دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در هر حوزه‌ فناوری که بدون توجه به الزامات و به طور کلی پیوست فرهنگی ورود کرده‌ایم آسیب دیده‌ایم.

ضرورت توجه به پیوست فرهنگی فناوری‌/ توانمند سازی فارغ التحصیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان، در تشریح دستور این جلسه گفت: در بخش نخست جلسه امروز گزارشی از رتبه‌بندی‌های جدید جهانی در حوزه علم و فناوری و رتبه دانشگاه‌های کشور در این رده‌بندی‌ها ارائه شد که یکی از نکات برجسته در این گزارش ارتقای رتبه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی تایمز بود.

وی ادامه داد: موضوع اینترنت اشیا در جلسه پیش شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شده بود؛ در این جلسه نیز ادامه یافت و با توجه به اهمیتی که این موضوع در حوزه فناوری اطلاعات دارد به زودی گستره وسیعی از این فناوری به مقوله اینترنت اشیا اختصاص خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سند فناوری اطلاعات و ارتباطات که در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی و تصویب خواهد شد نکات مربوط به این حوزه‌ها نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به مسئولیت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در زمینه توسعه فناوری و سیاست‌های مربوطه حتما ملاحظات این توسعه مد نظر خواهد گرفت.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در هر حوزه‌ای بدون توجه به الزامات و به طور کلی پیوست فرهنگی فناوری‌ها ورود کرده‌ایم؛ آسیب دیده‌ایم  و ضمن تاکید بر لزوم استفاده از آخرین دستاوردهای فناورانه باید آگاهانه با این موضوع مواجه شویم.

وی با اشاره به دستور بعدی جلسه ۹۶ این شورا از مصوبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ در خصوص مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در راستای نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و گفت: در این مصوبه هفت مأموریت برای جهاد دانشگاهی تعیین و مقرر شد که نقشه‌راه برای اجرای این هفت مأموریت ارائه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در جلسه امروز کلیات چهار محور از این مأموریت‌ها طرح شد و به تصویب رسید و سایر محورها و برنامه‌های ذیل آن‌ها در جلسات آینده به بحث گذاشته خواهد شد.

کبگانیان ادامه داد: مشارکت جهاد دانشگاهی در مدیریت انتقال و توسعه فناوری، مشارکت در توسعه آموزش‌های تخصصی نوین، ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان و ارتقا فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تأکید بر جامعه دانشگاهی کشور به عنوان محورهای اصلی مطرح شده در جلسه  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به پیشنهاد جهاد دانشگاهی برای ورود به حوزه آب شیرین‌کن و صنعت ریلی گفت: جهاد دانشگاهی در انتقال فناوری در این زمینه می‌تواند نقش خوبی داشته باشد.

 کبگانیان همچنین در خصوص محور دوم با اشاره آسیب بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: قطعا این چالش صرفا برآمده از دوران دانشگاه یا وضعیت صنعت در کشور نیست و ما اصولا نیاز به اقداماتی در جهت توانمندسازی فارغ التحصیلان داریم.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاهی در طول چهار سال یا بیشتر آموزش‌های اساسی را می‌بینند و معلوماتی را کسب می‌کنند ولی باید آمادگی حرفه‌ای و شغلی لازم را هم به دست آورند که مقرر شده جهاد دانشگاهی در این زمینه ایفای نقش کند و جزئیات برنامه‌های خود را در این رابطه ارائه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بحث و تبادل نظر در خصوص ایجاد نهاد پژوهش و فناوری RTO) ) و( RTI)به عنوان یکی از محورهای مصوب در نقشه جامع علمی کشور نیز یکی دیگر از موضوعات مهم جلسه ۹۶ ستاد راهبری بود که بررسی بیشتر این موضوع نیز به جهاد دانشگاهی واگذار شد تا پس از طرح و تصویب کلیات آن در جلسه شورای ستاد برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

وی افزود: برخی کشورها مانند آلمان، کره و سنگاپور حرکت و جهش خود در فناوری را به پشتوانه چنین نهادی محقق کرده‌اند و با توجه به هزینه بالای توسعه فناوری، ریسک بالا و عدم ورود بخش خصوصی به عرصه توسعه فناوری، ایجاد این نهاد ضروری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نهاد پژوهش و فناوری در تعامل با دیگر نهادهای علمی کشور و با توجه به جایگاه سیاستگذاری و مدیریتی وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ... انجام اقدامات جزئی‌تری در زمینه علم و فناوری را به عهده خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به نیازی که در توسعه برخی فناوری‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، ایجاد زیرساخت و استخدام نیروی متخصص وجود دارد و همچنین نبود صرفه اقتصادی کوتاه‌مدت در این قبیل فعالیت‌ها، بخش خصوصی عموما به توسعه فناوری و پژوهش‌های توسعه‌ای وارد نمی‌شود و با توجه به این که دستگاه‌های سیاست‌گذار و مدیریتی نیز وظیفه‌ای متفاوت دارند، لازم است نهادی برای حمایت از پژوهش و فناوری ایجاد شود.

 کبگانیان افزود: اجمالا می‌توان گفت که کار نهاد پژوهش و فناوری حمایت از تحقیقات توسعه‌ای تا جایی است که فناوری به مرحله تولید نمونه صنعتی برسد و ادامه این روند که مراحل تجاری‌سازی را در بر می‌گیرد و با سود اقتصادی همراه است، به بخش خصوصی سپرده می‌شود. 

وی با اشاره به فعالیت‌های پراکنده‌ای که در این زمینه در کشور جریان دارد، ادامه داد: این پراکنده‌کاری گاه موجب موازی‌کاری می‌شود و امیدواریم که با ایجاد نهاد پژوهش و فناوری این موضوع سامان مناسبی بیابد.

برچسب‌ها