یک هفته نامه آلمانی از احضار مجدد سفیر آلمان در آنکارا در عرض دو روز گذشته از طرف وزارت خارجه این کشور به دلیل انتقاد مجدد ترکیه از تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان خبر داد.

سفیر آلمان در آنکارا برای دومین بار در دو روز گذشته احضار شد

به گزارش قدس آنلاین، سفیر آلمان در آنکارا برای دومین بار در عرض دو روز گذشته به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد.

به نوشته این نشریه آلمانی، وزارت امور خارجه ترکیه برای دومین بار در عرض دو روز گذشته "مارتین اردمان"، سفیر آلمان در آنکارا را به وزارت امور خارجه خود فراخواند.

مارتین شفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز این خبر را در برلین تایید کرد اما نتوانست در این باره چیزی بگوید که موضوع گفتگوها با سفیر آلمان چه بوده است. بر اساس اطلاعات هفته نامه اشپیگل گویا مسئله تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان بار دیگر موضوع گفتگو بوده است.

در ژوئن سال ۲۰۱۶ پارلمان آلمان قطعنامه نسل کشی ارامنه را تصویب کرد. دولت ترکیه شدیدا این اقدام پارلمان آلمان را مورد انتقاد قرار داده و در واکنشبه این مسئله موقتا سفیر خود را از برلین خارج کرد. دولت فدرال آلمان بعدها با این توضیح که این قطعنامه لازم الاجرا نیست مناقشات با آنکارا در این باره را کاهش داد. از آن زمان به بعد دیگر این قطعنامه تصویب شده در پارلمان آلمان در تشدید مناقشات بین دو کشور نقش زیادی را ایفا نکرد. به نوشته هفته نامه اشپیگل حالا دولت ترکیه مجددا به این قطعنامه انتقاد وارد کرده است.

احضار یک سفیر در دیپلماسی به عنوان شدیدترین اقدام برای توبیخ رسمی یک دولت بیگانه مطرح است. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در این باره گفت که چنین اقدامی معمولا در بین شرکای ناتو رواج ندارد.

وزارت امور خارجه آلمان هم در عرض دو سال گذشته چندین بار سفیر آنکارا را فراخوانده است که آخرین بار این اقدام بعد از دستگیری یک فعال حقوق بشر آلمانی در ترکیه انجام شد.

سفیر آلمان در ترکیه روز شنبه نیز به وزار ت امور خارجه ترکیه فراخوانده شده بود. دولت ترکیه به این ترتیب به فستیوال فرهنگی کردها در شهر کلن آلمان اعتراض کرد که بر اساس اطلاعات پلیس حدود ۱۴ هزار نفر در آن شرکت داشتند. بسیاری از کردها در این اعتراضات خواستار آزادی عبدالله اوجالان، رهبر دستگیر شده حزب ممنوعه کارگران کردستان شدند.

روابط بین ترکیه و آلمان از زمان کودتای نظامی نافرجام جولای سال گذشته در ترکیه روز به روز متشنج تر می شود. آلمان از دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در ترکیه به بهانه حمایت آن ها از تروریسم بسیار عصبانی است.

صدر اعظم آلمان اخیرا خواستار کاهش روابط اقتصادی با ترکیه و تعلیق مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها