وزیر راه و شهرسازی گفت: در وضعیت فعلی رشد جمعیت شهری در اغلب کشور کاهنده بوده و این وضعیت بازنگری در موضوع مسکن را ضروری ساخته است.

رشد جمعیت شهری کاهنده است/نیازمند فهم درست از مسکن هستیم

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی شامگاه چهارشنبه در جلسه بازآفرینی شهری اردبیل تصریح کرد: در برخی شهرها رشد جمعیت به شدت کاهش یافته و در برخی حتی منفی شده است؛ به طوری که در خود شهر تهران شاهد روند کاهنده رشد جمعیت هستیم.

وی تأکید کرد: در سال ۹۰ جمعیت تهران ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده که در سال ۹۵ به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده و در مقایسه با توسعه شهر این میزان رشد جمعیت به مراتب پائین است.

آخوندی با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی جمعیت شهرهای کشور، بازنگری در موضوع مسکن را ضروری ساخته است ادامه داد: ما نیازمند اجماع از مسئله مسکن و شهرسازی در کشور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی از مدیران از مقوله مسکن تفکر دهه شصت و هفتاد دارند افزود: متأسفانه مجموعه دیدگاه های حاکم موجب شده در هفتاد سال اخیر صرفا اظهارات قلمبه سلمبه از مقوله مسکن مطرح شده و امروز به وضعیتی برسیم که به عنوان مثال در اردبیل نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت در سکونت گاه های غیر رسمی ساکن هستند.

آخوندی تصریح کرد: اظهارات قلمبه سلمبه نتوانسته معضلات مسکن را رفع کند و لازم است در موضوع مسکن به سهم درست برسیم که دستیابی به آن در سایه گفتگو و جلسات مکرر امکانپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال ستاد بازآفرینی شهری تمرکز بر موضوع مسکن و ساماندهی مطلوب آن دارد خاطرنشان کرد: لازم است این ستاد جلسات ماهانه در تمامی شهرستان های کشور داشته باشد.

آخوندی به اختصاص ۵۰ هزار فقره تسهیلات به بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: ما نیازمند ساماندهی موضوع مسکن هستیم و باید در بین مدیران، جلسات بحث و بررسی مکرری در این خصوص صورت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با ذکر مثالی به سکونت نزدیک ۱۴۱ هزار نفر از جمعیت استان در استان اردبیل در سکونت گاه های غیر رسمی اشاره کرد و عنوان کرد: نزدیک به ۱۲ درصد از جمعیت این استان، در سکونت گاه های غیر رسمی ساکن هستند و ما نیازمند ساماندهی مطلوب و توجه به سکونت گاه های غیررسمی هستیم.

وی ریاست اصلی ستاد بازآفرینی شهری را حرکت محله به محله و متناسب با نیاز هر محله دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال در این ستاد به مقوله کالبد و شهروند همزمان توجه شده است.

آخوندی تصریح کرد: یکی از مشکلات مسکن مهر این بود که مسکن مهر به صورت کالبد محور و نه شهروند محور اجرا شد در حالی که در پروژه های مسکن مانیازمند توجه همزمان به کالبد و شهروند هستیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ستاد بازآفرینی شهری، ۲۱ دستگاه عضو دارد و رفع مشکلات مسکن یک سوم جمعیت کشور را هدف قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها