کرج- به طور عادی اینگونه برایمان جا افتاده است که در ورود به هر شهر وسکونتگاهی ولو کوچک یا بزرگ یکی از اماکنی که نظرمان را به خود جلب می کند آرامستان است.

اینجا اموات روی زمین می مانند

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی:جایی که ساکنان شهر و روستا پس از پرشدن پیمانه عمرشان راهی آنجا می شوند و در خاک آرام می گیرند.

اما این اتفاق برای مردمان شهر نیم میلیونی فردیس به شکل معقول و منطقی رخ نمی دهد و آنها سال هاست شاهد دفن اموات و درگذشتگان خود در شهرهای اطراف هستند.

غم مردمان این دیار از آن جهت مضاعف است که باید عزیزانشان را در مسافتی دورتر دفن کنند و کمتر فرصت زیارت اهل قبور و قرائت فاتحه ودعا را برای آنها داشته باشند.

فردیس در کمتر از دو دهه اخیر وبا رونق ساخت وساز در بافت شهری رشد فزاینده ای داشته وماحصل این افزایش جمعیت ووسعت شهرمبدل شدن به یکی از شهرهای پرجمعیت کشور است.

همین رشد فزاینده سبب شد دولتمردان دهم رای به شهرستان شدن وتفکیک آن از کرج بدهند با این حال واقعیت های موجود گواه این موضوع است که شهر نامتوازن رشد کرده و سرانه های خدماتی در بخش های فرهنگی واجتماعی رشد نکرده است.

شاخص ترین آن که شاید از دید خیلی ها پیش پا افتاده به نظر بیاید این است که این شهر یک قبرستان و محل دفن اموات ندارد و با وقوع هر وفاتی بازماندگان باید رنج رفتن به شهرهای اطراف را به جان بخرند وبا قیمیتی گزاف خانه ای ابدی برای عزیزانشان دست وپا کنند.

حال سوال اینجاست که چرا در شهری به مانند فردیس برای یکی از مهمترین تحولات زندگی بشری فکری نشده است؟

آیا متولیان اداره شهر در سال های متمادی اخیر نباید در کنار برآمدن صدها واحد آپارتمان و واحد مسکونی کوچک وبزرگ فکری برای درگذشتگان واموات می کردند؟

با شکل گیری مدیریت شهری مستقل فردیس و آغاز به کار نخستین شورای شهر مستقل اعضای این شورا حل مشکل نبود آرامستان برای ساکنان این شهر را یکی از اولویت های خود عنوان کرده اند و بارها در اظهار نظرها و صحبت های خود به آن پرداخته اند.

نشست های اخیر شورای شهر به خصوص کمیسیون های مربوطه نیز با محوریت ایجاد سرانه ها خدماتی صورت گرفته است وتلاش ها براین است تا در کمترین زمان ممکن نارسایی ها به حداقل برسد.

سید حسن افتخاریان عضو شورای شهر فردیس در این ارتباط گفت: از آنجا که آرامستانها تهدیدی برای آرامش، امنیت، و بهداشت منطقه می باشد منابع فرهنگی و اجتماعی همه شهروندان ایجاب میکند که تمامی آرامستانهای واقع در محدوده استحفاظی شهرها تحت مدیریت واحد قرار

گیرند تا بتوان از طریق در دست داشتن آمار دقیق درست و به روز مدیریت صحیح و کار آمدی را در مورد آن اعمال نمود.

وی افرود:  با توجه به اینکه در فقه اسلامی دفن امو ات در احکام اولیه از واجبات کفائی است و رایگان منظور شده است اما متاسفانه با فقد ان آرامستان در شهر فردیس همشهریان عزیزمان ناگزیرند به شهرستانهای اطراف مراجعه نمایند و اموات خویش را در امامزاده ابراهیم (ع)، بهشت

سکینه(س)، امامزاده محمد(ع)  ، امامزاده طاهر(ع)   و یا بهشت زهرا (س) به خاک بسپارند که این امر موجب تبعات بسیاری از جمله اتلاف وقت، صرف هزینه های بسیار مادی، عدم امکان اجرای فعالیتهای فرهنگی معطوف به این امور و معضلات بهداشتی و اجتماعی را برای بازماندگان می شود.

این عضو شورای شهر فردیس تصریح کرد:به عنوان نمونه چنانچه اهالی محترم شهر فردیس قصد نمایند در نزدیکترین محل یعنی شهر ملارد در قبرستان امامزاده ابراهیم(ع) اموات خود را به خاک بسپارند باید هزینه ای حدود ده میلیون تومان را متقبل شوند درصورتی که شهروندان

مارلیک و ملارد با توجه به اینکه فاصله  ای بین فردیس و ملارد نیست اموات خود را با مبلغی اندک در حدود یک میلیون تومان دفن می نمایند.

افتخاریان ادامه داد:  با توجه به وجود جمعیت بیش از پانصد هزار نفری شهر فردیس این منطقه به اجبار نیازمند فضای مختص به این شهر برای دفن اموات شهروندان محترم میباشد.

این عضوشورای شهر فردیس پیشنهاد کرد: برای حل این موضوع استفاده از پتانسیل زمین بایری به مساحت ۴۰ هکتار در اطراف مشکین دشت می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: در حال حاضر فضایی بیش از  ۳ هکتار از این زمین به آرامستان اختصاص داده شده است که می توان با تعامل سازنده با مسئولین شهری مشکین دشت از این ظرفیت بهره  گرفت و آرامستانی مشترک برای دو شهر با تجهیزات و تسهیلاتی کامل از جمله پارکینگ ، غسالخانه،

زباله سوز، سردخانه، مسجد، سالن سوگواری، راه و فضای سبز، تصفیه خانه، درمانگاه، گلفروشی، بانک  وامکانات دیگر ایجاد نمود.

افتخاریان با بیان اینکه داشتن شهری آباد وبا امکانات مناسب حق مردم شریف فردیس است گفت: روند صعودی جمعیت در فردیس به خصوص در یک دهه گذشته منجر به عقب ماندن سرانه های خدماتی و زیرساخت ها دراین شهرستان استان البرز شده است وباید تلاش کرد در کوتاه ترین زمان ممکن سرانه های شهری فراهم شود.

دیگر عضو شورای شهر فردیس نیز در خصوص مشکل فقدان آرامستان و تبعات اجتماعی آن  گفت: گویا سرنوشت فردیس با نداری های فراوانی گره‌خورده است؛ این شهر بیمارستان ندارد، ورزشگاه ندارد، کمربندی ندارد، آرامستان ندارد و از همه مهم‌تر زیرساخت‌های مناسب ندارد و ساکنان پرشمار این شهر از محرومیت‌ها و کمبودها گلایه‌مندند.

وی در ادامه از آرامستان به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی شهر و مطالبات جدی شهروندان یادکرد و گفت: متأسفانه شهر ۵۰۰ هزارنفری فردیس از فضای لازم برای دفن اموات برخوردار نیست حال‌آنکه شهرهای همسایه با جمعیتی بسیار کمتر از فردیس دارای گورستان مستقل هستند و شاهدیم

که سالانه صدها هزار سفر مازاد به شبکه راه‌های استان تحمیل می‌شود و مردم برای زیارت اموات سختی‌های فراوانی را به جان می‌خرند.

اکبری در بخش دیگری ضمن رد برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه فردیسی‌ها از آرامستان در حال احداث ماهدشت برای دفن امواتشان استفاده کنند و به فکر گورستان مستقل نباشند، عنوان کرد: گورستان یک نیاز استانی نیست بلکه یک نیاز محلی است و حتی دورافتاده‌ترین شهرها و

روستاهای کشور نیز از این نعمت بهره‌مند هستند. به‌راستی در شرایط اقتصادی کنونی چطور از مردم انتظار سفر چند کیلومتری برای زیارت اهل قبور را داشته باشیم.

استفاده مشترک فردیس و مشکین‌دشت از یک آرامستان

وی گفت: پیشنهاد بنده به مسئولان در راستای بهره‌مندی فردیس از آرامستان در دو بخش قابل‌ارائه است؛ اول استفاده مشترک فردیس و مشکین‌دشت از آرامستان این شهر که در مساحتی قابل‌توجه احداث‌شده و تا سالیان سال پاسخگوی نیازهای هر دو شهر خواهد بود و دوم جانمایی و

احداث گورستان مستقل برای فردیس با مشارکت نهادهای متولی و تخصیص زمین مناسب.

به گفته منتخب شورای شهر فردیس، در حال حاضر افراد سالمند، دهک‌های کم برخوردار و شهروندانی که وسیله نقلیه ندارند، برای تردد به سمت آرامستان های بهشت سکینه کمالشهر، بی‌بی سکینه ملارد و بهشت‌زهرا تهران با سختی‌ها و مشکلات فراوانی مواجه هستند و روا نیست که یک

شهر نیم میلیون نفری حتی یک گورستان مستقل نداشته باشد.

با تمام آنچه گفته شد به نظر می رسد موضوع ایجاد آرامستان در شهری بزرگ به مانند فردیس با توجه به تبعات اجتماعی وسیع آن باید به مانند دیگر نیازهای شهر مورد توجه قرار گیرد.

زیبنده نیست که شهروندان این شهر در زمان بروز مصیبت های خانوادگی و از دست رفتن عزیزانشان درگیر دفن و کفن امواتشان در این شهر و آن شهر شوند و از این موضوع ضربه روحی و اجتماعی بخورند.

مکان یابی یک فضای مناسب برای ایجاد آرامستان اصلی شهر و فراهم آوردن امکانات مناسب مرتبط با آن می تواند تا حد بسیاری یکی از دغدغه های شهروندان فردیسی را مرتفع کند و آرامشی نسبی برای آنها به ارمغان آورد.

انتظار مردم این است که امواتشان پس از رجعت به دیار باقی با احترام وبراساس دین مبین اسلام دفن شود و فرصت و مجال لازم برای زیارت اهل قبور به سهولت برایشان مهیا باشد.

برچسب‌ها