در حالی که ماراتن بانک مرکزی و مردم برای حذف موسسات اعتباری غیرمجاز به خط پایان نزدیک می شود، یک کارشناس مسایل اقتصادی می گوید که برخی از بانکها دربرخی از این موسسات سپرده گذاری کرده بودند.

بانک ها حواسشان بود اما مردم سرگردان شدند

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که ماراتن بانک مرکزی و مردم برای حذف موسسات اعتباری غیرمجاز به خط پایان نزدیک می شود، یک کارشناس مسایل اقتصادی می گوید که برخی از بانکها  دربرخی از این موسسات سپرده گذاری کرده بودند.

غلامرضا مصباحی مقدم به نقل از بنکر درهمایش بانکداران خبره ایران مدعی شده است: تعدادی از بانکها و حتی دستگاه های دولتی پول خود را در موسسات غیرمجاز، برای کسب سود بیشتر، سرمایه گذاری کرده اند.

اگر این چهره سرشناس حوزه اقتصاد برای حرفش مدرک داشته باشد، باید گفت: نظام بانکی ایران با دو خطای استراتژیک سرمایه گذاری بدون محاسبه در بخش مسکن و سپرده گذاری پر ریسک درموسسات غیرمجاز، مواجه بوده است.

موسسات اعتباری غیرمجاز طی دو دهه؛ با پرداخت سودهای کلان که تا ۴۰ درصد هم تایید شده است؛ ۲۵ درصد نقدینگی کشور را به سمت خود جذب کردند که در ایجاد اختلالهای بازار ارز و طلا نقش آفرینی وبه توسعه کشور آسیب زدند. این موسسات با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه متعلق به مردم، بزرگترین چالش اقتصادی تاریخ ایران را ایجاد کردند که در آن ۲۰ میلیون نفر از مردم به عنوان سپرده گذار درگیر شدند.

تماس های مکرر خبرنگار قدس برای ارتباط با مصباحی مقدم استاد دانشگاه امام صادق برای تایید این خبر به جایی نرسید. البته آلبرت بغزیان  اقتصاددان و از اعضای هیات موسس انجمن بانکداران خبره ایران که از برگزارکنندگان و حاضران در نشست بانکداری یادشده بود در پاسخ به این سئوال مبنی بر صحت خبر سرمایه گذاری بانک ها و دستگاه های دولتی در موسسات مالی به خبرنگار ما گفت: این سخن را راحت می شود اثبات کرد و آقای مصباحی مقدم هم  در همایش بانکداران این سخن را گفتند و هیچ شکی نیست و ما هم آنجا بودیم، من هم می دانستم ولی به هر حال وقتی ایشان می گویند با اطلاع از گزارش های تحقیق و تفحص این خبرها اعلام می کنند که فعالیت هایی زیر پوست بانکداری کشور در حال انجام است، هم بانک مرکزی می داند، هم بانک ها دارند انجام می دادند پس می دانند و هم کارمندان آنها اطلاع دارند ولی ما مدام دنبال نخود سیاه رفتیم!

وی ادامه داد: انجمن بانکداری بحثش هم همین است بیاییم این چیزها را حل کنیم و برویم به سمت بهبود مشکلات بانکی، ولی امروز ما مدام آسپرین می دهیم که مثلا سردردش خوب شود ولی یک نفر از آن طرف سوزن می زند و ما می پرسیم که این چرا خوب نمی شود این قصه بانکداری ماست که یک سری بانک ها یا دولتی هایمان این کارها را می کنند و پول را سپرده گذاری کردند در موسسات و می خواستند خواب پولشان درآمد داشته باشد.

وی درباره اینکه چه چیزی باعث می شود بانک ها به سمت سرمایه گذاری در بخش پر ریسک موسسات و مسکن وارد شوند با اشاره به اینکه موسسات با انگیزه جمع کردن پول با اسامی اغواکننده وارد این عرصه شدند، افزود: خود بانک ها هم گول خوردند البته چون قرار بود  فعالیت موسسات ادامه پیدا کند این سرمایه گذاری را کردند ولی  این اتفاق افتاد و همه جمع شدند و بانک ها هم حواسشان بود و به موقع پولشان را بیرون کشیدند و در این میان فقط عده ای از مردم سرگردان شدند.

این اقتصاد دان گفت: بانک ها دیدند سود در پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی نیست، این که یک نفر از بانک پول می گیرد و می رود ساخت و ساز می کند  و سود ۴۰ درصد می برد بانک ها را به این فکر انداخت که خودشان وارد این گود شوند ولی با بروز مشکل رکود پولهای نقدشان از دستشان خارج شد و در بخشی مثل مسکن بلوکه شد و حالا که پول مردم را نمی توانند پس بدهند می روند سراغ ترفندهای جدید مثل طرح های لیزینگ که مشکلاتشان را حل کنند.

عامر کعبی عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سئوال که آیا  دستگاه های دولتی و بانک ها پولشان را در موسسات مالی سرمایه گذاری کردند اظهار بی اطلاعی کرد ولی درباره لوایح دوقلو برای اصلاح نظام بانکداری کشور گفت: این کار سنگین در کمیسیون اقتصادی در حال انجام است جلسات معتددی در باره طرح بانکداری اسلامی داشتیم، آخرین جلسه هم در مشهد بود که با پیگیری دکتر بحرینی نماینده مردم مشهد و مسئول ویژه این کمیته برگزارشد.

وی ادامه داد: بررسی لایحه ای که توسط دولت ارائه شده و طرح بانکداری اسلامی که از بندهای متفاوتی برخوردار است کار پر حجمی است، چرا که قوانینی که از ۳۰ سال قبل بوده و متناسب با شرایط فعلی نیست باید روزآمد شود تا به یک قانونی کارامد و کاربردی برسیم و نظام بانکی کشور در این دوره به سامان برسد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها