رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارائه مشوق‌های صادراتی مستمر برای توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد.

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۳ آبان ماه) در دیدار با مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: باید روی موضوع صادرات در کشور کار شده و ایرادات در این بخش حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم ارائه مشوق‌های صادراتی مستمر گفت: باید صادرکنندگان کشور مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند و حتی می‌توان در این راستا پشتوانه‌های مستمری برای صادرکنندگان لحاظ کرد چرا که اگر صادرات با رونق جدی روبرو نشود، اوضاع اقتصادی کشور خیلی پیشرفت نمی‌کند.

لاریجانی با تأکید بر لزوم حمایت مجلس از صادرکنندگان گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع برون‌زا بودن در زمینه اقتصاد توجه شده است و در این راستا باید اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی در کشور شرکت‌های بزرگی که بتوانند در زمینه صادرات عملکرد قابل توجهی داشته باشند وجود ندارد و باید در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد چرا که گاهی کم دقتی‌ در صادرات محصولات باعث می‌شود برخی از بازارها را در دنیا از دست بدهیم.

رئیس نهاد قانونگذاری در خصوص مشکلات استان مرکزی گفت: اینکه منابع مالی برای توسعه طرح‌های عمرانی در استان‌ها محدود بوده یک موضوع قابل تأمل است بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌های عمرانی استفاده شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت منابع صندوق توسعه ملی و فاینانس در پروژه‌های مختلف مانند ساخت بیمارستان استفاده شود.

وی افزود: در ساخت جاده و راه‌ها نیز موانعی وجود دارد که اگر برطرف شود بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بیشتری در راه‌سازی انجام خواهد داد، در موضوع تقویت ناوگان ریلی نیز می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و در این راستا حمایت‌های لازم صورت خواهد گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: شرایط بالقوه برای جهش اقتصادی در کشور وجود دارد اما موضوعاتی مانند واردات بی‌رویه برخی اقلام و قاچاق کالا مانع از پیشرفت شده است که باید این مسائل رفع شود.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلات در زمینه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی است و باید این موضوع ساماندهی شود، همچنین در بحث پرداخت یارانه‌های نقدی باید یارانه‌ به افراد نیازمند پرداخت شود تا مشکلات حل شود.

لاریجانی ادامه داد: مشکلات کارخانه رنو در شهرستان ساوه باید مورد رسیدگی قرار گیرد، همچنین مسائل کارخانه قند شازند نیز باید رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست تأکید کرد که مساعدت‌های لازم برای رفع مشکلات استان مرکزی از طریق وزرا و مسئولان ذیربط انجام خواهد شد.

گفتنی است در این نشست علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور دچار خودتحریمی است چرا که با وجود منابع معدنی در شهرستان ‌های محلات و دلیجان، سنگ تزئینی از برزیل وارد می‌شود. نکته دیگر اینکه باید مسائل و مشکلات در زمینه پرداخت یارانه حل شود.

سلیمی با تأکید بر لزوم اصلاح نرخ سود بانکی افزود: در بحث پایه‌های مالیاتی احساس می‌شود یک نوع بی‌عدالتی وجود دارد و جرائم مالیاتی مشکلاتی را برای مردم و کارخانه‌دارها به وجود آورده است که می‌تواند به خروج سرمایه‌ها از کشور منجر شود.

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش و آشتیان در این جلسه بر لزوم توزیع اجناس به صورت صحیح در مناطق زلزله زده تأکید کرد و گفت: باید مسائل کشور با برنامه‌ریزی حل شود و در این راستا هماهنگی با وزرای مربوطه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

حسینی با تأکید بر لزوم رفع مسائل کشور در زمینه کمبود منابع آبی گفت: باید مسائلی که ناشی از تخصیص متمرکز بودجه‌ای است رفع شود.

منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارتقاء بهره‌وری تأکید کرد و گفت: مواد اصل ۴۴ قانون اساسی به صورت صحیح اجرا نشده است و در این راستا باید اقدامات لازم صورت گیرد و همچنین باید مسائل مربوط به حضور شرکت رنو فرانسه در صنعت خودروسازی رفع شود و نکته دیگر اینکه تحول در جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد.

مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با دعوت از دکتر لاریجانی برای حضور در یادواره شهدای استان مرکزی گفت: استان مرکزی از ظرفیت بالایی برخوردار است و نیاز به حمایت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتری است.

مقدسی همچنین ادامه داد: مشکل کارخانجات استان مرکزی باید به صورت اساسی حل شود، همچنین رسیدگی‌های جدی به راه‌های مواصلاتی استان صورت گیرد و نکته دیگر اینکه مسائل و مشکلات شرکت‌های آذرآب، هپکو و ماشین سازی واگن پارس به صورت اساسی رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با وجود آلودگی هوای شهر اراک، این شهرستان جزو کلانشهرها با هوای آلوده در موضوع اختصاص بودجه قرار نگرفته است، نکته دیگر اینکه باید در زمینه پرداخت مطالبات بازنشستگان ساماندهی انجام شود و وزرا گزارش عملکردی دستگاه خود را هر ۶ ماه یک بار درباره اجرای احکام برنامه ششم ارائه دهند.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در این جلسه گفت: یکی از دغدغه‌ها بحث توزیع متوازن منابع مالی در استان‌ها بوده چرا که احساس می‌شود عقب‌افتادگی های استان مرکزی مانع توسعه این استان است.

کریمی با تأکید بر رفع مشکلات موسسه مالی آرمان گفت: بلاتکلیفی در خصوص بخشی از سهام شرکت هپکو باید رفع شود و مسائل مربوط به بیمارستان ۶۶۰ تختخوابی اراک حل و برای پرداخت خسارات زلزله زدگان کشور باید از سیستم بیمه ای استفاده شود.

رضایی نماینده مردم خمین در مجلس با تأکید بر رفع مشکل کمبود آب گفت: مطالبات گندمکاران باید حل شود؛ از  کشاورزان حمایت شود و نکته دیگر اینکه باید به مسائل پیمانکاران در کشور رسیدگی شود.

ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رفع مشکلات مربوط به اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و مسائل در زمینه برخی از موقوفات منطقه گفت: در بودجه سال آتی باید دغدغه‌های آموزش و پرورش لحاظ شود.

ابراهیمی در این جلسه همچنین افزود: شهرستان شازند بیمارستان دولتی ندارد، همچنین باید در زمینه برداشت از معادن ساماندهی صورت گیرد و مسائل کارخانه قند شازند حل شود و از واگذاری پالایشگاه شازند جلوگیری شود.

لازم به ذکر است در این نشست آقازاده، استاندار استان مرکزی گزارشی از وضعیت طرح‌ها و پروژه‌ها در این استان به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها