متأسفانه عواقب بی‌توجهی به مسائل حقوقی در باشگاه‌های ایرانی را در دیدار پرسپولیس برابر الهلال دیدیم.

فدراسیون فوتبال استخدام وکیل را هم برای باشگاه اجباری کند

به گزارش قدس آنلاین، در فوتبال ایرانی اتفاقی تحت عنوان باشگاهداری نمی‌افتد و تا وقتی که باشگاه به معنی واقعی کلمه‌اش نداریم باید باز هم شاهد تکرار این قبیل مسائل باشیم. وقتی از یک باشگاه حرف زده می‌شود یعنی از یک شرکت تجاری و اقتصادی صحبت به میان می‌آید. آیا ممکن است یک باشگاه بدون مشاور حقوقی آغاز به کار کند؟ مدیران شرکت می‌توانند بر پایه تجربه و ریش‌سفیدی یکی دو قدیمی حرفه‌شان، کل شرکت را اداره کنند؟

شاید بتوان این روش را برای اتفاقات درون محله و شهر به‌کار گرفت ولی وقتی ارتباطات شرکت فراتر از مرزهای شهر و استان و کشور می‌رود نبود یک حقوقدان در شرکت به وضوح احساس می‌شود. من خیلی در این سال‌ها با باشگاه‌ها کار نکرده‌ام ولی تا همان زمانی که با سیستم باشگاه‌داری از نزدیک در ارتباط بودم دیده‌ام که کمتر باشگاهی از این حیث چارچوب و قاعده مناسباتی داشته باشد. همه وقتی به یاد استفاده از حقوقدان می‌افتند که کارشان به فیفا و کمیته انضباطی می‌افتد.

وقتی متوجه می‌شوند باید میلیون‌ها تومان برای این مهم هزینه کنند که تازه کارشان بیخ پیدا کرده و با مسائل و واژه‌هایی مواجه می‌شوند که از آن سر درنمی‌آورند. خب چرا باید کار به اینجا بکشد؟ اینکه فیفا پنجره نقل و انتقالاتی‌مان را ببندد، کلی جریمه‌مان کند، روح و روان تیم را بر هم بریزند و ما را از در اختیار داشتن یک مهره اصلی و تأثیرگذار تیم‌مان محروم کنند؟

اگر یک حقوقدان زبده در باشگاه بود طارمی با آن شرایط جذب می‌شد؟ یا اگر جذبش می‌کردند لااقل قانونی و با اسناد محکمه‌پسند می‌آمد تا الان دل این همه طرفدار تیم خون نشده باشد؟ متأسفانه سالیان سال است که این حرف‌ها را می‌زنیم و گلو پاره می‌کنیم ولی هرگز گوش شنوایی وجود ندارد. کاش به جای این سه میلیارد و خرده‌ای که باید بابت جریمه طارمی به جیب فیفا و ریزاسپور بریزیم یک دهمش را برای استخدام یک وکیل فوتبالی هزینه می‌کردیم تا نه شوک روحی به باشگاه و تیم وارد شود نه شوک مالی به حساب خالی باشگاه! این اتفاق همین حالا در باشگاه استقلال هم رخ داده و آنها هم درگیر مسائل اینچنین به شکلی دیگر هستند.

کمااینکه سال گذشته آنها از نقل و انتقالات محروم شدند. تراکتورسازی هم که همین حالا با این معضل درگیر است و به اعتقاد من فدراسیون فوتبال باید در کنار این همه اقدام خوب درباره اجبار باشگاه‌ها برای استفاده از بازیکنان جوان، باشگاه‌ها را وادار کند تا از وکلای زبده فوتبالی در چارت مدیریتی‌شان استفاده کنند. 

ابراهیم آشتیانی - پیشکسوت فوتبال

برچسب‌ها