قدس: شهرستان مهران طی سال‌های به عنوان دروازه عتبات عالیات مطرح شده است، اما نداشتن راه‌های ارتباطی مناسب، نبود امکانات رفاهی از جمله هتل‌های مجهز، محدود بودن فضای پایانه مرزی مهران بخصوص در ایام اربعین، و... از مهم‌ترین مشکلات شهرستان و مرز مهران است.

تعریض جاده ایلام در تنگنای اعتبارات

قدس آنلاین-گروه استان ها: آیین بزرگ پیاده روی اربعین طی چند سال اخیر سبب شده افزون بر ۳ میلیون زائر فقط در بازه زمانی دو هفته از مرز مهران تردد کنند و این مرزمرکز ثقل اصلی تردد زوار اربعین به شمار رود.
ظرفیت بسیار بالای این مرز از جمله امنیت سبب شده این پایانه مرزی به عنوان مهم‌ترین مرز مذهبی کشور شناخته شود، علاقه وافر عاشقان کربلای حسینی برای تردد از این مرز در روزهای اربعین درحدی است که مردم حتی ترافیک‌های چند روزه در زمان اربعین را به جان خریده‌اند، اما مشکل همچنان باقی است.

دست انداز اعتبار

ساماندهی و بهسازی و تعریض جاده های منتهی به مرز مهران از اواسط سال ۹۳ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

تعریض جاده ایلام به مهران و پایانه مرزی یکی از این جاده ها است که تاکنون اقدامات خوبی در آن انجام گرفته است البته این جاده یک بخش خیلی سخت شامل مناطق کوهستانی و یک بخش دشت و تپه ماهور دارد که پیشرفت های خوبی در بخش دشت و تپه ماهور داشته ایم.

هر چند که امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان وعده هایی برای حل این مشکل داده بود و قرار بود ۲ ساله این مشکل حل شود اما به نظر می رسد راه دسترسی زائران در استان ایلام به مرز هنوز در دست انداز اعتبارات مانده است.

وعده ای که تمدید شد

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید جلسات فوری در این خصوص هر چه زودتر صورت پذیرد، تصریح  می کند: بیشترین تردد زائرانی که قصد خروج از کشور برای پیاده روی اربعین حسینی را دارند از مسیر خروجی ایلام به مهران صورت می پذیرد و اگر مشکلات و بازسازی این جاده تا آن ایام خاتمه نیابد قطعا زائران اربعین حسینی با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.

سیدهادی بهادری با اشاره به مشکلات مالی موجود برای تعمیر و بازسازی جاده ایلام به مهران خاطرنشان کرد: اعتبارات مالی لازم برای تعریض و چهاربانده کردن جاده ایلام به مهران از سوی دولت تامین نشده است و باید این میزان اعتبار هر چه زودتر تامین شود تا جاده ای که حکم شاه راه را برای خروج تاز کشور برای زائران دارد هرچه زودتر آماده تردد شود.

یک سال دیگر

 وی با اعلام این خبر که جاده ایلام به مهران در نهایت برای اربعین سال ۹۷ آماده بهره برداری می شود عنوان کرد: با توجه به مشکلات ذکر شده که برای احداث و تعریض این جاده بوجود آمده است این جاده برای اربعین سال جاری آماده نمی شود ولی به طور قطع این جاده برای اربعین سال ۹۷ آماده و بهره برداری می شود.

مهم ترین جاده استراتژیک کشور برای خروج زائران هنوز در دست تعمیر و بازسازی است و تا ایام پیاده روی اربعین نیز این جاده آماده نمی شودوی با اشاره به آخرین وضعیت جاده ایلام به مهران که در دست بازسازی و ساخت است اظهارداشت: جاده ایلام به مهران چند ماهی است که در دست بازسازی و آماده سازی برای تردد زائران است اما تا کنون این بازسازی به پایان نرسیده است و نیاز به اقدامات جدی تری دارد.

 وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و تردد صدها هزاران نفری زائران از جاده ایلام به مهران اظهارداشت: مدت زمان بسیاری کمی تا برگزاری پیاده روی عظیم اربعین حسینی داریم اما متاسفانه مهم ترین جاده استراتژیک کشور برای خروج زائران هنوز در دست تعمیر و بازسازی است و تا ایام پیاده روی اربعین نیز این جاده آماده نمی شود.

امکانات بیشتر

گفتنی است هفته گذشته معاون رئیس جمهوری در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار کرد: کارهای بزرگی در مهران انجام شده و یا در حال انجام است و درخواست هایی که مسئولان در این بازدید به آنها اشاره کردند به دولت ارائه و با نگاه مثبت اجرایی می شوند.
جمشید انصاری در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار داشت: با توجه به اینکه حجم تردد زائران اربعین حسینی در مرز بین المللی مهران نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است لذا در این خصوص گیت های بیشتری در ورودی و خروجی پایانه مرزی مهران تعبیه و فعال شده است.
معاون رئیس جمهوری یادآوری کرد: بر اساس نظر مسئولان امسال نسبت به سال گذشته امکانات بیشتری برای زائران اربعین حسینی در مرز مهران در نظر گرفته شده است تا زائران به راحتی و با سهولت کامل بتوانند در آیین بزرگ کنگره اربعین حسینی شرکت کنند.
انصاری با اشاره به وضعیت زیرساخت های مسیر جاده ایلام - مهران نیز گفت: عملیات زیرساختی در این مسیر در حال انجام است که تلاش می شود بخش زیادی از جاده ایلام - مهران تا قبل از ایام اربعین تکمیل و زیر بار ترافیک رود.
وی از تکمیل عملیات اجرایی و زیرساختی مسیر ایلام - مهران در سال آینده خبر داد و افزود: مسوولان استان با جدیت در حال فعالیت هستند که این روحیه، نوید حل برخی نارسایی‌ ها را تا ایام اربعین می ‌دهد.

برچسب‌ها