یک فعال صنفی صنایع هوافضا گفت: اگر در سال های گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، از ساخت هواپیماهای ۲۰ نفره حمایت می شد، الآن ایرتاکسی در فرودگاه های کوچک فعال بود.

امکان ساخت هواپیمای ۲۰ نفره در داخل/طرح خرید هوشمند هواپیما

به گزارش قدس آنلاین، مسعود قاسمی، درباره ساخت هواپیما در داخل گفت: من اعتقادی به طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ در داخل ندارم بیشتر اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز با من همراه هستند. قرار نیست از اول چرخ را اختراع کنیم و با هزینه زیاد بعد از سالها به جایی برسیم که الان دنیا رسیده است. وقتی هواپیما تولید می شود دیگر نیازی به ساخت هواپیما در داخل کشور نیست.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: از طرف دیگر من معتقدم قرار نیست مصرف کننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم. بلکه می توانیم با انتقال تکنولوژی به داخل و از قطعه سازی شروع کرده و سپس درصدی از تولیدات شرکت های معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانی مدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم. همان کاری که چینی ها کردند ابتدا قطعه ساز ایرباس شدند و در حال حاضر هواپیمای ایرباس راتحتت لیسانس فرانسه در چین تولید می کنند. ما هم می توانستیم با قراردادی که با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس داشتیم موضوع  انتقال تکنولوژی و تولید قطعه در داخل را قید کنیم.

وی با اشاره به شعارهایی که در دولت گذشته مبنی بر ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره در ایران داده می شود تصریح کرد: این کار عملا نشدنی است، ولی می توانیم با حمایت از صنایع  هواپیماسازی داخل که در حال حاضر چند شرکت هواپیمای کوچک تولید می کنند به یک تولید کننده هواپیما در دراز مدت تبدیل شویم. هر چند سازندگان هواپیماهای کوچک نتوانستند محصولات خود را بفروشند ولی تعدادی تولیدکننده پرنده های تک موتوره که تکنولوژی آن را از تولید کننده اصلی به ایران منتقل کرده بودند در فروش محصولات خود موفق بوده اند.

قاسمی با اشاره به شرایط سخت تحریم که همکاری شرکت های خصوصی تولید قطعه هواپیما با دولت در کشور توانست صنعت هوایی را سرپا نگه دارد خاطرنشان کرد: اما در جریان مذاکرات برجام و خرید و هواپیما متاسفانه کرسی بخش خصوصی خالی بود و دولت همه منافع خرید هواپیماهای نو را برای خود می خواست. این در حالی است که پیش از لغو تحریم ها بخش خصوصی بود که با تولید یا واردات قطعات موردنیاز در بخش های تجاری و نظامی توانست این صنعت را از زمین گیر شدن نجات دهد.

وی ادامه داد: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در حال حاضر با وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفتگو و آمادگی خود را برای همکاری در تامین قطعات صنایع هوایی اعلام کرده است. همچنین بخش خصوصی صنایع هوا و فضا در نمایشگاه توانمندی های اعضای اتحادیه این صنف همه توان خود را در زمینه تولید قطعه هواپیما نشان داده است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به تغییر مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: خانم شرفبافی سرپرست جدید هما از اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی بوده و امیدواریم با حضور وی در این سمت اتفاق خوبی برای شرکت های عضو اتحادیه صنایع هوا و فضا به خصوص در بخش خرید قطعات هواپیما رخ دهد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درخصوص خرید هواپیمای ATR و امکان ساخت هواپیماهای کوچک به جای آن اظهار کرد: اگر چه هواپیماهای ATR برای رونق فرودگاه های کشور مناسب است اما امکان ساخت هواپیمای ۱۰ تا ۱۵ نفره را در میان مدت در داخل داشتیم. اگر دولت در سال های گذشته حمایت می کرد و بجای سرمایه گذاری برای ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره از تولید هواپیماهای ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ نفره در داخل پشتیبانی می شود امروزه می توانستیم این هواپیماها را در ایران تولید کنیم و بسیاری از فرودگاه های شهرهای کوچک را با استفاده از ایر تاکسی و هواپیمای بومی رونق می دادیم.

وی با اشاره به طرح اتحادیه صنایع هوا و فضا در خصوص «خرید هوشمند هواپیما» افزود: از آنجایی که صنعت هوایی کشور از ابتدای انقلاب تا به حال تحریم بوده و ما همواره امکان خرید هواپیمای نو را نداشتیم، اتحادیه صنایع هوا و فضا طرح خرید هوشمند هواپیما به سازمان هواپیمایی ارائه داد تا بر اساس آن ایرلاین های ما که مجبورند تنها هواپیمای دست دوم خریداری کنند بر اساس برنامه مشخص هواپیمایی از تایپها و مدل های مشابه خریداری کنند تا اگر مجددا تحریم بر صنعت هوایی حاکم شد، بتوانند با استفاده از قطعات هواپیماهای یکدیگر اجازه زمین گیر شدن هواپیماها را ندهند. به عنوان مثال در سال های گذشته هما تعدادی ایرباس از یک مدل خریداری کرد و توانست با باز کردن قطعات هواپیمای زمین گیر سایر هواپیماهای خود را فعال نگه دارد. این اتفاق می تواند درس خوبی برای سایر ایرلاین ها باشد تا اگر مجددا تحریم به صنعت هوایی بازگشت بتوانیم با استفاده از قطعات هواپیماهای زمین گیر شده سایر هواپیماها را عملیاتی نگه داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها