تسریع فرآیند صدور کارت و همچنین مکلف نمودن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات و موظف کردن جامعه هدف به خرید کالاهای ایرانی و خروج محصولات خارجی از لیست خریدِ طرح مذکور، از دیگر ضروریاتی است که باید در بازبینی و اِعمالِ اِصلاحات احتمالی در این طرح مدنظر قرار گیرد.

 زمزمه دوباره برای اجرای طرح ناکام کارت اعتباری خرید کالا

به گزارش قدس آنلاین،  با وجود شکست طرح کارت اعتباری خرید کالا که با هدف خروج صنعت لوازم خانگی از رکود تعریف شد این روزها دوباره زمزمه اجرای مجدد آن شنیده می‌شود.

در طی هفته‌های گذشته، مجدداً زمزمه‌هایی از اجرای طرح مذکور به گوش می‌رسد، امری که به اعتقاد برخی کارشناسان، در صورت استمرار کاستی‌ها و نقایص گذشته، یقیناً شاهد تکرار شکستی دیگر در این طرح خواهیم بود.

مصطفی گرجی، یکی از فعالان حوزه تولید لوازم خانگی در استان تهران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از جدی‌ترین معضلات و مشکلات فعلی صنعت لوازم خانگی در ایران به موضوع کمبود نقدینگی و رکود حاکم بر بازار باز می‌گردد.

وی افزود: در طول سالیان گذشته، تنگناهای اقتصادی آن‌چنان عرصه را بر مراکز تولید لوازم خانگی محدود و تنگ ساخته که استمرار فعالیت در این حوزه به شدت سخت و دشوار شده است.

گرجی گفت: طرح کارت خرید اعتباری نیز با هدف عبور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی تعریف و طراحی شد، اما در مقام عمل شاهد حصول موفقیت چندانی در این حوزه نبودیم که بخشی از این ناکامی ناشی از مانع‌تراشی‌هایی است که در مسیر فعالیت مراکز تولیدی لوازم خانگی ایجاد شده است.

وی افزود: یکی از نواقص این طرح به موضوع امکان خرید تولیدات لوازم خانگی خارجی بازمی‌گردد که این موضوع با حمایت از تولید داخلی چندان سازگار به نظر نمی‌رسد.

این فعال در صنعت تولید لوازم خانگی گفت: آن‌چنانکه در گذشته مطرح شده، مقرر بود در سایه طرح مذکور تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصدی واگذار شود که با عنایت به سود نه چندان بالای این تسهیلات، بانک‌ها استقبال چندانی از این طرح نکردند.

وی افزود: لازمه تعریف هر طرح و دستورکاری، ضمانت اجرایی آن است زیرا مصوب شدن هر طرحی، بدون اجرایی ساختن مؤثر آن بر اساس ضوابط و قواعد تعریف شده، محکوم به شکست خواهد بود.

گرجی عنوان کرد: دستاوردها و موفقیت‌های طرح‌های این‌چنینی، زمانی بروز پیدا می‌کند که بصورت کاربردی و عملیاتی، اجرایی شود.

احمد رضا مومیوند، کارشناس بازار هم در گفت‌وگو بااشاره به لزوم اعمال اصلاحات مقتضی در طرح مذکور گفت: ساز و کار تعریف شده مزبور نیازمند ایجاد تغییراتی است و در صورت عدم لحاظ نمودن این تغییرات نتیجه مثبت و سازنده‌ای از این طرح حاصل نخواهد شد.

وی افزود: یکی از ضروریات این طرح به لزوم افزایش دامنه افراد و گروه‌هایی معطوف می‌شود که امکان برخورداری از این تسهیلات را دارند، زیرا با تعدد و تکثر هر چه بیشتر جامعه هدف، ضریب توفیقات این طرح افزایش خواهد یافت.

کارشناس بازار گفت: نکته حائز اهمیت بعدی به لزوم افزایش تقسیط و طولانی‌تر شدن بازه زمانی پرداخت تسهیلات باز می‌گردد، در غیر اینصورت به دلیل عدم توان کافی جامعه هدف این طرح در بازپرداخت تسهیلات، بخش قابل توجهی از گروه‌ها و افراد اجتماعی قادر به بهره‌مندی از آن نخواهند بود.

وی افزود: تسریع فرآیند صدور کارت و همچنین مکلف نمودن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات و موظف کردن جامعه هدف به خرید کالاهای ایرانی و خروج محصولات خارجی از لیست خریدِ طرح مذکور، از دیگر ضروریاتی است که باید در بازبینی و اِعمالِ اِصلاحات احتمالی در این طرح مدنظر قرار گیرد.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها