رشت- دبیر اتاق فکر دریایی گیلان منطقه آزاد انزلی را فرصتی برای افزایش صادرات دانست و اظهار کرد: می‌توانیم با ایجاد بنادر نسل سوم و چهارم، صنایع پشتیبانی را در منطقه آزاد ایجاد کنیم.

منطقه آزاد انزلی فرصتی برای افزایش صادرات است

به گزارش قدس آنلاین، کامبیز جهانبانی در نشست «بررسی ظرفیت‌های حمل و نقل و گردشگری در دریای خزر» که در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به حدود ۱۲۰۴ کیلومتری طول دریای خزر و بهره مندی ۲۰ بندر و پایگاه رسمی در حاشیه این دریا با ظرفیت اسمی ۱۴۰ هزار میلیون تن، اظهار کرد: بندر انزلی یکی از مهمترین بنادر دریای خزر بوده که دارای حوضچه آرامش ۵۸ هکتاری است. حوضچه آرامش جدید آن نیز ۸۸ هکتار دارد و طول اسکله قدیمی آن به طول ۱۶۰۰ متر است و طول اسکله‌های جدید آن به ۶۲۰ متر می‌رسد.

دبیر اتاق فکر دریایی استان گیلان ظرفیت کنونی بندر انزلی را ۱۱ میلیون تن دانست که در چند سال آینده باید به ۱۸ میلیون تن برسد و افزود: طول اسکله مسافربری بندر انزلی، حدود ۱۰۴ متر است و طول اسکله غلات آن حدود ۲۰۰ متر که مجموعا تعداد اسکله‌های این بندر در آینده نزدیک به ۲۰ اسکله افزایش پیدا می‌کند.

وی به مشخصات بندر آستارا نیز پرداخت و گفت: بندر جدیدالتاسیس آستارا اولین بندر در کشور است که توسط بخش خصوصی راه اندازی و بهره برداری می‌شود. ظرفیت اسمی آن حدود یک میلیون تن است و ارتقای ۴ اسکله در آینده از برنامه‌های این بندر است.

به گفته دبیر اتاق فکر دریایی گیلان، بندر چمخاله هم که کارهای مطالعاتی آن انجام شده، در حال مزایده و پیدا کردن سرمایه گذار است که ظرفیت آن دو اسکله خواهد بود.

جهانبانی در ادامه به بنادر کشورهای حاشیه خزر پرداخت و با اشاره به بنادر فعال روسیه در حاشیه خزر گفت: این سه بندر با ظرفیت مجموع ۲۳ میلیون تن در شمال غربی دریای خزر واقع شده‌اند.

وی عنوان کرد: بنادر قزاقستان در حاشیه خزر ۴ بندر است که ظرفیت مهمترین بندر آن ۲۲ میلیون تن در سال است و فعالیت بزرگترین بندر آن بسیار قابل توجه و قوی است. همچنین سه بندر در ترکمنستان از بنادر عمده این کشور در حاشیه خزر هستند و ظرفیت حدود ۲۱ میلیون تن دارند. ترکمنستان به سمت بارهای مایع و نفتی پیش می‌رود.

دبیر اتاق فکر دریایی گیلان به ظرفیت بنادر آذربایجان نیز اشاره و بیان کرد: ظرفیت این بنادر ۴۴ میلیون تن است که از بنادر مهم دریای خزر هستند و ظرفیت غیر نفتی ۱۵ و نفتی ۳۰ میلیون تن دارند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که در حاشیه دریای خزر هستند، برنامه‌هایی برای توسعه بنادر خود دارند. در حال حاضر مجموع ظرفیت‌های فعلی دریای خزر در سال حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال است که تا سال ۲۰۲۰ به ۲۶۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

جهانبانی با اشاره به اینکه بنادر حاشیه خزر در ایران نیز در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون تن ظرفیت اسمی دارند که برای سال ۲۰۲۰ به ۶۵ میلیون تن افزایش ظرفیت را خواهند داشت، گفت: در برنامه های آینده نزدیک،روسیه شیب توسعه کمتری دارد اما قزاقستان و ایران رشد قابل توجهی را برای ظرفیت‌های بنادر خود در نظر دارند.

دبیر اتاق فکر دریایی گیلان با طرح این سوال که عملکرد بنادر دریای خزر در سال‌های گذشته را برای به ثمر رسیدن برنامه‌های توسعه‌ای بنادر باید در نظر داشت، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ بندر روسیه حدود ۶ میلیون تن تخلیه بارگیری داشت. قزاقستان ۵ میلیون تن و ایران ۶.۵ میلیون تن ظرفیت خود را پوشش داده‌اند.

وی بالاترین عملکرد بنادر ایران در حاشیه دریای خزر را مربوط به سال ۲۰۰۹ دانست و اضافه کرد: عملکرد  بندر انزلی در این سال، حدود ۱۴ میلیون تن بوده که همین ظرفیت منجر به تصمیم جدیدی برای احداث اسکله های جدید در این بندر شد، ولی این رقم در سال‌های اخیر به رقم ۶ میلیون تن رسیده است.

جهانبانی افزود: آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین همه کشورها سهم برابر ۲۰ درصدی از عملکرد را طی سال‌های اخیر در تخلیه و بارگیری در حاشیه خزر داشته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: بنادر ایران در سال ۹۵، بر اساس حجم بارگیری و تخلیه بندر انزلی ظرفیت فعلی این بندر، ۱۱ میلیون تن است که در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تن تخلیه و بارگیری را انجام داده است. بندر آستارا از ظرفیت ۱ میلیون تنی خود، ۱۷۰ هزار تن و بندر امیرآباد از ۷ میلیون تن، ۲.۲ میلیون تن، نوشهر ۷۰۰ هزار تن و در مجموع ۶ میلیون تن ظرفیت خود را در سال گذشته پوشش داده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بندر انزلی ۱۱ میلیون تن و بندر کاسپین ۱۵ میلیون تن، در نهایت ۳۵ میلیون تن ظرفیت اسمی دارند، گفت: در سال‌های گذشته ظرفیت یک بیستم بازار را توانسته‌ایم، پوشش دهیم و در صورتی که بخش‌های خصوصی را وارد این وضعیت کنیم مسلما شکست سرمایه خواهیم داشت.

جهانبانی با اشاره به راهکارهای رونق بازار حمل و نقل در دریای خزر، تصریح کرد: باید با نگاه فرامنطقه‌ای و فراخزری، صادرات محصولات کشاورزی و تولید محصولات غذایی بر اساس نیازها و استانداردهای کشورهای حاشیه خزر را برای بنادرمان مهیا کنیم و با ورود شرکت‌های متخصص در بخش زنجیره تامین و تجهیزات و امکانات نسبت به افزایش ظرفیت بنادر گیلان اقدام کنیم.

دبیر اتاق فکر دریایی گیلان افزود: خزر این استعداد را دارد که بتواند در مسیرهای ترانزیتی قرار گیرد و امروز این مهم فعال شده است؛ هرچند با وجود تفاهمنامه‌های متعدد بین دولت ها نمی توان به این هدف رسید.

وی به کریدور معروف شرق به غرب اشاره کرد و گفت: این کریدور نیز می‌تواند مسیری برای رونق ما در دریای خزر باشد. این کریدور فعالتر از کریدور نوستراک است و چینی‌ها بر روی آن در حال تمرکز هستند. در واقع این کریدور از بنادر ما عبور نمی‌کند و پیشنهاد می‌شود که بخشی از این کریدور را راه‌اندازی کنیم.

جهانبانی اضافه کرد: اگر بتوانیم بازار نقد روسیه را برای بنادرمان با تامین استانداردهای روسیه بدست بیاوریم مطمئنا دستاورد خوبی برای صادرات از بنادر استان خواهیم داشت.

دبیر اتاق فکر دریایی گیلان منطقه آزاد انزلی را فرصتی برای افزایش صادرات دانست و اظهار کرد: می‌توانیم با ایجاد بنادر نسل سوم و چهارم، صنایع پشتیبانی را در منطقه آزاد ایجاد کرده و صادرات را با معافیت‌های موجود در منطقه ارتقا دهیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها