تغییر کاینه به معنای استفاده از افراد توانمند ، خوش فکر و عالمی است که اتفاقا رئیس جمهورباید برای رسیدن به این مهم بدون توجه به جناحی نگری سیاسی ترکیب خاصی از افراد توانمند در جناح خای مختلف کشور را انتخاب کند. اینکه عنوان می شود لازم است مدیران شایسته از مجموعه جناح ها در دولت حاضر باشند به دلیل افزایش بیشتروحدت نظر و نیاز مبرم کشور به وحدت نظر وحمایت همه قوا از فعالیتهای اقتصادی به نفع کشور وتولید ملی است

تغییر کابینه و وحدت نظر رمز شکوفایی اقتصادی / بدون تغییر در روش و تاکتیک هایمان سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد/ ایرانی ها به نسبت جمعیت  ۲۰ برابر ژاپن کارمند دولتی دارند

اختصاصی قدس آنلاین- تغییر کابینه و انتخاب وزرای توانمند که قادر به تغییر شرایط اقتصادی کشور باشند از مهمترین موضوعاتی است که در گفت و گوی قدس آنلاین با دکتر عباسعلی زالی استاد دانشگاه تهران به آن پرداخته ایم. زالی که علاوه بر ریاست مرکز آمار ایران در دولت های سازندگی و اصلاحات، سکاندار وزارت جهاد کشاورزی در سال های دفاع مقدس نیز بوده است در این گفت و گو می گوید: تشکیل کابینه ای  متشکل از همه جناح های سیاسی،   درکنار عزم ملی و وحدت نظر می تواند منجر به شکوفایی و رشد اقتصادی در سالهای آتی شود.

زالی با تاکید بر لزوم تغییر کابینه و افزایش وحدت در میان تمام قوای کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این روزها که در آستانه تغییر دولت و به تبع آن تغییر کابینه هستیم انتظار می رود رئیس جمهور با چینش کابینه ای توانمند به دنبال پاسخگویی به مشکلات کشور باشد تا به نوعی بتواند دلایلی را که موجب به وجود آمدن مشکلات اقتصادی شده است ساماندهی کند. وی در ادامه افزود: اینکه مقام معظم رهبری بر تحقق و استفاده  از سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند نشان دهنده این موضوع است که برای از بین بردن مشکلات ریشه ای نیازمند تغییر روش و تاکتیک هستیم و اگر روشمان را تغییر ندهیم یقینا تحقق اقتصاد مقاومتی به دلیل وجود همان ریشه های قدیمی و دست و پاگیر به تعویق افتاده و محقق نخواهد شد. طبیعتا پرداختن به مسائل فرعی در اقتصاد و بی توجهی به مسائل اصلی و کلان ما را از رسیدن به اهداف اصلی اقتصادی باز داشته و باعث می شود همچنان با مشکلات اساسی در حوزه های اقتصادی، صنعتی و سرمایه گذاری رو به رو باشیم. وزیر اسبق کشاورزی تصریح کرد: تغییر کاینه به معنای استفاده از افراد توانمند، خوش فکر و عالمی است که رئیس جمهور باید بدون توجه به جناحی نگری سیاسی ترکیب خاصی از افراد توانمند در جناح های مختلف کشور را برای این مهم انتخاب کند. اینکه عنوان می شود لازم است مدیران شایسته از مجموعه جناح ها در دولت حاضر باشند به دلیل افزایش بیشتر وحدت نظر و نیاز مبرم کشور به وحدت نظر در نهایت  به نفع کشور و تولید ملی خواهد بود.  

زالی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب وتاکید بر افزایش همکاری دانشگاه وصنعت خاطرنشان کرد:  نیاز اصلی ما در شرایط فعلی عزم ملی و وحدت نظر است، وحدت نظر نیز از هماهنگی دولت شروع می شود چرا که در چنین وضعیتی شاهد همکاری و حمایت همه قوا و مردم از برنامه های دولت خواهیم بود. وی با اشاره به مواردی که مقام معظم رهبری اخیرا در جمع مسئولین ودانشگاهیان بر آن تاکید داشتند افزود: هر چند رهبر انقلاب بارها بر موضوع اقتصاد مقاومتی و عزم ملی تاکید داشته اند اما در دیدارهای اخیرشان به  موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید زیادی داشته اند چرا که به نظر می رسد  بیراهه رفتن صنعت و دانشگاه به ضرر اقتصاد کشور است. اگر دانشگاه به کمک صنعت نرفته و هدف ما صرفا حضور دانشجویان در مراکز آموزش عالی و آموزش دهی صرف  به آنها باشد نمی توان به حل مشکلات اقتصادی کشور امیدوار بود. زالی ادامه داد: در این شرایط نه تنها مشکلات اقتصادی کشور حل نمی شود بلکه در آینده ای نه چندان درو و بسیار کوتاه شاهد حضور جوانانی مایوس و ناامید در کشور خواهیم بود.

رئیس اسبق مرکز آمار ایران با ارائه مثالی درباره وضعیت بخش کشاورزی ایران وترکیه به قدس آنلاین گفت: با بررسی بخش کشاورزی امروز نسبت به قبل از پیروزی  انقلاب اسلامی متوجه افزایش تعداد دانشکده های کشاورزی می شویم. به طوریکه آن زمان حدودا پنج یا شش دانشکده کشاورزی داشتیم در حالی که اینک بیش از ۶۰ دانشکده کشاورزی در قالب های مختلف اعم از دولتی، آزاد یا پیام نور در کشور وجود دارد. جوانان تحصیلکردده، موفق ومستعدی از این دانشکده ها فارغ التحصیل می شوند اما در عمل و در مقام قیاس بین کشورهای ایران با ترکیه متوجه ضعف های اساسی کشورمان در این زمینه می شویم. وی درباره دلایل این ضعف ها بیان داشت: کشور  ترکیه در طول دو دهه اخیر توانسته است علم و آموخته های آکادمیک را به صنعتش منتقل کند اتفاقی تا کنون در اقتصاد ما رخ نداده است. بی تردید لازم است مراکزی مانند دانشگاه ها با سازمان هایی از جمله برنامه و بودجه ارتباط برقرار کرده و درباره مشکلات کشور به تبین راهکار و راه حل بپردازند.

زالی با تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط دو سویه بین دانشگاه و صنعت خاطرنشان کرد: این خلاء که در بسیاری ازحوزه ها دیده می شود باید به  یکی از مهمترین فعالیتهای دولت دوازدهم تبدیل شود. به هر حال دولت دوازدهم باید به فکر باز کردن گره های اقتصادی کشور ناشی از اتکا به درآمدهای نفتی باشد که یکی از راهکارهای رسیدن به این مهم ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت است.  

این استاد دانشگاه تهران با انتقاد از بزرگ بودن دولت در ایران اظهار داشت: متاسفانه بزرگ بودن دولت نیز مشکل بزرگی است که باید برای آن نیز تدابیر قابل توجهی اندیشید.   در یک مقایسه کوتاه بین ایران وژاپن می بینیم که ‌تعداد کارمندان ژاپنی در مقایسه با کارمندان ایرانی در استخدام دولت نسبت به جمعیت این دو کشور یک بیستم است که متاسفانه این حجم بزرگ از دولت بد است. وی افزود: هر چند که نمی توان دولت را تعطیل کرد اما لازم است بخش خصوصی تقویت شده و بخش دولتی به آموزش بخش خصوصی بپردازد، مثلا در بخش کشاورزی در مقایسه ای گذرا بین ایران وترکیه می بینیم با اینکه ما از نیروهای توانمند تحصیل کرده خوبی در حوزه کشاورزی برخوردار هستیم  وتشکیلات دولتی وسیعی هم داریم اما به جرات می توان گفت امروز قسمت عمده ای از بذر مورد نیاز کشور  را  از خارج وارد می کنیم درصورتی که ترکیه نسبت به ایران به لحاظ گستردگی منابع آموزشی و پژوهشی در سطح پایین تری قرار دارد اما به سایر کشورها بذر صادر می کند!

وزیر جهاد کشاورزی در دولت جنگ در خاتمه درباره دلایل موفقیت ترکیه در بخش کشاورزی به قدس آنلاین گفت: دلیل این موفقیت این است که دولت ترکیه  امکان حضور  بخش خصوصی در این عرصه را فراهم کرده است.  مثلا موسسه سرم سازی رازی با سابقه طولانی در حوزه فعالیت خود به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات قادر به انجام فعالیت های گسترده تری در این بخش نیست در حالی که باید بخش خصوصی در این بخش وارد شود تا بتوانیم به دستاوردهای خوبی رسیده و به یک صادر کننده در بسیاری از حوزه ها تبدیل شویم. بی شک برای اینکه دانشگاه به سمت درستی حرکت کند باید ابتدا بخش خصوصی تقویت شود و لازمه تقویت بخش خصوصی این است که دولت بسیاری از امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

برچسب‌ها