گرگان-باوجوداینکه حضور میلیون‌ها گردشگر در این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در تأمین معیشت مردمان این مرزوبوم ایفا کند اما متأسفانه نبود بسترهای لازم جذب گردشگر و امکانات رفاهی موجی از محرومیت بر جای گذاشته است که بسیاری از این میهمانان را برای حضور و سفری مجدد منصرف می‌کند.

 بندر ترکمن غرق در رویای توسعه

قدس آنلاین-گروه استان ها:  بندر ترکمن که خشت بنای آن در سال ۱۳۰۶ خورشیدی نهاده و سه سال بعد صاحب شهرداری شد از نخستین شهرهای داری خط آهن به شمار می‌رفت.

علاوه بر راه‌آهن، بهره‌مندی از سه اسکله دریایی که اکنون تنها آثار اندکی از آن باقی‌مانده، سواحل دریا و جزیره زیبای آشوراده به‌عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر با ذخایر ماهیان خاویاری ازجمله توانمندی‌ها و زیرساخت‌های این شهر با قدمت ۸۷ سال واقع در شمال غرب استان گلستان است.

اگرچه اقتصاد این شهر بیشتر بر پایه راه‌آهن و بندر تجاری طراحی‌شده بود اما امروزه از راه‌آهن تنها برای جابه‌جایی مواد سوختی و نفت خام آن‌هم در مقیاس ناچیز برای نیروگاه‌های منطقه استفاده می‌شود.

بندر ترکمن به دلیل برخورداری از مواهب خدادادی در کنار برخی آثار تاریخی همچون بخش‌هایی از دیوار «قزل آلان» یا همان دیوار دفاعی گرگان، بازارچه ساحلی، بازار هفتگی، بازار ماهی و به‌ویژه جزیره آشوراده سبب شده تا مسافران و گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند به‌گونه‌ای که در زمان اوج سفر به‌ویژه در تعطیلات نوروز یا تابستان، تعداد مسافران تا سقف یک‌میلیون نفر نیز می‌رسد.

موج محرومیت

باوجوداینکه حضور میلیون‌ها گردشگر در این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در تأمین معیشت مردمان این مرزوبوم ایفا کند اما متأسفانه نبود بسترهای لازم جذب گردشگر و امکانات رفاهی موجی از محرومیت بر جای گذاشته است که بسیاری از این میهمانان را برای حضور و سفری مجدد منصرف می‌کند.

به هنگام رانندگی در محور ۵۰ کیلومتری آق‌قلا - بندر ترکمن احساس می‌شود که جاده شوسه یا شنی است.

هرساله مسافران و گردشگران بسیاری به این شهر ساحلی و جزیره معروف آن یعنی آشوراده می‌آیند و از آن دیدن می‌کنند، اما این جزیره درحالی‌که میان انبوهی از زباله‌ها محصورشده است و حتی از کمترین امکانات اقامتی و سیاحتی محروم است لذا خاطره خوشی را در اذهان مسافران باقی نمی‌گذارد.

خروج از تجارت

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان به تاریخچه بنادر استان اشاره کرد و گفت: گلستان ۱۳۱ کیلومتر از نوار ساحلی پهنه خزر را به خود اختصاص داده و یکی از استان‌های ساحلی کشور محسوب می‌شود.
الله‌یار اسعدی افزود: بر اساس تاریخ دریانوردی و اطلس دریایی ایران درگذشته خیلی دور (حدود هفت‌تا هشت دهه قبل) بندر ترکمن فعال‌ترین بندر دریای خزر بوده و از جایگاه ویژه اقتصادی، تجاری و نظامی برخوردار بوده است.

 بندر گز و ترکمن در ۱۰ سال گذشته به علت عقب‌نشینی آب و در خشکی ماندن از حیض انتفاع خارج‌شده‌اند و کارکرد خودشان را ازدست‌داده‌اندوی یادآور شد: از دهه ۷۰ به بعد با پس‌روی آبخور آب در بنادر و مشکل پهلو دهی کشتی بنادر گلستان بنادر استان متروکه شد و در سال ۱۳۷۳ بندرگز هم با فلسفه وجودی مسافری و گردشگری رونق دوباره یافت.
مدیر بنادر و دریانوردی استان بابیان اینکه هم‌اکنون بنادر گز و ترکمن به‌واسطه پس‌روی آب دریا از حیث تجاری خارج‌شده‌اند، تصریح کرد: این دو بندر همچنان ظرفیت گردشگری و توریستی دارند و به استانداری پیشنهاد داده‌ایم زیرساخت‌های این دو بندر را در این حوزه تقویت کنند.

وی متذکر شد: آنچه امروز برای استان و سازمان بنادر مهم، ضروری و حیاتی است، نجات خلیج گرگان است.

وی یادآور شد: اگر برای پس‌روی آب و خشک شدن خلیج گرگان چاره‌اندیشی نکنیم تا چهار یا پنج سال آینده خلیج باتلاقی و خشک‌شده و همین اندک گردشگر را هم در سواحل گلستان نخواهیم داشت.

طرح‌های بلااستفاده

اما مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری گلستان اعتقاد دارد سواحل گلستان بکر است و زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌های مختلف را دارد.

یوسف بسنجیده اظهار می‌کند:  بندر گز و ترکمن در ۱۰ سال گذشته به علت عقب‌نشینی آب و در خشکی ماندن از حیض انتفاع خارج‌شده‌اند و کارکرد خودشان را ازدست‌داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هشت طرح گردشگری در سواحل استان به اجرا گذاشته‌شده و در آن سرمایه‌گذاری انجام‌شده است ادامه می‌دهد: مجتمع گردشگری ساحل نوکنده، اسکله مرزبانی در بندرگز و پروژه آماده‌سازی ساحل بندرگز توسط سپاه (با هدف ساماندهی سواحل و شنا) اسکله گردشگری بندرگز، طرح گردشگری بندرترکمن و قایقرانان بندر گز و ترکمن، اسکله تفریحی و شیلاتی آشوراده از پروژه‌هایی بود که باهدف توسعه گردشگری استارت خورد و دولت در آن سرمایه‌گذاری کرد اما به علت عقب‌نشینی آب جذابیت و کارکرد خود را ازدست‌داده و تقریباً در حال حاضر بلااستفاده هستند.

وی به اجرای طرح گردشگری آسمان کرانه خزر در ساحل بندر ترکمن اشاره کرد و گفت: سازمان امور اقتصادی و دارایی مجوز سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری طرف تُرک در روستای یموت لی (حدفاصل بندر ترکمن به سمت قره‌سو) را صادر کرده و به‌زودی عملیات ویلا سازی، ساخت هتل پنج ستاره و ... در ۵۰ هکتار از اراضی آغاز می‌شود.

بسنجیده با یادآوری اینکه تاکنون سرمایه‌گذار ۱۳ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه کوچک و جت اسکی و ... در این طرح هزینه کرده است، بیان کرد: دو طرح گردشگری آرمان طبیعت و آسمان کرانه خزر به دلیل مشکلات اداری و مابقی طرح‌ها به‌واسطه پس‌روی آب دریا نتوانسته‌اند برای گلستان ظرفیت اقتصادی مناسبی فراهم کنند.
 

برچسب‌ها