اروپایی ها در کلیت موضوعات با آمریکا مشترک هستند و اختلاف واضحی ندارند از این رو باید به افزودن برخی متمم ها و اصلاحیه ها بر برجام که بعضا از سوی اروپاییان مطرح می شود دقت کرد.برخی کشورهای اروپایی همانند انگلیس این موضوع را به صورت جدی دنبال می کنند وخواهان تحمیل برجام های دیگری به ما و اضافه کردن آمریکا به مذاکرات جدید هستند.

مواضع سران اروپا در قبال ایران قابل اعتماد نیست/ اختیار سران اروپایی در دست لابی های صهیونیستی است

قدس آنلاین- دکتر اصغر زارعی کارشناس مسایل  بین الملل با تاکید بر همسویی اروپاو آمریکا به خبرنگار قدس آنلاین گفت: موضع گیری های اخیر آقای ترامپ و رویکرد جدید وی درخصوص برجام که اختلاف و شکاف کوتاهی میان دولت امریکا و دولتهای اروپایی به وجود آورد منجر به اتخاذ مواضعی از سوی برخی از سران اتحادیه اروپا همچون رئیس جمهور فرانسه و ...شد. اختلاف جزیی  برخی از سران اتحادیه اروپا با آمریکا این شائبه را در ذهن برخی ایجاد کرد که اروپایی ها قابل اعتماد تر هستند و ممکن است در موضوع برجام رویه مستقلی نسبت به ایالات متحده در پیش بگیرند. بی شک رویکردهای همیشگی اروپا نشان داده نمی توان به اروپا اعتماد کرد چرا که نفوذ آمریکا و رویکردهای مشترک بین آمریکا واروپا در نهایت منجر به جمع بندی و نتیجه واحدی بین آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

 وی در خصوص تاثیر گذاری لابی های صهیونیستی بر تصمیمات سران اروپایی اظهار داشت: علی رغم اینکه اروپایی ها در موضوعات مختلف قائل به همکاری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران هستند و منافع بلند مدت آنها ایجاب می کند که روابط خود را پس از برجام با ایران  براساس  منطق و منافع بلند مدت خود تنظیم کنند اما فشارها و لابی های سنگین همانند آیپک در کنار لابی های قدرتمند دیگر تلاش می کند تا تمام توان خود را بر تغییر رویکرد و  اثرگذاری بر دولتهای اروپایی به کار گیرند، از این رو نمی توان به هیچ وجه به مواضع رسانه ای دولت های اروپایی اعتماد و اکتفا کرد.

زارعی اعتماد به اروپا را فریب دیگری عنوان کرده دراین باره تصریح کرد: در مسیر پیش رو قطعا شاهد همراهی وهمسویی مجدد اروپا  با سیاست‌ های امریکا خواهیم بود بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید مراقب سیاستهای اروپا باشد یعنی یک بار دیگر تخم مرغ هایمان را در سبد اروپا قرار ندهیم و به امید همراهی و همکاری آنها نباشیم، چرا که هیچ گاه منافع اروپاییان از آمریکا جدا نیست. هر چند که جمهوری اسلامی با استفاده از فرصت وخلاء به دست آمده می تواند رویکردهای مطلوبی در قبال تجارت با اروپا داشته باشد اما چنین موضوعی نیازمند برنامه ریزی و تامل بسیار بسیار ظریف و دقیق دارد که بتوان از این اختلاف حداقلی و شکاف استفاده کرد، اما  نباید به این معنا باشد که ما به اروپا اعتماد کرده و روی آنها حساب باز کنیم و این بار از جانب اروپا فریب بخوریم.

وی ضمن توجه دادن دولت به سیاست های قبلی و تحمیل خواسته های غرب به ایران توجه همه جانبه به دوری از هر گونه مذاکره ای خارج از برجام را توصیه کرده و دراین باره یادآور شد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که اروپایی ها در کلیت موضوعات با آمریکا مشترک هستند و اختلاف واضحی ندارند از این رو باید به افزودن برخی متمم ها و اصلاحیه ها بر برجام که بعضا از سوی اروپاییان مطرح می شود دقت کرد. زارعی تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس این  موضوع را به صورت جدی دنبال می کنند و خواهان تحمیل برجام های دیگری به ما و اضافه کردن آمریکا به مذاکرات جدید هستند و تلاش می کنند تا به بهانه های مختلف ایران را در مسیر ادامه مذاکرات قرار دهند و جمهوری اسلامی ایران را در مسیر غیر قابل برگشتی قرار دهند لذا با توجه به سوابق قبلی یعنی مذاکره با اروپا، چین و روسیه مسیر به سمتی هدایت شد تا آمریکا به مذاکرات افزوده شد و در نهایت هم به خواست خود درباره برجام رسیدند بنابراین توجه به مسیر پیش رو و عدم گرفتاری در تله اروپا امری بسیار حائز اهمیت است.

 این تحیلگر مسائل بین الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع توجه داشته باشد که همه چیز در چارچوب برجام انجام می شود بنابراین ایران قائل به هیچ تغییر واصلاحی در برجام نیست وهر چیزی جدای از برجام  را رد کرده و نمی پذیرد. مطمئنا آمریکا به دنبال طرح مسائل جدیدی است همانگونه که در ماه های اخیر برآنها تاکید می کند، از این رو هر انچه که امروز مدعی هستند تنها باید در چارچوب برجام بررسی و مورد تصمیم گیری قرار بگیرد.

زارعی در پایان تاکید کرد: یقینا باید به این نکته مهم آگاه باشیم آنچه که اتفاق می افتد مسیر غیر قابل برگشتی است اگر مجددا در تله اروپایی ها قرار بگیریم و ترویکای جدیدی اتفاق بیفتد مجددا سرانجام این ترویکا ۵+۱ است یعنی امریکا یک بار دیگر به ما تحمیل خواهد شد؛ لذا از ابتدا نباید وارد این مسیر بشویم وتاکید ما بر تعهد به برجام ودوری از نقض آن باشد که این موضوع باید از طریق کمیته های پیش بینی شده مورد بررسی قرار داده شود. بی شک جمهوری اسلامی در صورت نیاز از ساز وکارهای برگشت اوضاع به حال سابق وتداوم فعالیتهای هسته  ای در چارچوبهای تنظیمی آژانس از جمله پادمان و ان پی تی فعالیتهای صلح آمیز هسته ای خود را  از سر آغاز خواهد کرد.

برچسب‌ها