گودرزی در تبیین وظایف بسیجیان دانشجو تصریح کرد: تبیین فلسفه وجایگاه بسیج دانشجویی را تنها باید از منظر و دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری به نظاره نشست. امام خمینی با اهتمام به این موضوع که ملت ایران انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند اما براین نکته تاکید داشتند تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی همچنان نیازمند حضور همه جانبه مردم به خصوص جوانان فرهیخته وانقلابی است از این رو نهادینه کردن آرمانهای انقلاب نیازمند تربیت مدیرانی کارآمد است بنابراین امام براین نکته تاکید داشتند که دانشگاه مبداء تحولات است و دانشگاه باید حرکت ملت ایران را پرچمداری کند.

طهارت و تقوی دو بال پرواز دانشجوی بسیجی است/ رفتاهای سلیقه ای خلاف آرمان ها وتاکیدات امام و مقام معظم رهبری در خصوص دانشجویان است

قدس آنلاین- داود گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور با تاکید بر جایگاه مردم در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به قدس آنلاین گفت: مفهوم بسیج در اندیشه حضرت امام(ره) ومقام معظم رهبری از جایگاه ارزشمند و برجسته ای برخوردار است چرا که رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران بر مردم سالاری حکومت اسلامی تاکید ویژه ای دارند و همواره نقش مردم را در اداره کشور مورد تاکید قرار می دهند چرا که به نقش حداکثری مردم در اداره نظام اسلامی قائل بوده و هستند.

وی در بیان هدف امام از تشکیل بسیج مستضعفین بیان داشت: ازنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایجاد بستری برای عملی کردن و تاثیر گذاری نقش مردم در اداره نظام جمهوری اسلامی نیازمند سازماندهی مردم در یک تشکل مردمی بود. امام خمینی در نظر داشت تا مردم را در راس اداره نظام قرار دهد و به دنیا نشان دهند حقیقت جمهوری اسلامی، مردمی بودن حکومت و برخواسته شدن از دل حکومت است. امام (ره) براین عقیده بودند که سرنوشت مردم باید به دست خودشان رقم بخورد از این رو فرمان تشکیل بسیج در راستای حاکمیت ملت بر سرنوشت خودشان بود.

گودرزی دراین باره افزود: امام خمینی (ره) در آخرین سال حیات پربارشان با فرمان تشکیل بسیج دانشجویی وطلاب فرازهای بلندی را به عنوان وظایف این دو مجموعه در دانشگاه و حوزه مورد توجه قرار دادند و براین نکته پافشاری کردند که بسیجیان دانشجو و طلاب  مبانی اعتقادی سایر اقشارجامعه را اعم از دانشگاهی؛ حوزوی یا غیر از این را تامین نمایید تا مانع  نفوذ ایادی غرب و شرق در دانشگاه و حوزه شوید، چرا که استقلال کشور منوط به چنین توجهی است. امام (ره) از دانشجویان و بسیجیان خواستند تا حکومت جهانی اسلام را تشکیل دهند، یعنی ایشان با رویکرد دیگری افق های بلندی را پیش روی طلاب ودانشجویان بسیجی قرار دادند.

وی در تبیین فلسفه بسیج و  بسیجی از دید رهبران انقلاب اسلامی به قدس آنلاین گفت: در دیدار اخیر مقام معظم رهبری، معظم له مجددا براین موضوع تاکید نمودند که مهمترین عنصر تحقق هر هدف بزرگی توجه به نیروی انسانی است و بسیج یکی از تشکیلاتی است که با سازماندهی نیروی انسانی آنها را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی قرار می دهد، یعنی رهبر فرزانه انقلاب به همان اندیشه؛ مکتب و منش مورد نظر امام در بسیج اهتمام دارند.   رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت:  مقام معظم رهبری براین نکته تاکید داشتند که نسبت ارتباط بین بسیج، انقلاب اسلامی و مردم کاملا باید شفاف و روشن باشد و نباید اینگونه تلقین شود که تنها کسانی که در عضویت بسیج هستند بسیجی به شمار می روند وسایر مردم در زمره بسیجیان قرار ندارند. در واقع چنین برداشتی صحیح نیست؛ چنین برداشتی از فلسفه بسیج در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری جایگاهی ندارد.

گودرزی در تبیین وظایف بسیجیان دانشجو تصریح کرد: تبیین فلسفه وجایگاه بسیج دانشجویی را تنها باید از منظر و دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری به نظاره نشست. امام خمینی با اهتمام به این موضوع که ملت ایران انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند اما براین نکته تاکید داشتند تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی همچنان نیازمند حضور همه جانبه مردم به خصوص جوانان فرهیخته وانقلابی است از این رو نهادینه کردن آرمانهای انقلاب نیازمند تربیت مدیرانی کارآمد است بنابراین امام براین نکته تاکید داشتند که دانشگاه مبداء تحولات است و دانشگاه باید حرکت ملت ایران را پرچمداری کند یعنی شما به عنوان بدنه دانشجویی کشور اعم از دانشجو یا استاد باید آرمانها واهداف انقلاب را دیده بانی و رصد کنید و براساس این آرمانها در دانشگاه به تولید علم و تربیت سایر اقشار جامعه بپردازید.

رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور در تشریح عملکرد بسیج سازمان دانشجویی اظهار داشت: نگاه امام (ره) به بسیج دانشجویی کاملا راهبردی واستراتژیک است، ایشان دانشگاه را مبداء همه تحولات عنوان کردند بنابراین با فرمان تشکیل بسیج دانشجویی درصدد ارتقاء ظرفیت جوان انقلابی و افزایش روحیه آرمانگرایانه ای شود که توام با خلاقیت و نشاط باشد. در مدتی که از عمر تشکیل بسیج به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی می گذرد ذیل آرمانها و وظایف تعریف شده از سوی امام خمینی (ره) بسیج دانشجویی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که از مهمترین آنها می توان به انجام فعالیتهای علمی؛ راه اندازی پژوهشکده ها؛ موسسات تحقیقاتی  -پژوهشی، جهت دهی به پایان نامه ها و برگزاری کلاس های علمی  که منجر به افزایش رشد علمی دانشجویان می شود اشاره کرد. تشکیل کارگروه های علمی و تربیت دانشجویان براساس توانمندیهای تخصصی در رشته تحصیلی اشان دانشجویان را به سمت رصد مسائل ومشکلات کشورو مطالبه گری تخصصی سوق می دهد. ایجاد فضای انقلابی وتقویت فضای اخلاقی دانشگاه، برگزاری یادواره  شهدا؛ همایش، سخنرانی، نمایشگاه راهیان نوروبرگزاری مراسم معنوی ونورانی اربعین از جمله فعالیتهای بسیج دانشجویی به شمار می رود. تمامی برنامه های یاد شده با این رویکرد و ناظر بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی برآن است که اگر در دانشگاه کاری انجام می شود مبنای آن باید کار فرهنگی وتربیت جوان مومن باشد. طهارت وتقوی دو بال پرواز دانشجوی بسیجی است که همواره مورد تاکید معظم له قرار دارد چرا که درصورت برخوردار بودن از این دو ویژگی هیچ گاه ابتذال فرهنگی به دانشگاه و سپس جامعه وارد نمی شود.

وی دراین خصوص گفت: برگزاری اردوهای جهادی در راستای محرومیت زدایی و پیگیری آسیب های اجتماعی از موضوعاتی است که بسیج دانشجویی در سالهای اخیر بدان پرداخته است. در تلاش هستیم دانشجویان در طی سال با محرویمت ها و آسیب های اجتماعی آشنا شده و نقاط ضعف کشور را از نزدیک مشاهده وحس کنند چرا که این جوانان به عنوان مدیران آتی انقلاب اسلامی باید با روحیه خدمتگزاری آشنا شده و خود را برای خادمی ملت و برطرف کردن نقاط ضعف و نیازهای کشور آماده کنند.

گودرزی با انتقاد ازاعمال سلیقه مدیران در ارتباط با دانشجویان خاطرنشان کرد: توجه به نشاط سیاسی و فرهنگی دانشگاه می تواند منجر به افزای تضارب آرا و ارتقاء گفتگوی منطقی بین دانشجویان با سلیقه های سیاسی مختلف شود. بی شک در دل تضارب آرا وآزاد اندیشی است که دانشگاه به کارکرد اصلی خود رسیده و این نشاط به جامعه منتقل می شود. برگزاری کنسرتهای دانشجویی؛ انتشار نشریات دانشجویی؛ برگزاری جلسات سخنرانی و تریبون های آزاد بسیج از جمله برنامه هایی است که در حال انجام است چرا که مقام معظم رهبری براین موضوع اهتمام دارند که بسیجی باید همواره آماده خدمت به نظام جمهوری اسلامی باشد چرا که دانشجوی بسیجی می تواند پرچمدار حرکت های متعالی کشور باشد. بی شک اگر بسیج دانشجویی در برخی زمینه ها توفیق کمتری داشته به دلیل عدم حمایت و سلیقه ای رفتار کردن برخی از مدیران است. هنگامی که دانشجویان برای اخذ مجوز سخنرانی ساعتها و روزها پشت درهای بسته و پاسخ های منفی می مانند آیا می توان از این تشکیل توفیق دو چندان داشت؛ هر چند که رهبر انقلاب فرموده اند که باید از تشکل های انقلابی حمایت شود.

 رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور در پایان خاطر نشان کرد: یقینا تحقق اهداف و آرمانهای بسیج دانشجویی نیازمند به حضور جوانان مجاهد؛ جسور و  با درایت است یعنی درست براساس منطق امام خمینی ومشی مقام معظم رهبری که همواره بر از خود گذشتگی درراستای تحقق آرمانها تاکید نموده اند. عدم توجه به دنیا وخدمت بی شائبه به انقلاب برای قرار گرفتن در مسیرهای بهتر از ویژگی های دانشجوی بسیجی است.

برچسب‌ها