سفیر عراق در ایران با تاکید بر اینکه هیچ زائری بدون گرفتن ویزای اربعین حسینی نمی‌تواند از مرزهای دو کشور تردد کند، گفت: از زائران ایرانی می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند و بدون مدارک قانونی به سفر اربعین حسینی مبادرت نورزند.

هیچ زائری بدون گرفتن ویزا از مرز خارج نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، راجح صابر الموسوی عصر امروز در مراسم آغاز صدور روادید اربعین حسینی که در سفارتخانه عراق در تهران برگزار شد اظهار کرد: اربعین حسینی رخدادی تاریخی و مقدس است و ما برای اهمیت این موضوع اقدامات مناسب و گسترده‌ای را انجام داده‌ایم.

وی افزود: ما می‌توانیم با نگاهی به تعداد ورود زائران در رخداد اربعین حسینی و گسترش زائران به میزان توسعه روابط دو کشور هم پی ببریم؛ از سه سال گذشته تاکنون تعداد زائران اربعین حسینی رشد بسیار گسترده‌ای داشته است که سال گذشته دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ایران به این سفر عزیمت کردند.

صابر الموسوی با اشاره به رشد چشمگیر زائران اربعین حسینی از ایران تصریح کرد: ارقام و آمار ارائه شده درباره افزایش تعداد زائران نشان می‌دهد که روابط و توسعه خوبی میان دو کشور برقرار شده است. و این روابط نیز روز به روز عمیق‌تر، بهتر و گرمتر می‌شود.

سفیر عراق در ایران با اشاره به جلسات مشترک عراق و ایران برای مراسم اربعین حسینی و نحوه صدور روادید گفت: نشست‌ها و مذاکراتی که طی یک سال اخیر انجام گرفته در قالب یادداشت تفاهمی به امضای وزرای کشور ایران و عراق رسیده است و در ادامه راه نیز برای مراسم اربعین حسینی مشترکات و تفاهمات گسترده‌ای را خواهیم داشت.

صابر الموسوی ادامه داد: از دو سال قبل که همکاری مشترک برای اربعین حسینی انجام گرفته، است نحوه عزیمت زائران و علاقمندان اهل‌بیت سال به سال بهتر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز شاهد بهبود وضعیت تردد زائران از مرزها و ساماندهی مناسب‌تر آنها باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سفارتخانه‌ها و کنسولگریهای عراق در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز اقدام به صدور ویزای اربعین حسینی می‌کنند توضیح داد: طبق توافق دو کشور ۱۲ دفتر دیگر از کار مهرماه کار صدور ویزای اربعین حسینی را در ایران انجام خواهند داد و این برنامه تا روزهای منتهی به اربعین حسینی نیز با جدیت صورت می‌گیرد.

سفیر عراق در ایران ادامه داد:‌قیمت ویزای اربعین حسینی نیز ۴۰ دلار در نظر گرفته شده و دو کشور ایران و عراق امسال تلاش دارند که هیچ زائری بدون گرفتن ویزا و مدارک قانونی از مرز خارج نشود.

وی تصریح کرد: از زائران ایرانی می‌خواهیم به شایعات موجود توجه نکنند و بدون روادید، ‌گذرنامه و مدارک قانونی امکان عبور از مرزها وجود ندارد و این کار غیرقانونی تلقی خواهد شد.

صابر الموسوی با بیان اینکه امسال صدور ویزا به طور روان و مناسب انجام می‌گیرد گفت: سفارت عراق در تهران، کنسولگرهای عراق در ایران و دفاتر صدور ویزا تمام تلاش خودرا برای تسهیل امور ویزای اربعین انجام می‌دهند و این کار برای خدمت به دوستانمان در ایران صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دفاتر صدور ویزا و کنسولگری‌ها در ایام پیش‌رو به صورت تمام وقت به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهند و حتی اگر نیاز باشد روزهای تعطیل و شبانه‌روزی فعالیتها انجام خواهد گرفت.

سفیر عراق در ایران همچنین به زائران اربعین حسینی توسعه کرد که به مسائل امنیتی و توجیهایی که در این رابه انجام می‌گیرد توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی وجود بیمه برای زائران اربعین حسینی را یکی از الزامات دانست و تاکید کرد: همچون سال گذشته مسئله بیمه زائران اربعین حسینی نیز مدنظر قرار گرفته که توافق لازم در این باره انجام شده و امیدواریم دقت لازم صورت گیرد.

صابر الموسوی تصریح کرد: امسال براساس یادداشت تفاهمی که میان دو کشور به امضا رسیده تمامی کارهای مربوط به اربعین و حتی عبور و مرور کامیونها نیز تسهیل شده است که امیدواریم شاهد تردد روان زائران در این ایام باشیم.

سفیر عراق در ایران اظهار کرد: کمیسیون عالی بین دو طرف تشکیل شده که به زودی در تهران و عراق تشکیل جلسه می‌دهد و در شرایط غیرمترقبه نیز کمیته‌های ویژه‌ای برای رفع مشکلات و موانع تشکیل جلسه خواهد داد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمادگی‌های کامل در گذرگاه‌های شلمچه، چذابه، مهران و خسروی وجود دارد اما برای تسهیل بهتر امور زائران، در مرزها بازدیدهایی را انجام خواهیم داد.

صابر الموسوی تصریح کرد: به طور حتم گذرگاه‌های اختصاص یافته برای هر گروه از زائران به تفکیک استانهای آنها خواهد بود که اطلاع‌رسانی لازم از سوی مراجع ذیصلاح ایرانی انجام می‌گیرد.

سفیر عراق در ایران در پاسخ به این پرسش که کمیته رفع مشکلات و موانع میان دو کشور در زمینه نقض‌های صورت گرفته بابت ورود غیرقانونی زائران چه برنامه‌ای را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: تمامی دفاتر و کنسولگری‌های ذکر شده آماده صدور روادید اربعین حسینی برای زائرین اربعین هستند و امیدواریم این مهم از سوی همه مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما در اربعین حسینی با یک موج انسانی بزرگ روبرو هستیم و باید عظمت مسئله را در نظر بگیریم و برخی نقص‌های کوچک را مشاهده نکنیم.

صابر الموسوی گفت: در رخداد مرز مهران که سال گذشته انجام گرفت ۴۰ یا ۵۰ هزار نفر عبور کردند اما رسانه‌های مغرض سعی کردند این جمعیت را ۵۰۰ هزار نفر بیان کنند و یا آنکه آن را اشکال عراق توسط ایران جلوه دهند.

وی ادامه داد: اینکه چند هزار نفر به دلیل نداشتن مبلغ ویزا و... خود را به مرز رسانده‌اند نباید بزرگ جلوه داده شود چرا که مهم سیاستهای دو کشو راست که بر عدم تجاوز به حاکمیت یکدیگر استوار شده و بر آن اهتمام دارند.

سفیر عراق در ایران  افزود: ما با حکمت و درایت تمامی مسائل را برای دوستان ایرانی بیان می‌کنیم و آنها نیز با روی گشاده به پیگیری می‌پردازند.

وی ملت ایران را افراد عاشق ائمه و اهل‌بیت(ع) نامید و گفت: مردم ایران عاشق اهل بیت هستند و قوانین دو کشور را مورد احترام قرار می‌دهند.

صابر الموسوی اظهار کرد: به طور حتم مردم صحبت‌های مراجع دینی و نظر ولی امر مسلمین بر حرام بودن عبور و مرور غیرقانونی را مورد لحاظ قرار می‌دهند.

سفیر عراق در ایران درباره حمل و نقل زائران اربعین حسینی در عراق گفت: تمام موسسات و دستگاه‌های عراق در ایام اربعین حسینی برای نقل و انتقال همه زائران بسیج شده‌اند که به طور حتم با این هماهنگی و همدلی کارها به طور مناسبی پیش خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ترافیک در ایام اربعین شاهد کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای در کشور عراق هستیم و این می‌تواند حائز اهمیت باشد.

سفیر عراق در ایران تاکید کرد: در رابطه با تدابیر امنیتی نیز تمام دستگاه‌های ذیربط بسیج شده‌اند و همکاریهای لازم را انجام خواهند داد. این یک عنایت الهی است که در شرایط فعلی عراق، از میلیونها زائر به طور مناسب پذیرایی می‌شود.

صابر الموسوی درباره این پرسش که آیا به اتباع سوری که در ایران هستند ویزا تعلق می‌گیرد یا خیر، گفت: تمام افرادی که در ایران اقامت دارند می‌توانند طبق دستورالعمل مطرح شده ویزای اربعین حسینی را دریافت کنند منتها در مورد اتباع سوری و بنگلادشی منتظر موافقت دستگاه‌های ذیربط عراق هستیم.

وی تصریح کرد: افزایش سال به سال زائران از کشورهای مختلف و ایرانی در مراسم اربعین حسینی می‌تواند نمودی از موفقیت این مراسم باشد؛ قطعا پیروزی و موفقیت در این مراسم باعث ناراحتی دشمنان ما خواهد شد.

وی درباره این پرسش که دولت عراق برای تامین امنیت زائران حسینی چه برنامه‌ای دارد گفت: ما تجربه سال گذشته را در بحث امنیت زائران داریم و قطعا در حال حاضر نیز دستاوردها و تجارب بهتری در زمینه مبارزه با گروهکهای تروریستی داریم و آن را اعمال خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها