مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به پیچیده تر شدن بحران سوریه مدعی شد که یکی از دلایل این امر، نقش مخرب (!) ایران در منطقه است.

ایران عامل تشدید تنشهای فرقه ای در منطقه است!

به گزارش قدس آنلاین،   «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه در نشست سالانه «اندیشکده امنیت جدید آمریکا» (CNAS) با اذعان به پیچیده تر شدن بحران سوریه، مدعی شد که یکی از دلایل این امر، نقش مخرب (!) ایران در منطقه است.

مک مستر قدرت گرفتن داعش در منطقه را که به تصرف قلمرو و کنترل جمعیت و منابع می انجامد، معلول روند نزولی قدرت دولتها در اثر جنگهای داخلی و فرقه ای دانست و مدعی شد که ایران تلاش می کند به این تنشهای فرقه ای دامن بزند تا به زعم وی از این رهگذر،  سبب تضعیف کشورهای عرب منطقه و در نتیجه، به قدرت رسیدن دولتهای ضعیف در این منطقه شود؛ دولتهایی که به حمایت ایران وابسته باشند.

مشاور امنیت ملی آمریکا که سیاست های کشورش منطقه را به آتش کشیده است، با اشاره به رشد شبه نظامیان و گروههای مسلح غیرقانونی که خارج از حوزه کنترل و نظارت دولتهای منطقه فعالیت می کنند، مدعی شد که ایران درصدد است با حمایت از این گروهها مانع از اتخاذ سیاستها و یا انجام اقداماتی در تضاد با منافع خود از سوی این دولتها شود.

مک مستر با ادعای اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد از نیروهای درگیر و فعال در سوریه، شبه نظامیان نیابتی ایران هستند؛ گفت که ایران تلاش می کند تا این شبه نظامیان غیرقانونی و نیابتی را به سلاحهای مخربی همچون راکت و موشک مجهز نماید.

وی بدون اشاره به سیاست های مخرب واشنگتن در منطقه، در ادامه ادعاهای پوچ خود، ایران را مشکلی خواند که باید با آن مقابله کرد و مدعی شد که در سفر اخیر ترامپ به ریاض، پیرامون این موضوع میان آمریکا و متحدان عرب آن یک اجماع نظر وجود داشت.

مک مستر در پاسخ به پرسشی در خصوص تدابیر احتمالی برای به عقب راندن ایران از بحران سوریه گفت که طیف وسیعی از اقدامات غیرنظامی وجود دارد که از آن جمله می توان به وضع تحریمها علیه تهران به منظور به انزوا کشاندن آن و همچنین افشای فعالیتهای مخفیانه ایران اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها