روز گذشته خبری در سایت‌ها منتشر شد که حکایت از حذف یارانه داروهای ساخته شده برای بیماران خاص و صعب العلاج داشت. مقوله‌ای که با شگفتی فعالان حوزه سلامت همراه بود.

قطع حمایت دولت از بیماران خاص و صعب العلاج امکان پذیر نیست

قدس آنلاین- روز گذشته خبری در سایت‌ها منتشر شد که حکایت از حذف یارانه داروهای ساخته شده برای بیماران خاص و صعب العلاج داشت. مقوله‌ای که با شگفتی فعالان حوزه سلامت همراه بود.

دکتر محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به این خبر گفت:تا این لحظه خبری نشنیدم و حتی گزارشی در کمیسیون مبنی بر این قضیه مطرح نشده است. من معتقدم حذف یارانه داروهای بیماران خاص پذیرفته نیست، زیرا اغلب این بیماران از اقشار کم توان جامعه هستند که در حال حاضر نیز برای مداوا ناگزیر به فروش فرش زیر پای خود هستند، از این رو همچنان نیازمند حمایت‌های ویژه می‌باشند. پس تأکید می‌کنم تأمین یارانه داروی این گروه از بیماران حتی از تأمین یارانه نان اهمیتش بیشتر است. به هرحال در صورت تأیید این قضیه مجلس شورای اسلامی نگاهی دیگری نسبت به این مسئله خواهد داشت.

 دکتر حمید خیری، مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران نیز با شفاف نبودن این خبر گفت:به طور کلی داروهای بیماران خاص و صعب العلاج شامل ۳۲۰ قلم است که پرداخت‌های مرتبط با داروهای تولید داخلی ۱۰ درصد از سوی بیمار و ۴۵ درصد توسط وزارت بهداشت و از طریق بودجه‌های عمومی پرداخت می‌شود؛ همچنین ۴۵ درصد دیگر توسط ساختار بیمه‌ای صورت می‌گیرد. بنابر این با استناد بر بخشی از این خبر می‌توان این تفسیر را مطرح کرد که از این پس بخش پرداخت‌ها از طریق دولت و در قالب یارانه حذف و به ساختار بیمه منتقل می‌شود؛ در این حالت در عمل بیماران مشکلی نخواهند داشت اما با توجه به بدهکاری هایی که دولت به ساختارهای بیمه دارد در عمل پرداخت این ۴۵ درصد مضاعف از سوی بیمه‌ها صورت نگرفته و بیماران دچار مشکلاتی در روند درمان خواهند شد.

وی افزود:در تفسیر دیگر عنوان شده این مسئله تنها به بیماران صعب العلاج مربوط است و شامل دیگر گروه‌های بیماران همانند مبتلایان به بیماری‌های خاص نمی‌شود. به این ترتیب حمایت‌های موجود از بیماران مزبور ادامه خواهد داشت. بنابر تفسیر دیگری نیز گفته می‌شود، یارانه تولید داروهای بیماران خاص و مبتلایان به امراض صعب العلاج پرداخت می‌شود، اما این داروها از فهرست کالاهای یارانه‌ای خارج می‌شود؛ از همین رو در صورت آنکه قرار باشد این داروها صادر شود باید پیش از این مقوله تسویه حساب صورت بگیرد که این مسئله نیز بدون تردید به سود دولت است.

دکتر خیری با بیان اینکه تأیید تفاسیر یادشده نیازمند گذشت زمان است، خاطرنشان کرد: به طور مسلم بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند حمایت هستند. این درحالی است که امروزه تنها به داروهای تولید داخل یارانه تعلق می‌گیرد که این قضیه نیز جای پرسش دارد. به هرحال برای نحوه اجرای خبر منتشر شده باید صبر کنیم و منتظر آینده باشیم، چون این اطلاعات چندان پخته و قابل توجه نیست.

دکتر اکبر منصوری از پیشکسوتان حوزه صنعت دارو نیز با اظهار بی اطلاعی از این موضوع گفت: بی شک مسئله حذف یارانه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به دلیل هزینه‌های سنگین درمان این گروه ها، انجام نخواهد شد؛ همچنین هر گونه تغییرات بایستی به صورت واضح پس از طرح و بررسی در کمیته مربوط اعلام شود.

گفتنی است: متخصصان و نهادهای متعدد فعال در حوزه دارو در خصوص حذف یارانه دارو در قالب خبر منتشر شده اظهار بی خبری نمودند و اعلام کردند، طی تماس با متولیان امر بزودی نسبت به این مقوله اطلاع رسانی خواهند کرد.

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در پی انتشار اخباری مبنی بر «خروج داروهای بیماران خاص از فهرست کالاهای یارانه‌ای» تأکید کرد: هیچ اتفاق جدیدی در زمینه پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج نیفتاده و وزارت بهداشت نیز بخشنامه جدیدی در این مورد نداشته است.

بر اساس خبری که ایسنا منتشر کرد دکتر زارع‌نژاد گفت: حمایت‌ها از بیماران از جمله بیماری‌های خاص، مزمن و صعب‌العلاج مانند گذشته برقرار است و ارایه خدمات درمانی و دارویی به این بیماران همچنان ادامه دارد.

وی در توضیح بخشنامه اخیر دولت و اخباری با مضمون خروج داروهای بیماران خاص از فهرست کالاهای مشمول یارانه، افزود: هیچ بخشنامه‌ای با هدف کاهش پوشش بیمه‌ای، تغییر در قیمت و گران شدن دارو یا تغییر در تولید آن صادر نشده است و وزارت بهداشت برنامه‌ای در این حوزه نداشته و بخشنامه‌ای نیز در این مورد صادر و یا ابلاغ نشده است.

دکتر زارع‌نژاد ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت تسهیل دسترسی بیماران به دارو و درمان‌ مورد نیازشان در قالب طرح تحول نظام سلامت، مجدداً تاکید کرد که تغییری در روند خدمت‌رسانی به بیماران و دسترسی آن ها از جمله در حوزه دارو اتفاق نیفتاده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها