جامعه:سازمان در حکم صفر سمت چپ عدد ملی! حمایت از مصرف کننده هشدار داده است که تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها،صاحبان هتل‌های یک و دو ستاره و هتل آپارتمان‌ها، صاحبان چلوکبابی‌ها و سالن‌های غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی و سایر اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای که مشمول مالیات بر ارزش افزوده‌اند نباید بابت نوشیدنی‌ها «نوشابه و دلستر» و دوغ و ماست که مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها پیشتر توسط شرکت‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شده دوباره از خریداران مالیات اخذ ‌کنند.

*خسرو معتضد

بمیرم برای مسئولیت شناسی و دلسوزی‌های این سازمان که چقدر مراعات مردم را می‌کنند. جالب اینکه فقط خبر می‌دهند و اظهار تأسف می‌کنند. نمی‌گویند برخورد می‌کنیم و جریمه می‌کنیم؛ شرح هر کسی دست خودش است. این خودکاری را که در حال نوشتن مقاله با آن هستم زمانی ۱۰۰۰ تومان می‌خریدم، اما قیمت آن ابتدا ۱۵۰۰ تومان بعد ۲۵۰۰ تومان بعد ۳۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. چند روز پیش وقتی فرستادم یک بسته ۱۲ تایی خریداری کنند، خودکار ۳۰۰۰ تومانی را ۴۵۰۰ تومان حساب کرد! پولش را گرفت و وقتی فرستاده من علت را پرسید گفت، مالیات بر ارزش افزوده خواسته‌اند! فرستاده من پرسید، مگر از این خودکار موقع ورود مالیات اخذ نمی‌شود، حالا چرا به جای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یکدفعه ۵۰ درصد قیمت را بالا برده‌ای؟ جوابی نداشت و با بی‌حیایی پاسخ داد: نخر، برو جای دیگر بخر، مرغ یک پا دارد!

چهار سال است یارانه من و خانواده‌ام را قطع کرده‌اند.هیچ اقدامی نکردم در حالی که حقوق بازنشستگی ام مجموعاً در سال به ۳۵ میلیون تومان نمی‌رسد. با نهایت پررویی می‌آیند یارانه میلیون‌ها انسان را قطع می‌کنند و حقوق ۵۷ تا ۱۰۰ میلیونی به عده ای خاص می‌دهند، فکر کنید با من که چنین می‌کنند با مردمان بی‌صدا و مظلوم چه خواهند کرد.

اخیراً دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش ۳ تا ۶ برابری قیمت کالاهای اساسی از سال ۹۰ تاکنون خبر داده است. قیمت گندم از ۳۶۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان، جو از ۲۹۰ تومان به ۱۰۳۰ تومان، چغندر از ۹۰ تومان به ۳۰۹ تومان، سویا از ۷۰ تومان به ۲۴۰۰ تومان، آفتابگردان از ۶۰۰ تومان به ۲۶۰۰ تومان، برنج طارم اعلاء‌هاشمی از ۳۶۰۰ تومان و ۳۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت گوشت گوساله چهار برابر شده و به ۴۰ هزار تومان رسیده، قیمت گوشت گوسفند هم بالاتر از ۴۰ هزار تومان شده است (در شمال شهر به ۵۰ تا ۵۹ هزار تومان هم رسیده است). قیمت حبوبات ۶ برابر شده است. از خانه و آپارتمان و اتومبیل هم هیچ نگو. وزارت اقتصاد و دارایی اخیراً به جای اینکه به مردم کمک کند صاحب چاردیواری شوند، در نهایت بی‌رحمی می‌خواهد سازندگان مسکن بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از درآمد خانه سازی را به عنوان مالیات مستقیم بپردازند. طبیعی است خانه سازان این پول را از جیب خود نخواهند پرداخت از خریداران خواهند ستاند.

دولت نه تنها باری از شانه مردم فاقد مسکن برنمی‌دارد بلکه با مزخرف و فاجعه خواندن مسکن مهر آن طرح مفید را نابود کرد. طرح مسکن اجتماعی غیرعادی دولت یازدهم با شکست مواجه شده و اکنون وزارت اقتصاد و دارایی قصد دارد با دریافت مالیات جدید فعالیت خانه‌سازی در کشور را برای همیشه متوقف کند. آقای چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد رکود چهار ساله بخش مسکن را تذکر داده و سود ساخت و ساز را حداقل دانسته و گفته است که افزایش پایه مالیات بر ساخت و فروش ملک می‌تواند هزینه‌های جانبی سازنده‌ها را بالاتر ببرد و بروز رونق را با دشواری مواجه سازد.

این نظر یک کارشناس بلندپایه دولتی است اما دولت که فقط به کسب سود می‌اندیشد، اهمیتی برای نظرهای امثال این آقا قایل نمی‌شود.

هر روز وقتی صورتحساب روزانه منزل و مخارج تهیه مایحتاج را می‌بینم سرم سوت می‌کشد. الحمدلله کار و کاسبی همه مردم خوابیده است؛ ناشران کتابی چاپ نمی‌کنند و طلب‌های من از مؤسسات تحقیقی و پژوهشی وصول نمی‌شود.

چند روز پیش وقتی تصویر سفره‌های پر از اطعمه دولتی‌ها در افطارهای دولت تدبیر و توسعه را می‌دیدم به دولت آقای روحانی حق دادم که از حال و روزگار اکثریت مردم بی‌خبر باشند. این تورم تک رمقی را نه کسی می‌بیند نه آثار آن را حس می‌کند، همه چیز در حال گران شدن است. آن وقت از رونق اقتصادی و تعادل اقتصادی سخن می‌رانند و به مردم پز می‌دهند.

خیاطی نزدم آمده بود و می‌گفت، حتی یک مشتری ندارد زیرا مردم پولی برای پارچه خریدن و لباس دوختن ندارند.

دولت تدبیر و توسعه مردم را به حال خود رها کرده است. به هر سازمان و وزارتخانه دولتی که پا می‌گذاری همه از بی‌پولی می‌نالند، اما هر روز خبر میلیاردها تومان اختلاس و وام‌های معوقه چند هزار میلیارد تومانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و هر روز بر حقوق و مستمری بگیران غیرمتعارف افزوده می‌شود. چقدر باید عده ای وقیح و بی‌وجدان باشند که در میان مردمی گرسنه ارقام میلیونی به جیب بزنند و ککشان هم نگزد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها