زنجان-بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ۷۰ روستای استان زنجان با مشکل حاد بی‌آبی مواجه هستند و اثرات سوء این کم‌آبی تا شهر زنجان نیز امتدادیافته است.

عطش زنجان بیشتر می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: از نخستین روزهای تابستان امسال ۱۶۴ روستای تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی استان زنجان با مشکل کمبود آب شرب مواجه بودند که این تعداد در نیمه دوم مرداد به ۱۷۳ روستا رسید و هم‌اکنون آب‌رسانی سیار به ۵۲ روستا انجام می‌شود.

نبود مدیریت صحیح

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  در این رابطه عدم مدیریت صحیح  را عامل کم‌آبی در روستاهای زنجان می‌داند و بیان می‌کند: مشکل آب روستاهای استان بیشتر مدیریتی است تا کمبود آب لذا مسئولان باید به حل مشکلات آب  توجه کنند.

علی وقف چی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در حوزه انتخابیه خود می‌افزاید: جای گذاری پمپ‌ آب و لوله‌کشی نامتوازن در بسیاری از روستاهای  زنجان و طارم دیده می‌شود که این موضوع به مسئولان گزارش‌شده که ضروری است مشکلات روستاییان هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

کاهش ذخیره‌های آب

هرچند که نماینده مردم زنجان اعتقاد دارد کمبود آبی ناشی از مشکلات مدیریتی است اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان بابیان اینکه سفره‌های زیرزمینی طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته و سدهای آب استان زنجان با کمبود ذخایر مواجه هستند اظهار می‌کند: زنجان هفتمین استان دارای کمبود بارش در سال جاری بوده و برای عبور از بحران آب در این مقطع حساس برنامه‌ریزی‌های لازم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام‌شده است.

علیرضا جزء قاسمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۱۷ هزار حلقه چاه آب‌داریم که بیش از هفت‌هزارم حلقه چاه غیرمجاز است.

وی با تأکید بر این موضوع که باید در مصرف آب مدیریت لازم در دستور کار قرار گیرد یادآور می‌شود: در این راستا روی ظرفیت و پتانسیل‌های بسیج حساب ویژه‌ای بازکرده‌ایم و باید همه در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند. 

اضافه برداشت

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان پیش‌ازاین به رسانه‌ها گفته بود: سالانه حدود ۴۶۴ میلیون مترمکعب از چاه‌های آب این استان اضافه برداشت می‌شود که ۱۵۲ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های مجاز و ۳۱۲ میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌های غیرمجاز است.

در چهار سال آینده شهر زنجان با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه خواهد شدیوسف رضا پور بیان کرده بود: با این میزان مصرف به‌طور متوسط سطح آب‌های زیرزمینی در این استان سالانه ۷۷ سانتی‌متر پایین می‌رود.

وی یادآور شده است: علاوه بر آن از میان دشت‌های استان وضعیت دشت ابهر بحرانی‌تر بوده و سالانه ۱۴۲ سانتی‌متر افت دارد.

سوء مدیریت در زنجان

معاون عمرانی استانداری زنجان  هرچند بر سوء مدیرت ها مهر تائید می‌زند اما افت آب‌های سطحی در دشت زنجان رود و به میزان ۸۰ سانتی‌متر در سال را یکی از عوامل تشدید کم‌آبی عنوان می‌کند.

جواد رحمتی بابیان اینکه در چهار سال آینده شهر زنجان با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه خواهد شد اظهار می‌کند: وضعیت زنجان مانند سایر مناطق کشور بر اساس یک سوء مدیریت چندین ساله به اینجا رسیده است.

وی ابراز می‌کند: من در حوزه فعالیت خودم می‌بینیم چه فاجعه‌ای در حال وقوع است و افتاده و گاهاً حس می‌کنیم در بحث واکنش‌ها بسیار دیر است.

وی بابیان اینکه در چهار سال آینده در شهر زنجان تأمین آب آشامیدنی نخواهیم داشت، ادامه می‌دهد: حدود ۹ هزار چاه‌های غیرمجاز در استان زنجان وجود دارد که برداشت‌های غیرمجاز از این چاه‌ها انجام می‌شود.

رحمتی بابیان اینکه آب‌های سطحی در دشت زنجان رود سالانه ۸۰ سانتی‌متر در دشت زنجان افت می‌کند اذعان می‌کند: در دشت ابهر نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر در سال افت آب‌داریم.

وی با اشاره به اینکه آورد سد تهم سال گذشته ۱۲ میلیون مترمکعب بوده و برداشت ما ۱۲ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان می‌کند: سد تالوار قرار بود سالی ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب تأمین کند، سال گذشته ۴۰ میلیون مترمکعب و در سال ۹۴، ۱۲ میلیون مترمکعب آب تأمین کرده است.

برچسب‌ها