مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه برنامه‌های سیاحتی و زیارتی برای ۲۰۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت گفت: کمک هزینه ۶۰۰هزار تومانی برای سفرهای عتبات پیش‌بینی شده و قرار است برای اعزام بازنشستگان، استان‌ها سهمیه‌بندی شوند و حتی از فرودگاه مراکز استان‌ها عازم شوند.

سفرهای عتبات عالیات بازنشستگان سهمیه‌بندی می‌شود/ پرداخت وام ۳ میلیونی به ۶۰هزار بازنشسته

به گزارش قدس آنلاین،  عباس رشیدی در نشست خبری گفت: اکنون فقر حرکتی دامن‌گیر همه شده و در سنین جوانی و نوجوانی هم وجود دارد از طرفی شاخص‌های شادکامی و امید به زندگی نیز باید در جامعه بازنشستگی بالا برود به همین دلیل جشنواره ورزشی بازنشستگان را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خطری که احساس می‌شود بازنشستگان را تهدید می‌کند برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی است که یکی از آنها افسردگی و آلزایمر است. به همین جهت برای اوقات فراغت این بازنشستگان باید برنامه‌های متنوعی داشت که اثرگذاری خوبی داشته باشد.

رشیدی با اشاره به احساس خانه‌های امید، گفت: به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم چرا که تمام بازنشستگان را نمی‌توانیم درگیر کنیم و هیچ دستگاهی هم به تنهایی نمی‌تواند کار عظیمی انجام دهد به همین دلیل دست کمک به سمت دستگاه‌های دولتی، خصوصی، مردم نهاد و رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا در این فرهنگ‌سازی به کمک ما بیایند.

وی گفت: ۳۹ خانه امید در سطح کشور فعال است که در ۲۷ مرکز استان واقع است و در مابقی شهرها به دلیل اینکه شهرداری زمین مناسب را در اختیار صندوق قرار نداده هنوز احداث نشده و درمورد دسترسی به این خانه‌ها نیز برخی از زمین‌های واگذار شده در مناطق حاشیه‌ای شهر بوده که اکنون به دلیل گستردگی شهر در متن شهر قرار گرفته است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری درمورد شاخص شادکامی در بازنشستگان، گفت: هنوز کار جدی علمی در این زمینه نشده و باید دانشگاه‌ها به کمک ما بیایند چرا که مقوله روحی و روانی بازنشستگان به هنگام بازنشستگی بسیار اهمیت دارد.

رشیدی افزود: هر سال هزار میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی درمان است که نباید تا این میزان باشد باید با اقدامات موثر حتی پیری را به تعویق بیندازیم سن بازنشستگی در کشور خیلی مطلوب نیست و افراد بازنشسته خیلی زود بازنشسته می‌شوند؛ حتی سن سالمندی هم تعریف درستی ندارد. سازمان بهزیستی ۶۰ سال و برخی ۶۵ سال را سالمند می‌دانند.

وی درمورد برنامه‌های سیاحتی و زیارتی بازنشستگان در سال جاری، گفت: برای سال ۹۶ برنامه سیاحتی و زیارتی برای ۲۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم، کمک هزینه ۳۰۰ هزار تومانی برای بازنشسته و ۳۰۰ هزار تومانی برای همراه بازنشسته تدارک دیده شده است و کمک هزینه ۶۰۰ هزار تومانی نیز برای سفر عتبات عالیات پیش‌بینی شده است.

رشیدی درمورد افراد پشت نوبت دریافت این کمک هزینه‌ها برای سفرهای عتبات عالیات در برخی از اوقات سال و در برخی از استان‌ها محدودیت‌هایی است که در قرارداد جدید قرار است ۳۱ استان کشور را سهمیه‌بندی کنیم و به هر استان سهمیه خاص خودش را می‌دهیم که باید بازنشسته‌ها را جذب کنیم در این صورت بعید به نظر می‌اید که پشت نوبتی داشته باشیم.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین از تدارک ویژه برای اعزام بازنشستگان به سفر عتبات عالیات از طریق فرودگاه‌های مراکز استانی خبر داد.

وی درمورد اعطای وام ۳ میلیون تومانی نیز گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر از وام ۳ میلیونی استفاده کردند که ۱۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت شده است.

رشیدی افزود: ۴۱۰ هزار نفر سال گذشته برای دریافت وام ۳ میلیونی ثبت‌نام کرده‌اند که برای اعطای این وام‌ها نیازی به ضامن نیست و فقط از طریق ثبت‌نام در سامانه پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برای پرداخت این وام‌ها ۱۲ مرحله وجود دارد که ۹ مرحله آن پرداخت شده و ۳ مرحله باقی مانده که در ماه‌های آتی پرداخت می‌شود که علت مرحله‌ای شدن آن مشکل نقدینگی بانک‌ها بوده که در هر مرحله به ۲۰ هزار نفر وام داده می‌شود که تاکنون ۱۸۰ هزار نفر وام خود را دریافت کرده‌اند.

وی در رابطه با برگزاری اولین جشنواره سراسری ورزش بازنشستگان نیز گفت: صندوق بازنشستگی یک میلیون و ۳۲۶ هزار بازنشست را حمایت می‌کند که فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی موثری را تدارک دیده و براساس تحقیقات میدانی در جامعه هدف فقر حرکتی باعث گله‌مندی آنها شده بود به همین دلیل به مقوله ورزش ورود کرده‌ایم.

رشیدی ادامه داد: در دو سال گذشته جشنواره ورزشی به صورت محدود در تهران برگزار شد اما از سال گذشته تصمیم گرفتیم به صورت سراسری برگزار کنیم که ۵ هزار نفر در اردیبهشت ماه در مرحله مقدماتی شرکت کردند و نفرات اول این مرحله که ۳۱۹ نفر هستند در جشنواره سراسری شرکت خواهند کرد.

وی گفت: این جشنواره در ۵ رشته تنیس روی میز، ‌دارت، شطرنج، شنا و تیراندازی خواهد بود و میانگین سنی زنان ورزشکار ۵۶ و مردان ورزشکار ۵۸ است.

رشیدی گفت: مسن‌ترین ورزشکار زن با ۸۸ سال سن از اصفهان و مسن‌ترین ورزشکار مرد از کرمان با ۷۶ سال سن از شرکت کنندگان در این جشنواره هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها