یزد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: وضعیت بارش در سال آبی ۹۶-۹۵ (یعنی از مهر ماه سال گذشته تا اواخر مرداد ۹۶)۷۶ و ۲ دهم میلیمتر بوده که نسبت به متوسط دوره آماری با ۱۸و ۶ دهم درصد کاهش روبرو بوده است.

بارش در استان یزد ۱۸ درصد کاهش داشته است

به گزارش قدس آنلاین، جلسه  هم اندیشی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با تعدادی از تشکل های زیست محیطی استان در شرکت آب منطقه ای یزد تشکیل شد.

جوادیان زاده با اشاره به بیانات  مقام معظم رهبری که فرمودند مسئله مهم استان یزد، مسئله آب است، اظهار داشت: حیاتی ترین موضوع استان  یزد، آب است و ما باید در مدیریت منابع آب از خرد جمعی  استفاده نموده   تا به توسعه پایدار  در استان دست یابیم.

وی ادامه داد:  برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز به همکاری همه ارگانها  و نهادهای مردمی همچون تشکل های زیست محیطی است تا با  ارائه نظرات و پیشنهادات خود راهگشای حل  مسئله آب باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد  با بیان وضعیت بارندگی در استان یزد گفت:  وضعیت بارش در سال آبی ۹۶-۹۵ (یعنی از مهر ماه سال گذشته تا اواخر مرداد ۹۶ )۷۶ و ۲ دهم میلیمتر بوده که نسبت به  متوسط دوره آماری با ۱۸ و ۶ دهم در صد کاهش روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد یاد آور شد: متوسط بارش استان بدون شهرستان خاتم  ۶۷ و ۲ دهم  میلیمتر است.

 جوادیان زاده عوامل کاهش حجم رواناب های  استان یزد را کاهش، پراکندگی و تغییر نوع بارش ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب ها و استخرهای ذخیره ای و حفر بی رویه چاههای غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها دانست.

وی در مورد تعداد منبع آبی  استان یزد  بیان کرد: ۳ هزار و ۶۱۱ حلقه چاه شناسائی شده،۳۸۷ چشمه و۲ هزار و ۶۳۰ قنات  در استان وجود دارد که  به ترتیب ۸۳۳ میلیون متر مکعب، ۳۲ میلیون متر مکعب  و قنات با  ۱۶۳ میلیون متر مکعب  در سال تخلیه آب زیرزمینی  صورت می گیرد.

 جوادیان زاده اعلام کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور، نصب آب شیرین کن های غیر مجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها، آبیاری غرقابی باغات و مزارع  موجب شور شدن کیفیت منابع آب موجود در استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ابراز داشت: ۱۴۲۱ حلقه  چاه  در استان یزد مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند که با این اقدام مدیریت آب توسط خود کشاورز ان امکان پذیر می شود.

 جوادیان زاده در مورد میزان صرفه جوئی آب در سفره آب زیرزمینی  از طریق اجرای طرح  خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی گفت:  در مجموع   حدود ۴۴ میلیون متر مکعب  در سال  صرفه جوئی در مصرف آب زیرزمینی  استان یزد صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: در استان یزد  باید به دنبال صنایعی باشیم که علاوه بر کم آب خواه بودن ، اشتغالزائی و در آمد زائی بالائی هم داشته باشد.

مدیرعا مل شرکت آب منطقه ای یزد  از مسئولین مربوطه  خواست تا  طرح احیا و تعادل بخشی به صورت ویژه در استان یزد تامین اعتبار، پیگیری و اجرا شود  و سند توسعه بخش آب استان با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک با همکاری کلیه دستگاه های ذیربط هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

جوادیان زاده  در پایان سخنانش  بیان کرد: در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز به کمک  تشکلهای  زیست محیطی می باشد تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ،فرهنگ سازی و در جامعه نهادینه شود.

برچسب‌ها