کارشناس درمانی جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: مصرف آب و مایعات فراوان، سبزیجات و میوه‌جات تازه و پرهیز از خوردن غذاهای چرب و دیرهضم به کاهش ابتلا به گرمازدگی کمک می‌کند.

مصرف آب فراوان و پرهیز از خوردن غذای چرب راهی برای پیشگیری از گرمازدگی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اعتصام اظهار کرد: فصل تابستان و افزابش گرمای هوا، شیوع گرمازدگی را به عنوان یکی از اورژانس‌های شایع  پزشکی در خود جای می‌دهد که در صورت تعلل در ارائه کمک‌های اولیه صحیح و به موقع می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.  

وی با بیان اینکه این عارضه به علت کاهش حجم مایعات و از دست دادن آب و نمک بدن ایجاد می‌شود، افزود: همچنین کمبود آب به علت عدم دریافت مایعات کافی در محیط‌های گرم بروز می‌کند که بیشتر در کارگران، ورزشکاران، سربازان و یا افرادی که دسترسی به آب ندارند و فعالیت آنها در فضای باز باشد، ایجاد می‌شود. کمبود نمک هم زمانی اتفاق می‌افتد که به علت تعریق فراوان فقط آب بدون نمک جایگزین می‌شود.

اعتصام با بیان اینکه علائم و نشانه‌های گرمازدگی‌ها متغیر است، تصریح کرد: از مهمترین علائم گرمازدگی می‌توان به ضعف و بی‌حالی، خستگی، سردرد، کاهش تمرکز، سرگیجه، تهوع، استفراغ، دردها و گرفتگی‌های عضلانی، افت فشارخون، ضربان قلب بالا، سنکوپ، تعریق و کمی افزایش دمای بدن اشاره کرد.

کودکان و سالمندان در معرض خطر گرمازدگی هستند

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز گرمازدگی در فصل گرما باید زمان حضور در محیط های باز را به ویژه برای افرادی که بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند مانند سالمندان، کودکان، بیماران، کارگران و ... کاهش داد.

چه کنیم که دچار گرمازدگی نشویم؟

این کارشناس درمان جمعیت هلال احمر همدان گفت: برای اینکه افراد دچار گرمازدگی نشوند باید با استفاده از لباس‌های نخی آستین بلند، گشاد و رنگ روشن، روند تعریق و در نتیجه کاهش حجم مایعات بدن را به حداقل برسانند.

وی افزود: ورزشکاران نیز باید با خودداری از انجام ورزش‌ها و تمرینات سنگین در محیط‌های گرم، تمرین‌های ورزشی خود حتما با وقفه و استراحت به انجام برسانند همچنین انجام هر نوع فعالیتی باید تا حد مقدور در محل‌های خنک یا در زمان عصر و شب صورت گیرد.

اعتصام ادامه داد: همچنین مصرف مایعات فراوان و آب زیاد در فصل تابستان، مصرف سبزیجات و میوه‌ها به جای غذاهای پرچرب و دیرهضم یا دارای پروتئین بالا از توصیه‌های مقابله با گرمازدگی است.

وی تصریح کرد: چنانچه در صورت استراحت در محیط خنک و مصرف مایعات، علائم بیمار بهبود نیابد و دردها و گرفتگی‌های عضلانی، تهوع، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی همچنان پایدار باشد، باید برای دریافت خدمات اورژانسی اقدام کرد.

اعتصام گفت: در برخورد با فرد بیمار باید بلافاصله برای ارائه کمک‌های اولیه اقدام کرد و در نخستین اقدام فرد را از محیط گرم خارج کرده و در محیطی خنک قرار داد همچنین می‌توان با خارج کردن لباس‌های مصدوم ملحفه مرطوبی روی او قرار داده و با پنکه به صورت غیرمستقیم دمای بدن وی را متعادل کرد.

این کارشناس درمان جمعیت هلال احمر همدان اظهار کرد: در صورت هوشیاری، دادن مایعات خنک حاوی مقداری نمک به صورت جرعه جرعه می‌تواند در روند بهبودی بیمار موثر باشد همچنین از اقدامات دیگر قرار دادن کمپرس سرد روی کشاله ران پا، زیر بغل‌ها و پیشانی و پشت گردن است که می‌تواند در بهبودی شرایط مصدوم موثر باشد.

از خنک کردن ناگهانی فرد گرمازده بپرهیزید

اعتصام تأکید کرد: نکته مهم در برخورد با افراد گرمازده این است که دمای بدن و روند خنک کردن بدن باید به تدریج صورت گیرد و برای جلوگیری از بروز صدمات جبران‌ناپذیر باید از خنک کردن سریع و ناگهانی فرد اجتناب کرد.

وی در پایان یادآور شد: در ادامه هنگامی‌که بدن فرد خنک شد، هر ۱۰ دقیقه یک‌بار دمای بدن او را اندازه‌گیری کنید تا وضعیت دمای بدن مشخص شود و در پایان هر نوع گرمازدگی و اقدامات کمک‌های اولیه آن باید به دریافت خدمات پزشکی ختم شده و بیمارحتما باید توسط پزشک معاینه و روند در مان و بهبود کامل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها