۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 575410

«سید حسن نصرالله» دبیر کل جنبش حزب الله لبنان در یکسوی سپهر سیاسی جهان عرب است و «بن سلمان» ولی عهد تازه به دوران رسیده عربستان در سوی دیگر. بررسی تطبیقی جایگاه، تبارشناسی، دیدگاه‌ها و عملکرد این دو رهبر سیاسی جهان عرب از حوصله این نوشتار خارج است اما با نگاهی گذرا به تحولات اخیر برای هر ناظر بی‌طرف و منصفی تفاوت عمق دانش، تجربه، صداقت، تسلط بر زوایای تاریک معادلات، اتخاذ راهبردها، بکارگیری تاکتیک‌ها و هدف گذاری دقیق دو سوی این خط به خوبی و بدون نیاز به مهارت سیاسی خاصی روشن می شود.

سپهر سیاسی جهان عرب و دو نمونه از رهبران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛«سید حسن نصرالله» دبیر کل جنبش حزب الله لبنان در یکسوی سپهر سیاسی جهان عرب است و «بن سلمان» ولی عهد تازه به دوران رسیده عربستان در سوی دیگر. بررسی تطبیقی جایگاه، تبارشناسی، دیدگاه‌ها و عملکرد این دو رهبر سیاسی جهان عرب از حوصله این نوشتار خارج است اما با نگاهی گذرا به تحولات اخیر برای هر ناظر بی‌طرف و منصفی تفاوت عمق دانش، تجربه، صداقت، تسلط بر زوایای تاریک معادلات، اتخاذ راهبردها، بکارگیری تاکتیک‌ها و هدف گذاری دقیق دو سوی این خط به خوبی و بدون نیاز به مهارت سیاسی خاصی روشن می شود.

به همان میزان که بن سلمان خوابیده در پترودلارهای نفتی سعودی، دچار سطحی نگری، بی مایه گی سیاسی، ناپختگی راهبردی و پریشان حالی در بکارگیری تاکتیک‌های مناسب است، صدها برابر آن سید حسن نصرالله با رهبری یکی از تاثیرگذارترین تشکیلات منسجم نظامی و حزبی در بحران خیزترین مناطق عالم و زیرگوش رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی و دشمنی عمیق و کینه توزانه سعودی‌ها و اقمار منطقه‌ای آنها، از تجربه و دانش عمیق، اتخاذ راهبردهای کارآمد، بکارگیری تاکتیک های موثر در کنار ایمانی ژرف به آموزه های دینی و شیعی و امامت و ولایت برخوردار است.

جدای از بی برنامگی و بی هدفی بن سلمان در برافروختن آتش جنگ بر علیه مردم بی دفاع یمن که اکنون بیش از دو سال است به کابوس او تبدیل شده و دست و پای او را در باتلاقی سهمگین گرفتار کرده است، طراحی سراسر اشتباه و بچگانه او در ایجاد بحران در لبنان با گروگان گیری سعد حریری( فرزند خلف و عامل بی قید و شرط سیاست های سعودی در لبنان) خودزنی عجیبی را رقم زد و بتدریج اوضاع چنان بهم ریخته شده که راه پیش و پس را بر او بسته است.

این گروگان گیری نه تنها موجب آشوب و بحران بر علیه لبنان و حزب الله نشد بلکه موافقان جریان سعودی و سعد حریری در لبنان را هم خجالت زده کرد و باعث همبستگی بیشتر رقبا و جریان های سیاسی در لبنان شد.

شواهد گویای آن است که بن سلمان دست به دامان فرانسه شده است تا به او در پایان دادن به این آبروریزی تاریخی کمک کند.

اما سخنرانی سید حسن نصرالله پس از این گروگان گیری افکار عمومی دنیا و جهان عرب و اسلام را متوجه فرق فاحش و آشکار دو رهبر در سپهر سیاسی جهان عرب نمود.

سید حسن نصرالله مانند همیشه با انتخاب دقیق کلمات، ضمن پای بندی به مواضع و تعهدات خود، تقویت همبستگی ملی را نشانه گرفت و با پختگی، آرامش و رعایت معیارهای اخلاقی، همدلی جریان های رقیب را برانگیخت. اهانت حاکمیت سعودی به ملت لبنان را گوشزد کرد، قدرت حزب الله در مقابل هر گونه دسیسه و حمله‌ای را به رخ کشید، بر قدرت منطقه ای ایران تاکید کرد و با لبخند معنا داری، حاکمیت ناتوان و ناپخته سعودی را به تمسخر گرفت.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.


برچسب‌ها