رئیس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری مطلق در کشور را ۱۱.۸ درصد دانست و گفت: به طور متوسط سه میلیون و ۱۵۶ هزار نفر از جمعیت کشور به طور مطلق بیکار هستند.

نرخ بیکاری مطلق ۱۱.۸ درصد است/ وجود ۳ میلیون بیکار در کشور

به گزارش قدس آنلاین، امید علی پارسا ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت اشتغال و معیشت کشور بیان کرد: جمعیت کشور به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه جمعیت فعال به دنبال اشتغال و یا مشغول به کار هستند، اظهار کرد: جمعیت غیر فعال نیز به جمعیتی گفته می شود که دنبال کار نیستند.

پارسا ادامه داد: در تابستان سال جاری به طور متوسط ۲۶ میلیون و ۹۸۰ هزار نفر جویای کار بودند که به آن ها فعال اقتصادی گفته می شود.

وی با بیان اینکه از این تعداد سه میلیون و ۱۵۶ هزار نفر مطلقا هیچ کاری پیدا نکردند، افزود: نرخ بیکاری مطلق در کشور ۱۱.۸ درصد است.

پارسا بیان کرد: همچنین در تابستان سال جاری ۸۵۳ نفر از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۲۷.۲ درصد بیکار بودند.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز ۲۴.۴ درصد بوده است.

اشتغال ۲۳ میلیون نفر در کشور

پارسا بیان کرد: به طور متوسط ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شاغلین بخش های مختلف هستند که از این میزان ۹.۲ درصد اشتغال ناقص دارند.

وی اظهار کرد: چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی، هفت میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در بخش صنعت و ۱۱ میلیون و ۸۹۸ نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

پارسا ادامه داد: با احتساب افراد دارای اشتغال ناقص های جویای کار و  بیکاران مطلق، جمعیت بیکار به پنج میلیون و ۱۵۶ هزار نفر می رسد.

وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی در کشور بیان کرد: در تابستان سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۴۱ درصد و در خراسان جنوبی نیز ۴۱.۳ درصد بوده است.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان جنوبی از کشوری بالاتر بوده که این امر نشان دهنده پویایی جامعه است.

نرخ بیکاری در کشور ۱۱.۷ درصد است

پارسا بیان کرد: همچنین نرخ  مشارکت اقتصادی در بهار سال جاری در کشور ۴۰.۶ درصد و در خراسان جنوبی نیز ۴۲.۲ بوده است.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در کشور بیان کرد: نرخ بیکاری در تابستان سال جاری در سطح کشوری ۱۱.۷ درصد و در خراسان جنوبی ۱۱.۹ درصد بودده است.

پارسا بیان کرد: همچنین نرخ بیکاری در بهار ۹۶، در سطح کشوری ۱۲.۶ درصد و در خراسان جنوبی ۱۱.۵ درصد بوده است.

وی بیان کرد: رشد سالانه تعدا شاغلین از سال ۹۱ تا ۹۵ در سطح کشوری ۲.۴  و در خراسان جنوبی ۴.۴ است.

نرخ اشتغال ناقص خراسان جنوبی۱۴.۸ درصد است

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: نرخ اشتغال ناقص برای خراسان جنوبی در تابستان سال جاری ۱۴.۸ درصد و برای بهاد نیز ۱۲.۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به جمعیت خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، کل مهاجران وارد شده به خراسان جنوبی طی پنج ساله، ۶۲ هزار و ۳۵۶ نفر و افراد خارج شده نیز ۶۴ هزار و ۷۱۹ نفر بوده اند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ تورم بیان کرد: نرخ تورم یعنی متوسط  افزایش قیمت ها است.

آخرین نرخ تورم کشور ۸.۲ درصد است

پارسا با بیان اینکه آخرین نرخ تورم در کشور ۸.۲ درصد است، افزود: این نرخ در مناطق شهری خراسان جنوبی ۷.۳ و در مناطق روستایی استان نیز ۹.۹ درصد است.

وی بیان کرد: در صورتی که نرخ تورم منفی اعلام شود، کاهش قیمت ها را داریم اما به طور کلی کم شدن نرخ تورم نشان دهنده کاهش قیمت ها نیست.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: هدف صنعت چشم انداز در رشد اقتصادی هشت درصد است.

وی با اشاره به آمارهای مرکز آمار ایران بیان کرد: حفظ صد درصد محرمانگی اطلاعات در مرکز آمار از وظایف ما است.

پارسا با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از وزارت خانه ها اطلاعات مورد نیاز مرکز آمار در سطح فردی و نقطه جغرافیایی را به مرکز نمی دهند، گفت: باید قانونی به اسم قانون آمار کشور داشته باشیم.

سرشماری بعدی کشور مدرن می شود

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: در نظام آمارهای مدرن، آمارگیر به مردم مراجعه نمی کند بلکه داده های اداری به وسیله دستگاه های اجرایی گرد آوری می شود.

وی بیان کرد: در نظام آمار ثبتی مبنای مدرن، اطلاعات فرد، نقطه جغرافیایی محل زندگی وی و نوع کار او نیز باید به مرکز آمار ارائه شود.

پارسا بیان کرد: امید است سرشماری بعدی کشور در ۱۰ سال آینده، بر اساس ثبتی مبنای مدرن باشد تا از موازی کاری نیز خودداری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها