گرگان- جزیره آشوراده در محدوده شهرستان ترکمن و در فاصله ۱۰ کیلومتری اسکله شهر بندر ترکمن قرار دارد.

آشوراده و آرزوهای محال

قدس آنلاین-گروه استان ها: این جزیره تنها جزیره مسکونی دریای خزر و در زمان صفوی شکارگاه شاهان بوده است.

 بسیاری از فعالان محیط‌زیست معتقدند اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده علاوه بر تخریب این جزیره به اکوسیستم منطقه خلیج گرگان آسیب شدید وارد خواهد کرد

احداث اقامتگاه‌های بوم گردی؛ موزه و نمایشگاه پرورش خاویار؛ سفره‌خانه سنتی؛ باغ‌موزه حیات‌وحش و همچنین سایت ورزش‌های آبی و هتل و مراکز گردشگری ازجمله آرزوهایی است که بخش خصوصی برای جزیره آشوراده در استان گلستان در سر می‌پروراند اما مخالفت‌های محیط‌زیست به سبب وظیفه ذاتی موجب جلوگیری آن و آرزویی محال برای سرمایه گذران تبدیل‌شده است.

طرح گردشگری در آشوراده پیش‌ازاین، یک‌بار در دولت هشتم و یک‌بار هم در دولت نهم و دهم مطرح شد اما هر بار با مخالفت منتقدان و فشار رسانه‌ها از اجرا بازماند.

باروی کار آمدن دولت یازدهم، جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور آبان ماه ۹۲از تبدیل جزیره آشوراده به قطب گردشگری خبرداد. در پی آن، آذرماه۹۳ معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط‌زیست برخلاف انتظار فعالان و منتقدان محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت کرد.

لغو این طرح اما همچنان یکی از مطالبات جدی کارشناسان و منتقدان محیط‌زیست است. بنا به باور منتقدان، اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده به نابودی پناهگاه حیات‌وحش میانکاله که یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، منجر می‌شود و وجهه بین‌المللی ایران را خدشه‌دار می‌کند. آشوراده بخشی از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله محسوب می‌شود که در سال۱۳۵۴به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در فهرست یونسکو ثبت شد.

واگذاری آشوراده در هاله‌ای از ابهام

روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۹۶ پرتال اداره محیط‌زیست گلستان خبری از توافق حسن صادق لو استاندار گلستان با عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید سازمان محیط‌زیست کشور ملاقاتی داشتند که گفته می‌شد طی آن توافق طرفین برای اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده انجام‌شده است.

بسیاری از فعالان محیط‌زیست معتقدند اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده علاوه بر تخریب این جزیره به اکوسیستم منطقه خلیج گرگان آسیب شدید وارد خواهد کردصادق‌لو در مورد این واگذاری گفته بود: «طرح گردشگری جزیره آشوراده تکمیل‌شده و لازم است با حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست این طرح به مرحله اجرا برسد چراکه طرح گردشگری آشوراده می‌تواند در رونق گردشگری و اقتصادی منطقه نقش بسزایی داشته باشد.»

انتشار این خبر و واکنش رسانه‌های محلی و سراسری موجب شد تا روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با انتشار تکذیبیه‌ای چنین پاسخ دهد: «در دیدار روز دوشنبه ۳۰ مردادماه حسن صادق لو استاندار گلستان با عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پردیسان، موضوع ظرفیت‌های استان گلستان و  جزیره آشوراده از سوی استاندار گلستان مطرح شد و وی نظرات خود را دراین‌باره مطرح کرد اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اتخاذ نگردید و لذا خبر واگذاری یا تغییر در جزیره آشوراده صحت ندارد»

حمایت نمایندگان

باوجوداینکه سال‌هاست حافظان محیط‌زیست و بسیاری از تشکل‌های مردم‌نهاد در مقابل واگذاری اشوراده به پروژه‌های گردشگری مقاومت کردند اما نماینده مردم گرگان در مجلس با انتقاد از اینکه موضوعات پشت پرده سبب بلاتکلیفی بهره‌برداری از جزیره آشوراده شده است خواهان تعیین تکلیف سازمان محیط‌زیست برای این منطقه است.

 نبی هزارجریبی اظهار می‌کند: مشکلات جزیره آشوراده چند ده‌ساله است، درواقع آشوراده جزیره‌ای حدوداً ۲۸۰ هکتار خالی از سکنه است که رهاشده و نظر مسئولان منطقه استفاده بهینه از ظرفیت‌های این جزیره برای توسعه گردشگری و توریسم است.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تشکیلات جذب گردشگر و توریست به این منطقه می‌تواند کمک کند می‌افزاید: هر اقدامی در جزیره آشوراده به‌منظور گردشگر پذیر کردن منطقه با حفظ الزامات محیط‌زیستی باید انجام گیرد.

وی بابیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز مجوز بهره‌برداری در این منطقه را نداده است بیان می‌کند: مردم منطقه به دنبال استفاده از ظرفیت موجود در این جزیره برای رونق منطقه هستند ازاین‌رو مسئولان باید اطمینان داشته باشند که ضرر زیست‌محیطی به منطقه وارد نخواهد شد زیرا مسئولان منطقه متعهد به حفظ محیط‌زیست جزیره هستند.

هزارجریبی معتقد است: موضوعات پشت پرده سبب بلاتکلیفی بهره‌برداری از جزیره آشوراده شده است، در حالیکه این اقدام با اولویت حفظ محیط زیست و بهره برداری از قسمتی برای گردشگری انجام خواهد گرفت.

برچسب‌ها