سمنان- کمبود آب و به تبع آن خشکسالی و بیکاری کشاورزان از جمله عامل های محرک قوی برای کوچ روستائیان استان سمنان است.

گیاهان دارویی مرهم اقتصاد جوامع محلی

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حالی که بخش اعظمی از نیروهای جوان کشور از بیکاری و نبود اشتغال گلایه مند هستند اما در میانه زمین های کویری ایران و در استان سمنان کاشت گیاهان دارویی فرصت مغتنمی برای کمک به معیشت مردم منطقه و همچنین اشتغال جوانان است که به این مهم توجه چندانی نمی شود.

گیاه باریجه یکی از گیاهان دارویی کشت شده در زمین های سمنان است که در مهار ناراحتی های عصبی کاربرد دارد که بنا بر اعتقادات دامداران مصرف بوته باریجه توسط دام های سبک در میزان و کیفیت تولید شیر آنها موثر است.
باریجه کاری در عرصه های اروانه، جوین، عبدل آباد، امامزاده عبدالله، آشنی، خنار، پادر وایج شهرستان سرخه اجرا می شود و با وجود اینکه می تواند در اقتصاد روستائیان نقش بسزایی داشته باشد اما گرفتاری های خاص خودش را دارد.

طلای سبز درکویر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه در این رابطه می گوید: از آنجا که گیاه باریجه با برداشت سنتی و بدون فرآوری توسط کشاورزان و روستاییان به قیمت یک میلیون ریال برای هریک کیلوگرم ارزش گذاری می شود لذا با برنامه ریزی دقیق و آماده سازی زمینه برای فرآوری این محصول، می توان آن را به ارزشی نزدیک به چهار میلیون ریال به ازای هریک کیلوگرم به دیگر کشورها صادر کرد.

حمیدرضا همتی اظهار می کند: اهمیت اصلی مصرف صنعتی باریجه، استفاده از این گیاه معطر در صنایع عطر و ادکلن سازی است که کشور فرانسه از مشتریان اصلی بازار باریجه است.

وی ادامه می دهد: بیشترین میزان بهره برداری این گیاه دراستان های سمنان، خراسان و تهران صورت می گیرد که به صورت متوسط از هر بوته ۵۰ تا ۱۵۰ گرم باریجه به دست می آید.

وی یادآور می شود:در۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان سرخه گیاه باریجه کشت می شود.

کمبود اعتبارات مانعی برای اشتغال

وی تصریح می کند: مشکل اعتباری از چالش های عمده در بحث کشت گیاهان دارویی در سرخه است و اگر اعتبارات کافی به اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه تخصیص یابد می توان در ۱۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان باریجه کشت کرد.

کشت گیاهان دارویی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان یکی از برنامه های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است که در ۳۳ سامانه برنامه ریزی برای توسعه و احیا آن اقدام شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در استان سمنان ۱۲۰ گونه گیاهان دارویی وجود دارد  و تنها پنج گونه آن به بهره برداری می رسد ادامه داد: بیش از ۶۰ بهره بردار گیاهان دارویی و کشت باریجه در شهرستان سرخه فعالیت می کنند که برای رغبت ادامه فعالیت این افراد، ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید این گونه های دارویی ارزشمند ضروریست.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: سالانه بخش قابل توجهی از اراضی طبیعی استان سمنان به دلیل افزایش ریزگردها و ناتوانی در جلوگیری از افزایش پدیده بیابانزایی ازبین می رود و باید مسوولان استانی برای رفع این چالش مهم برنامه های جامعی را تدوین کنند.

صنعت تهی از فراوری

شهرستان آرادان در استان سمنان نیز به دلیل ویژگی های طبیعی از خاستگاه هایرویس گیاه دارویی باریچه محسوب می شود که به رغم تولید قابل توجه اما محصولات به عمل آورده به صورت سنتی بسته بندی و روانه بازار می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی این گیاه دارویی و حمایت از جوامع محلی نقش مهمی در تامین معیشت مردم منطقه دارد بیان می کند: شهرستان آرادان ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰ تن شیرابه باریجه را دارد و باید با راه اندازی فرآوری این گیاه دارویی ارزشمند زمینه افزایش اشتغال پایدار را در این منطقه فراهم کرد.

امیرحسین شاه حسینی یادآور می شود: درسمنان شیره باریجه به ازای یک کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که اگر صنعت و فرآوری برای بسته بندی این محصول در آرادان ساماندهی شود می توان هر ۱۰۰ گرم از این گیاه دارویی را به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش رساند.

وی ادامه می دهد: راه اندازی واحدهای بسته بندی و فرآوری گیاه دارویی باریجه برای افزایش اشتغال و جلوگیری از مهاجرت در ۲۰ روستای این شهرستان ضروری است.

وی همچنین اذعان می کند: در سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ کیلوگرم بذر باریجه با همکاری سازمان های مردم نهاد در مراتع آرادان کشت شده است.

شاه حسینی با تاکید بر این موضوع که راه اندازی تعاونی باریجه کاران به منظور افزایش اشتغال و شناسایی و ساماندهی مراتع مساعد برای کاشت این محصول دارویی در استان سمنان ضروری است می افزاید: کشت گیاهان دارویی ظرفیتی جدید برای افزایش اشتغال پایدار در استان سمنان است که با راه اندازی تعاونی می توان، بخش قابل توجهی از بیکاری جوانان در مناطق روستایی را برطرف کرد.

برچسب‌ها