سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور اخیراً لایحه «الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را به مجلس ارائه کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین نقوی حسینی از ارائه «لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» توسط رئیس جمهور به رئیس مجلس خبر داد و اظهار داشت: این لایحه در تاریخ ۱۵ آبان ماه امسال به مجلس ارسال شده و معاونت قوانین مجلس طبق روال، مشغول بررسی این لایحه و اعلام نظر کارشناسی درباره آن است.

نقوی حسینی افزود: پس از این مرحله، اداره قوانین لایحه را به هیئت رئیسه مجلس می‌فرستد و هیئت رئیسه نیز ضمن اعلام وصول، آن را به کمیسیون تخصصی که احتمالاً کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواهد بود، ارجاع می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: این قبیل کنوانسیون ها مانند شمشیر دولبه عمل می‌کنند؛ به طوری که اگر توجه کافی نداشته باشیم و «حق تحفظ» لازم را لحاظ نکنیم، این عضویت‌ها می‌تواند علیه خودمان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و بعدا مشکل‌ساز شود، همانطور که در الحاق به FATF و پذیرش سند ۲۰۳۰ هم این نگرانی‌ها وجود داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعریف طرف مقابل از تروریسم با تعریف ما متفاوت است، حتماً در الحاق به این کنوانسیون باید بررسی دقیق و همه جانبه ای صورت بگیرد؛ آنها گروههای مبارز و آزادیخواه را در زمره تروریست ها تلقی می‌کنند و از طرف دیگر، از داعش حمایت می‌کنند.

نقوی حسینی با تأکید بر ضرورت دریافت حق تحفظ (حق شرط) در الحاق به چنین کنوانسیون‌هایی خاطرنشان کرد: لایحه ای که دولت ارائه داده ۲۸ ماده دارد و با توجه به اینکه به صورت عادی و بدون فوریت ارائه شده، بررسی آن در معاونت قوانین و کمیسیون‌های تخصصی زمان می‌برد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها