالی که مقام های شهر بارسلونا اعلام کرده اند که حدود ۳۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند، یک منبع جدایی طلبان این تعداد را بیش از ۴۷ هزار نفر برآورد کرده است.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که ۷۳ درصد اهالی کاتالونیا از برگزاری همه پرسی مشابه استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی حمایت می کنند.

در حالی که دولت مادرید مخالفت شدید خود را با برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا اعلام کرده است، کارلس پویگدنمونت رهبر کاتالونیا در سخنانی از برگزاری همه پرسی استقلال در اول اکتبر خبر داده است.

کاتالونیا ایالتی با ۷.۵ میلیون نفر جمعیت است که زبان و آداب و رسوم خاص خود را دارد و مدت زمان زیادی است که خواستار جدایی از اسپانیا شده است.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که اختلاف نظر زیادی بین مردم کاتالونیا بر سر این مساله وجود دارد به طوری که ۴۸.۵ درصد با استقلال مخالفت کرده و ۴۴.۳ درصد نیز از آن حمایت کرده اند.

ولی دولت اسپانیا بارها با این استدلال که درخواست برگزاری همه پرسی مغایر با قانون اساسی بوده و وحدت کشور را به خطر می اندازد، با برگزاری آن مخالفت کرده است.

در همه پرسی غیر الزام آوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد، ۸۰ درصد شرکت کنندگان خواستار استقلال کاتالونیا از اسپانیا شدند، البته در این همه پرسی تنها ۲.۳ میلیون نفر از ۶.۳ میلیون جمعیت این ایالت شرکت کرده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها