همزمان با افزایش فراخوان جنبش اعتراض آمیز ۱۵ سپتامبر (جمعه) دایره دستگیری و بازداشت برخی مبلغان و مشایخ و نیز شخصیت های سرشناس در عربستان افزایش یافته است.

موج دستگیری فعالان سعودی در آستانه جنبش اعتراض آمیز ۱۵ سپتامبر

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با افزایش فراخوان مشارکت در جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر (جمعه) مسئولان سعودی دایره دستگیری‌ها و بازداشت های برخی مبلغان و مشایخ و نیز شخصیت های سرشناس را افزایش داده اند.

دستور بن سلمان برای دستگیری مخالفان

این دستگیری ها که به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته است، بیانگر تمایل او به از بین بردن هرگونه صدای مخالف و هموار کردن مسیر رسیدن به تخت پادشاهی است.

تهدید علیه مخالفان سعودی

مسئولان سعودی با موج دستگیری های اخیر بر هرگونه تکاپو اعتراض آمیز پیشی گرفته و اعلام کردند هر کس چه در صفحات اجتماعی و یا به شکل واقعی در جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر شرکت کند، در معرض تهدید قرار دارد.

همچنین سران سعودی با استفاده از پیامک به شهروندان سعودی در خصوص «فعالیت های تحریک آمیز» هشدار دادند.

در همین ارتباط وزارت کشور عربستان در صفحه توئیتر خود از شهروندان سعودی خواست،  در صورت مشاهده هرگونه تبلیغ افکار تروریستی و افراطی در شبکه های اجتماعی آن را از طریق عبارت «همه ما امنیت هستیم» اطلاع دهند.

وزارت کشور در خصوص نحوه اطلاع دادن این موارد که از آن تحت عنوان جرم اطلاعاتی یاد کرده ، در صحفه توئیتر توضیح داده است.

وظیفه مفتی سعودی در گوشزد کردن عاقبت مخالفان

سران سعودی در تهدید علیه مشارکت شهروندان سعودی در جنبش اعتراض آمیز فردا به همین حد اکتفا نکردند بلکه عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی را به هشدار در مورد عاقبت مشارکت در جنبش اعتراضی فراخوانده و ادعا کردند هدف از این جنبش ایجاد فتنه در کشور و خونریزی است.

دستگیری دستکم 10 اندیشمند سعودی در هفته اخیر

به هر حال در شرایطی که مخالفان سعودی که در تبعید به سر می برند، مردم را به مشارکت در جنبش اعتراض آمیز فردا دعوت کرده اند ، برخی خبرها از دستگیری دست کم ده روحانی و اندیشمند و نیز فعال سرشناس سعودی در هفته جاری از جمله شیخ سلمان العوده حکایت دارند.

در این میان روزنامه های سعودی اعلام کردند، روحانیون، مبلغان و اندیشمندانی که اخیرا و در چند رو زگذشته دستگیر شده اند به جاسوسی و حمایت از گروههای تروریستی و ضربه زدن به امنیت کشور به نفع سه جریان مختلف شامل داعش، اخوان المسلمین و اطلاعات قطر متهم هستند.

روزنامه الوطن نیز با اشاره به دستگیری بیش از 20 مبلغ و فعال سرشناس سعودی در چند روز اخیر نوشت: متهمان از جمعیت های خیریه برای حمایت از تروریسم و تامین مالی آن استفاده می کردند و در صفحات اجتماعی فراخوان اصلاحات می دادند.

روزنامه المدینه نیز نوشت دادستانی کل سعودی امروز پرونده اعضای یک گروه جاسوسی را تحویل خواهد گرفت و رئیس سرویس امنیت ملی نیز تمام اسناد و شواهدی مربوط به اعضای این گروهک را که با طرف های خارجی علیه امنیت کشور در ارتباط بودند در اختیار دادستانی قرار خواهد داد.

این روزنامه مدعی شد که 9 اتهام به این مبلغان وارد است که عبارتند از تحریک مستقیم و غیر مستقیم علیه کشور و سران آن، مشارکت مداوم در کنفرانس ها ودیدارها و نشست های مشکوک، تحریک جوانان و حمایت مالی از آنان به منظور جلب آنان، تحریک جوانان به ملحق شدن به فعالیت های ضد خاندان حاکم.

حمایت مستقیم و یا غیر مستقیم از گروههای مخالف سعودی، مشارکت در فعالیت های مشکوک علیه امنیت و انسجام ملی، عدم پایبندی به تعهداتی که قبلا از آنان گرفته شده و عفو شده بودند، ادامه فعالیت های مخالفت جویانه علیه نظام حاکم و جامعه سعودی از دیگر اتهام های وارده به بازداشت شدگان است.

 بازداشت شدگان به دستور بن سلمان

با وجود اینکه نام افراد بازداشت شده و پست های آنان اعلام نشده است، اما روزنامه عکاظ نوشت: یکی از این افراد که از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شده، از چهره های کاملا سرشناس اعضای اخوان المسلمین است.

این روزنامه مدعی است، فرد بازداشت شده در سروسامان دادن به فعالیت های اخوان المسلمین نقش پنهانی داشت و این گروه به نوبه خود در جلب جوانان به سمت حرکت های انقلابی و آماده کردن آنان برای تظاهرات و اعتصاب در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان نقش دارند.

دلیل موج دستگیری مبلغان سعودی چیست؟

در این میان منابع حقوقی در داخل عربستان فاش کردند که دلیل موج دستگیری ها علیه ملبغان سعودی این است که برخی از آنان دستور دیوان پادشاهی مبنی بر حمله به قطر را رد کردند به این معنی که سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی و از افراد نزدیک به محمد بن سلمان به اضافه ترکی الدخیل مدیر شبکه العربیه از این افراد خواستند در سخنان خود قطر را هدف انتقاد قرار دهند که آنان نپذیرفتند و حتی یکی از آنان گفت: « فردا آشتی می کنید و رو سیاهی برای ما می ماند».

سربه نیست کردن مخالفان پادشاهی بن سلمان

این در حالی است که همزمان با قوت گرفتن اخبار مربوط به نزدیک شدن زمان پادشاهی بن سلمان گفته می شود وی تمایل ندارد هیچ مخالف داخلی با پادشاهی او در کشور وجود داشته باشد.

افشاگری‌های مجتهد

در این میان وبلاگ نویس مشهور سعودی که به نام مجتهد فعالیت می کند، در این باره گفت دستگیری شیوخ و فعالان و نیز شخصیت های سرشناس، نقشه ای از پیش طراحی شده است که هدف از آن  نابودی اسلام سیاسی در داخل عربستان است.

به گفته او این موج دستگیری ها بیانگر تمایل بن سلمان در از بین بردن هرگونه نشانه ارتباط کشور با دین و محدود کردن فعالیت دینی در سطح شخصی و اماکن عبادتی است.

مجتهد همچنین فاش کرد که تصمیم ملک سلمان برای کناره گیری از پادشاهی به نفع محمد بن سلمان با مقاومت برخی اعضای خاندان حاکم روبه رو است تا جایی که بن سلمان از سوی برخی شخصیت های بسیار مهم خاندان حاکم تهدید شده است که آشکارا و با صدای بلند مخالفت خود را با پادشاهی او اعلام خواهند کرد و شاید این مخالفت با نافرمانی همراه باشد.

شخصیت‌های غیرمذهبی نیز از موج دستگیری‌ها در امان نماندند

علاوه بر مبلغان معروف مانند سلمان العوده شخصیت های غیرمذهبی از جمله عصام الزامل کارشناس اقتصادی و عبدالله المالکی نویسنده و مولف سعودی نیز جزء بازداشت شدگان هستند.

به هر حال به گفته فعالان جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر، هدف از جنبش قریب الوقوع آنان مبارزه با فقر، بیکاری، بحران مسکن، ظلم در حق زنان ، بهبود سطح خدمات و آزادی زندانیان سیاسی است.

منبع: العهد

برچسب‌ها