مشهد- «طاهره واحدیان موحد» متولد ۱۳۳۸ و دارای مدرک ممتاز کلاس‌های تخصص هنراست او که بیش از سه دهه به صورت جدی و حرفه‌ای نقاشی اولویت کاری‌اش بوده و هست حضور در ۶ نمایشگاه انفرادی و ۴۰ نمایشگاه گروهی را در کارنامه هنری خود دارد معتقد است: زمان بازبینی و جنبش اساسی در مدیریت هنر خراسان فرا رسیده است.

ضرورت بازبینی مدیرت هنری خراسان

قدس آنلاین- گروه استان ها-سرورهادیان: این هنرمند شهرمان می‌افزاید: هنر برای من عشق و معنویت زندگی است و با سختی‌های آن کنار آمده‌ام و در این مسیر از محضر استادانی چون استاد اسپهبدی، جاجویی، مسلمیان و... بهره بردم.

وی که بارها در جوامع مختلف ملی و بین المللی هنری حضور و درخشیده است، ادامه می‌دهد: منشأ این انگیزه، درونی است و به اعتقاد من هنرمندی که در مشهد زندگی می‌کند همه آثارش غیر مستقیم متأثر از فرهنگ رضوی و حضور ملکوتی امام مهربانی‌ها است.

این هنرمند نقاش تصریح می‌کند: بیاد دارم از کودکی رنگ آبی کاشی‌های حوض حرم امام رضا(ع) برایم همیشه جالب بود تاجایی که هنوز هم بارها از این رنگ و حس در آثارم استفاده کرده‌ام.

واحدیان از حال و هوای آثارمعنوی که تاکنون کار کرده است نیز تصریح می‌کند: به خاطر دارم ارشاد به ۲۰ هنرمند نقاش برای جشنواره حضرت محمد(ص) سفارش داد که یکی از آن ها، من بودم و اثری با همین مضمون انجام دادم و در مجتمع امام رضا(ع) نصب شده است.

وی می‌افزاید: برای من این اثر و کار در این خصوص اتفاق خاصی بود به گونه‌ای که احساس کردم در آن زمان من زندگی را در فضایی معنوی و خاص تجربه کردم.

بهره از نور و آیینه

 این هنرمند هنرهای تجسمی در خصوص مجموعه جدیدش نیز می‌گوید: در این مجموعه از آیینه کاری حرم که در دوران کودکی، مرا بسیار شگفت زده می‌کرد، استفاده کرده‌ام. یک برداشت یاتفسیرشخصی خودم ازمعنویت است که شامل نور و آیینه و شکست تصویر موضوعاتی هستند که من از آن بهره برده‌ام.

وی می‌افزاید: امیدوارم در کارهای جدیدم چه در قالب پست مدرن و چه هنر مفهومی بتوانم ارتباط خوبی بین سنت و مدرنیته برقرار کنم و از ویژگی سنت‌های کهن تا به امروز و نیز در تکنیک و محتوا به بهترین شکل استفاده و آن را به مخاطبم ارائه دهم.

هیچ چیز جایگزین هنر نمی‌شود

این هنرمند مشهدی می‌افزاید: نیاز انسان به هنر همواره بوده و خواهد بود. این یک نیاز درونی است، گرچه در دوره‌های متفاوت اجتماعی و حتی سیاسی گاه کمرنگ‌تر شده، ولی همواره تداوم خویش را حفظ کرده تا جایی که بین لطافت، گستردگی، شفافی و درک عظمت هستی در برابر سنگینی و فشار بار مادی هستی، تعادل ایجاد کرده و هیچ چیزی را نمی‌توان جایگزین آن کرد.

این مدرس نقاشی درخصوص مشکلات هنر نقاشی در شهرمان و مقایسه با پایتخت تصریح می‌کند: هنر در تهران مسیری کاملاً متفاوت از شهرستان‌ها را طی می‌کند و درشهرستان‌ها بیشتر به شکل سنتی رشد دارد.
وی می‌افزاید: به اعتقاد من بیشتر بودجه وامکانات به بخش هایی واگذارمی شود که در مسیر سنت‌ها قرار دارد اما برای این موضوع در مشهد خیلی کم و شاید در حد صفر باشد.

برپایی نمایشگاه با هزینه هنرمند!

این هنرمند مشهدی خاطرنشان می‌کند: برای اشاعه هنر نقاشی در خطه هنر خیزخراسان به فرهنگ سازی نیاز دارد و این در حالی است که متأسفانه در مشهد حتی برای برگزاری نمایشگاه، هزینه‌های اجاره یک گالری از خود هنرمند دریافت می‌شود و هنوز فرهنگ خریداری آثار نقاش در شهرمان باب نشده است.

ضرورت بازبینی در مدیریت هنر خراسان

وی اظهار می‌دارد: به نظرمن زمان یک بازبینی و جنبش اساسی در مدیریت هنر خراسان فرا رسیده است و ضروری است با تحولی اساسی اندیشه‌ها و احساسات ناب و پاک، همسو و هدفمندتر شود.

 وی تصریح می‌کند: گاهی در بازار رقابتی ناسالم، رقابتی ایجاد می‌شود که ممکن است زشتی‌هایی به رخ کشیده شده و این رفتارها در شأن هنر نیست.

برچسب‌ها