پس از پایان ترمیم خشتهای گنبد مطهر امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف که پانزده ماه به‌طول انجامید، فاز دوم این پروژه که همان ترمیم خشتهای طلای ایوان ومناره‌ها است با همت هنرمندان ایرانی آغاز شد.

آغاز ترمیم خشتهای طلای ایوان مطهر و مناره‌های حرم امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف+ تصاویر

به گزارش قدس آنلاین، پس از پایان ترمیم خشتهای گنبد مطهر امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف که ۱۵ ماه بطول انجامید، فاز دوم این پروژه که ترمیم خشتهای طلای ایوان و مناره‌ها است نیز آغاز شد.

در فاز نخست این پروژه نزدیک به ۹ هزار ۶۹۷ خشت طلا ترمیم شده و علاوه برآن شمسه و یا کف علی که بر بالای گنبد مطهر قرار داشت و در رژیم بعث ربوده شده بوده، از سوی هنرمندان مجدداً ساخته و در محل خود قرار داده شد.

هم اکنون فاز دوم این پروژه که همانا ترمیم خشتهای طلای ایوان ومناره‌ها است، آغاز شده و با جدیت در حال انجام است.

در این فاز، قسمت جنوبی ایوان مطهر به همراه مناره موجود در این بخش، در ابتدا ترمیم می‌شود و سپس بخش دیگر ایوان و مناره جنوبی مورد توجه قرار می‌گیرد.

گفتنی است که این ترمیم در جا بوده وخشتها از جای خود حرکت خارج نخواهد کرد؛ روش ترمیم به‌گونه‌ای است که از یک لایه طلا به ضخامت حدوداً ۱۰ میکرون با روش (براش پلیتینگ) استفاده می‌شود؛ این روش جدید جهانی، زیانهای روش کهن ملغمه را به همراه ندارد.

خشتهای موجود به سال ۱۱۵۵ هجری و به دوران نادرشاه بازمی‌گردد که پیش‌بینی می‌شود این فاز از ترمیم ایوان و مناره‌ها حدود ۱۵ زمان ببرد.

همچنین برای اینکه درمدت عملیات ترمیم، زائران، ایوان را با دیدگاه اصلی خود نظاره کنند، بنرهای برزنتی که دقیقاً عکس ایوان و مناره برآنها نقش بسته تعبیه شده است.

این بنرها بر بخش خارجی داربستها قرار می‌گیرد و ضمن اینکه حرکت و فعالیت کارگران در دید عموم نخواهد بود، دیدگاه زائران نیز دستخوش تغییر فراوان در ادامه پروژه نخواهد شد.

لازم به یاد آوری است که قدمت خشتهای طلای ایوان و مناره‌ها به سیصد سال پیش باز می‌گردد و بادهای شنی یا ریزگردها در طول سه قرن گذشته بر لایه نازک طلای ایوان که بر روی خشتهای مسی قرار داشته تاثیر گذاشته و موجب نازک شدن آنها شده است؛ این اثرگذاری به‌گونه‌ای است که گاه تا حد رسیدن به مس زیرین خشتها می‌شود.

از سویی دیگر درگیریهای نظامی در دوران صدام و نیز رخداد حرم پس از سقوط و تیر اندازیها، تعداد زیادی از خشتها را سوراخ کرده است.

علاوه بر این از آنجا که در دوران عثمانیان حاکم برعراق، که به حدود بیش از یک قرن پیش و دوران عبدالحمید عثمانی به‌سال ١٣٢٣ هجری باز می‌گردد، به علل خاص ساختمانی و ... بخشی از خشتهای مناره شمالی فروریخت که مجدداً جایگذاری شد اما هم اکنون از جای خود خارج شده و نیازمند ترمیم است.

همچنین از سوی دیگر کتیبه‌های ایوان وپیرامون طوق اتاقک مناره در قسمت مینا کاری شده آن، رنگ پریده و آسیب دیده شده است.

تمامی موارد ذکر شده، آستانه علوی را بر آن داشت که پس از گنبد، دست به این پروژه عظیم بزند که در نوع خود یکی از اقدامات مهم به‌شمار می‌آید.

گفتنی است که همچون پیش‌تر، افتخار این پروژه عظیم تاریخی و مهم به دست هنرمندان و استاد کاران و مهندسین ایرانی صورت می‌پذیرد که مدیریت اجرای آن از سوی ستاد بازسازی اعتاب مقدسه بوده است.

همانطور که اشاره شده این آذین طلای گنبد و مناره‌ها و ایوان حرم نجف اشرف به سال ١١٥٥ هجری باز می‌گردد که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است. این نوع آذین با طلا در آن هنگام برای دومین بار در تاریخ صورت می‌پذیرفت.

نخستین بار آذین ساختن گنبد مطهر حضرت امام رضا(ع) در مشهد از سوی شاه عباس صفوی بود که در سال ١� ١� هجری آغاز و در سال ١١١٦ هجری پایان گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها