گیلان-معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان گفت: درآمد حاصل از باغ‌های قدیمی و جدید زیتون قابل قیاس نیست.

درآمد باغ‌های زیتون جدید ۴ برابر باغ‌های قدیمی است

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان، حبیب جهانساز گفت:از ۸ هزار و ۶۶۲ هکتار باغ های زیتون شهرستان رودبار هزار و ۸۵۰ هکتار قدیمی هستند که با صرف وقت،انرژی و هزینه بیشتر، بازدهی کمتری نسبت به باغ های مدرن و جدید دارند.

وی با بیان اینکه در باغ های قدیمی زیتون به دلیل تراکم و بلند بودن درختان امکان هرس وجود ندارد،افزود:این باغ‌ها به محلی امن برای تجمع آفات به ویژه مگس زیتون تبدیل شده‌اند.

جهانساز هدر روی آب در باغ‌های قدیمی را در منطقه خشک و کم آب شهرستان رودبار از دیگر معضلات این باغ‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه در این باغ‌ها امکان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار وجود ندارد نمی‌توان مصرف آب را مدیریت کرد و هزاران لیتر آب به هدر می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بیشتر باغ‌های قدیمی، زمین‌های موروثی‌اند که چندین نفر درآن ذی نفع هستند، گفت:مشارکتی بودن این زمین ها از یک سو و حفظ این باغ ها به عنوان یادگار پدران و مادران ، کار را برای قطع درختان و جوان‌سازی باغ‌ها سخت کرده است.

حبیب جهانساز با اشاره به اینکه درآمد حاصل از باغ های قدیمی و جدید قابل قیاس نیست،خاطر نشان کرد:در هر هکتار باغ نوین، با درختان کوتاه و پر بار،بیشتر از ۴ تن زیتون تولید می‌شود در حالیکه این رقم در هر هکتار باغ قدیمی زیتون با درختانی با ارتفاع بیش از ۱۰ متر، حدود یک تن است.

برچسب‌ها