قزوین_ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: بصیرت از شاخصه‌های اصلی بسیجی است.

بصیرت از شاخصه‌های اصلی بسیجی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در برنامه بزرگداشت روز بسیج که در آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: امام صادق (ع) به «عنوان بَصری» که برای کسب علم به محضر امام رسیده بود فرمودند «علم نوری است که خدا به هر بنده ای که اراده کرده او را هدایت کند، عنایت می‌کند».

وی تصریح کرد: اگر انسانی شایستگی و لیاقت در خود ایجاد کند تا خداوند نور علم را به او عنایت کند، عبادت، اخلاق و دوستی‌هایش خدایی می‌شود و زندگی او رنگ خدایی می‌گیرد و صاحب قدرت تشخیص خوب از بد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: «همام» شخصی بود که خدمت امیرالمؤمنین (ع) رسید و از ایشان درخواست کرد که متقین را توصیف کند و امام علی (ع) فرمودند خدا با اهل تقوا و محسنین است و شما نیز اهل تقوا باشید.

امام جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: «همام» با این مقدار قانع نشد و از امیرالمؤمنین (ع) التماس کرد تا حضرت اطلاعات بیشتری از متقین به او آموزش دهد و از امام درخواست کرد تا متقین را به گونه ای معرفی و توصیف کنند که حقیقت متقین برای او مجسم شود.

وی افزود: امام علی (ع) پس از مشاهده شوقی که «همام» از خود نشان داد، دریایی از عرفان، اخلاق و مبانی معرفتی را به نام خطبه متقین به او عرضه داشتند و امروز هم همه ما از آن بهره مند هستیم.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه در ادامه به بیان ویژگی‌های بسیجی واقعی و مخلص پرداخت و یادآور شد: خداوند می‌فرماید: «کسانی که ایمان آورده‏‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌‏گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد» و ما با آرامشی که در چهره شهید حججی مشاهده کردیم به خوبی تفسیر این آیه شریفه را در می‌یابیم.

 عابدینی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید کسانی که بر ایمان خود استوار و پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آن‌ها نازل می‌شوند و به آنها مژده دهند که دیگر هیچ ترسی از وقایع آینده و اندوهی از گذشته خود نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که انبیاء وعده دادند، بشارت باد.

وی عنوان کرد: شهدای کربلا با وجود اینکه امام حسین (ع) به آنها اذن رفتن دادند، به خاطر اعتقاد به این وعده الهی در میدان مبارزه ماندند و امام خود را تنها نگذاشتند و امام نیز به آنها وعده شهادت که همان وعده بهشت بود، دادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه بسیج مدرسه فراگیری علوم است، ابراز کرد: اینکه بسیج مدرسه است به معنای آن است که بسیجیان در کمالات، اخلاق و عمل به دستورات دینی متفاوت هستند و میزان درجات آنها بستگی به میزان شاگردی بسیج دارد.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر بسیج مدرسه است، کتاب آن قرآن، نماز، نهج البلاغه و دریاهای عرفانی دعاها هستند و هر چه در عمل به دستورات آنها پایبند باشند، به همان اندازه بسیجی محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید آن کسی که به این باور رسیده که این قرآن از طرف پروردگار نازل شده است، صاحب بصیرت و بینایی است و بسیجیان باید صاحب این ویژگی‌ها باشند تا صاحب بصیرت حقیقی شوند.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه تصریح کرد: بسیجی باید در ایمان از دیگران جلوتر باشد و نمی‌شود کسی بسیجی باشد و در مطالعه در حوزه مبانی دینی و خداشناسی پیشتاز نباشد و قدمی در این حوزه نیز برنداشته باشد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: بسیجی واقعی کسی نیست که به خاطر ترس از دست دادن موقعیت خود، اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نکند؛ زیرا خداوند وعده داده که امر به معروف و نهی از منکر رزق و عمر انسان را کم نمی‌کند.

وی افزود: بصیرت یکی از شاخصه‌های اصلی بسیجی است و همین بصیرت باید عاملی باشد که بقیه افراد جامعه مسیر حرکت خود را با بسیجیان هماهنگ کنند؛ بسیجی باید مثل حضرت ابراهیم(ع) عمل کند که بت‌های زمان خود را آتش به اختیار، قلع و قمع کرد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: هر زمانی که بتوانید با اقدام به موقع به استکبار آسیبی وارد کنید و اقدامی نکنید، بسیجی نخواهید بود، خداوند با یادآوری داستان حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) و انبیای الهی در قرآن قصد عبرت گیری و درس آموزی برای ما دارد.

وی ابراز کرد: بسیجی یعنی پیامبر(ص) و چهارده معصوم(ع) که عملکرد همه این عزیزان الگویی ارزشمند برای همه ماست، در جنگ احزاب شرایط به گونه ای بود که یاران پیامبر(ص) سلاح کافی نداشتند و با چوب می‌جنگیدند اما هیچ زمانی امید و انگیزه خود را برای پیروزی از دست ندادند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بسیجی کسی نیست که معتقد باشد با شلیک یک موشک به کشورمان نابود خواهیم شد، این فرد بویی از بسیجی بودن و ایمان نبرده و زمانی که این سخن را بر زبان رانده از ایمان فاصله داشته است.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) در فرمانداری مدینه زمانی که قصد بیعت گرفتن از ایشان را برای یزید داشتند، فرمودند من از خاندان نبوت و رسالت هستم و یزید به صورت علنی به فسق، ظلم و جور مشغول است؛ سیدالشهدا(ع) فرمودند هرکس سنخیتی با من دارد با مثل یزیدی بیعت نمی‌کند و این عملکرد امام برگ زرینی از روحیه و عمل بسیجی بود.

 عابدینی با بیان اینکه "هیهات منّا الذّلّة" تفکر بسیجی است، گفت: امام حسین(ع) بذر بسیجی بودن را در دنیا پاشیدند و مسیر حق و باطل را مشخص کردند، همانگونه که یزیدهای زمان ما در لبنان، فلسطین، عراق و سوریه کشتارهای عظیمی به راه انداختند بسیجیان هم با تأسی به سیدالشهدا (ع) مقابل یزیدیان ایستادگی کردند.

وی بیان کرد: سیاست بازی و باندبازی با سیاسی بودن یک فرد متفاوت است، زیرا سیاست درست با صداقت، پاکی و یکرنگی همراه است در صورتی که بسیجی سیاسی کار و جناحی نیست.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: "بسیجی عمیقا متعبد و بابصیرت است اما از خودراضی نیست؛ اهل جذب حداکثری و غیور است، اما تسامح نمی‌کند، طرفدار علم است اما علم زده نیست، اخلاق اسلامی دارد اما ریاکار نیست، در آبادکردن دنیا فعال است اما اهل دنیا نیست.

وی اذعان کرد: همه ما باید در بسیجی بودن دست یکدیگر را بگیریم، بسیجی از حق دفاع می‌کند و اهل دفاع از امر به معروف و نهی از منکر است.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه گفت: امیرمومنان (ع) فرمودند؛ امر به معروف و نهی از منکر دو اخلاق الهی هستند که هرکس این دو امر الهی را بزرگ بشمارد خدا به او عزت می‌دهد و هرکس امر به معروف و نهی از منکر را خار کند خداوند او را خار خواهد کرد.

وی در پایان گفت: امام حسن عسکری(ع) فرمودند: "هیچ انسان عزتمندی حق را رها نمی‌کند الا اینکه ذلیل می‌شود و هیچ انسان ضعیف و ناتوانی از حق دفاع نکرد جز اینکه عزتمند شد؛ زیرا مقصد افرادی که حق را رها می‌کنند جز ذلت نیست.

برچسب‌ها