کمیسیون صنایع و معادن هم مانند کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شغل پستچی‌ها را در زمره مشاغل سخت و زیان آور ندانست.

کار پستچی‌ها به خاطر بار مالی سخت و زیان آور نیست!

کمیسیون صنایع و معادن هم مانند کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شغل پستچی‌ها را در زمره مشاغل سخت و زیان آور ندانست. طرح شمول مشاغل سخت و زیان آور در مورد متصدیان تجزیه و توزیع (موزعین) شاغل در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که هفتم شهریورماه گذشته در کمیسیون اجتماعی بررسی و رد شده بود، در کمیسیون صنایع و معادن هم به عنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار گرفت و رأی نیاورد.

•بار مالی دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عمده دلایل رد طرح یاد شده از سوی این کمیسیون به قدس می‌گوید: ایجاد بار مالی سنگین برای دولت و سازمان‌های بیمه گر بویژه تامین اجتماعی مهم‌ترین دلیل مخالفت بیشتر اعضای کمیسیون صنایع و معادن با این طرح بوده است.

عبدالله رضیان با اشاره به اینکه به باور مخالفان، طرح سخت و زیان آور شناخته شدن شغل پستچی به نوعی ایجاد توقع در سایر گروه‌های کارگری ایجاد می‌کند، می‌افزاید: در جامعه، گروه‌های گوناگون کارگری وجود دارد که شرایط مشابهی مانند پستچی‌ها دارند و می‌خواهند از مزایای قانون سخت و زیان آور بودن مشاغل استفاده کنند که به عنوان نمونه می‌توان از نانوایی نام برد.

وی از درخواست بسیار زیاد گروه‌های گارگری برای قرار گرفتن در شمول قانون سخت و زیان آور مشاغل خبر می‌دهد و می‌گوید: نباید در بررسی این گونه درخواست‌ها احساسی رفتار کنیم، کاری که پس از حادثه پلاسکو در بررسی طرح سخت و زیان آور بودن حرفه آتش نشانی انجام دادیم.

رضیان با بیان اینکه، طرح یاد شده تا حدی تحت تأثیر جلسه صبح و غیر علنی همان روز مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود، می‌افزاید: از آنجا که این جلسه به مسائل اقتصادی کشور و بخصوص وضعیت بازار کار اختصاص داشت، این موضوع روی نظر کمیسیون اثر گذاشت، به گونه‌ای که از ۱۶ عضو کمیسیون صنایع ۱۲ نفر رأی منفی به طرح مذکور دادند.

وی ارتقای سطح برخورداری کارگران از وسایل و تجهیزات ایمنی را یکی ازبهترین راهکارهای حمایت از کارکنان کشور می‌داند و می‌گوید:در شرایط موجود که وضعیت مالی دولت و سازمان‌های بیمه گر مناسب نیست، بهتر است به جای استفاده از مزایای قانون سخت و زیان آور مشاغل، شرکت‌ها و دستگاه‌ها را مکلف کنیم سطح ایمنی کارگران را افزایش دهند.

•امیدواریم طرح رأی بیاورد

سخنگوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به اینکه طرح شمول مشاغل سخت و زیان آور در مورد متصدیان تجزیه و توزیع شاغل در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران حدود دو هفته پیش در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفته و حتی در رأی استمزاجی شغل فعالان در این بخش‌ها در چارچوب مشاغل سخت قرار گرفت، می‌افزاید: اما ظاهراً چون در آن جلسه شمار اعضای کمیسیون به حد نصاب یا دو سوم نرسیده بود، دوباره این طرح در دست بررسی قرار گرفت و متأسفانه این بار هم این طرح رأی نیاورد.

وی می‌افزاید: وجود عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی در محیط کار، غیراستاندارد بودن و انقضای عمر مفید بیشتر دستگاه‌های مورد استفاده در مشاغل نامه رسانی از جمله موتورسیکلت‌ها و دستگاه‌های تجزیه مرسولات، تحمل تغییرات شرایط جوی (در بعضی استان‌ها دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد و در بعضی استان‌ها منفی ۲۰ درجه سانتیگراد)، تحمل شرایط سخت از جمله آلودگی‌های صوتی، آلودگی‌های زیست محیطی و بهداشتی ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی و گرد و غبار و استشمام سموم، اعمال خشونت نسبت به پستچی‌ها و... از جمله الزاماتی است که بر اساس آن‌ها موزعین پست می‌توانند مشمول مشاغل سخت شوند، با وجود این امیدواریم این طرح هنگام بررسی در صحن علنی رأی بیاورد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها