البته نخستین تنش لفظی میان ترامپ و انگلیسی ها به ماجرای حمله تروریست ها به شهر لندن باز میگردد، درست زمانی که همه ارکان دولت انگلیس درپی رفع کردن حادثه تروریستی لندن بود این ترامپ بود که باز با استفاده از اسباب بازی مورد علاقه اش (توییتر) پیامی صریح به دولت انگلستان و شهردار لندن صادق خان فرستاد.

دعوای لفظی ترامپ و ترزا می بالا گرفت

قدس آنلاین- البته نخستین تنش لفظی میان ترامپ و انگلیسی ها به ماجرای حمله تروریست ها به شهر لندن باز میگردد، درست زمانی که همه ارکان دولت انگلیس درپی رفع کردن حادثه تروریستی لندن بود این ترامپ بود که باز با استفاده از اسباب بازی مورد علاقه اش (توییتر) پیامی صریح به دولت انگلستان و شهردار لندن صادق خان فرستاد. ترامپ فقط ۲ خط نوشت که بهتر است پلیس اسکاتلند یارد بیشتر حواسش به تابعیت های شهروندان این کشور و رفتار شان باشد. هرچند که صادق خان شهردار لندن نیز بلافاصله جواب ترامپ را در رسانه های این کشور داد اما اقدام عملی مشخصی از سوری ترزا می درخصوص این دخالت آشکار رئیس جمهور آمریکا صورت نگرفت.  
حالا وقتی که ترامپ با بازنشر فیلم هایی غیرواقعی برای اثبات خطرناک بودن مسلمانان برای آمریکا در شبکه های اجتماعی اش منتشر کرد، منجر به ایجاد موجی از اعتراض های مردمی در داخل و خارج از خاک آمریکا شد

مسلمانان معترض معتقدند این ویدئو ها حتی اگر واقعیت هم داشته باشد نمی تواند دلیلی برای منع ورود مسلمانان به خاک آمریکا باشد. چراکه موارد مقابل آن ننیز که مسمانان مورد ضرب و شتم افراد نژادپرست در امریکا قرار گرفته اند فراون است.

ترزا می: عمل ترامپ در بازنشر توئیت ها «اشتباه» بود

 نخست وزیر انگلیس بازنشر توئیت های یک گروه راستگرای افراطی انگلیسی از سوی رئیس جمهور آمریکا «عملی اشتباه خواندترزا مِی نخست وزیر انگلیس افزود گروه «بریتانیا مقدم است» یک «نهاد فتنه انگیز» است که برخلاف «حسن نیت انگلیسی ها!»، نفرت را پراکنده می کند. ترزا می تحت فشار قرار داشت تا این اقدام ترامپ (بازنشر توئیت هایی با محتوای ضداسلامی) را به طور مستقیم محکوم کند.چراکه مردم انگلستان از دخالت قبلی ترامپ در امور انگلستان همچنان ناراضی هستند.  سخنگوی مِی به تازگی اعلام کرده بود ترامپ عمل اشتباهی مرتکب شده است.

دونالد ترامپ در واکنش به اشتباه خوانده شدن توئیت هایش از سوی دفتر ترزا می، دوباره توئیتی منتشر و خطاب به نخست وزیر بریتانیا نوشت: «روی من تمرکز نکنید، روی تروریسم اسلامی افراطی داخل بریتانیا تمرکز کنید. ما کارمان را خوب بلدیم

به دنبال حمایت دونالد ترامپ از نظرات اسلام هراسانه جیدا فرانسن عضو حزب راست افراطی «اول بریتانیا» و بازنشر چند توئیت او، دفتر نخست وزیری بریتانیا از دونالد ترامپ انتقاد کرد.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته است که اقدام رئیس جمهوری آمریکا در انتشار ویدئوهای گمراه کننده و اسلام هراسانه، اشتباه بوده است. واکنشی بسیار نادر از مقامات بریتانیایی در واکنش به متحد استراتژیکی که همواره به داشتن روابط نزدیک افتخار کرده اند.

در پی این واکنش، دونالد ترامپ دوباره توئیتی منتشر و به ترزا می حمله کرد و خطاب به او نوشت: «روی من تمرکز نکنید، روی تروریسم اسلامی افراطی داخل بریتانیا تمرکز کنید. ما کارمان را خوب بلدیم

دونالد ترامپ که سابقه طولانی در اشتباهات توئیتری دارد، ابتدا یک حساب توئیتری را خطاب قرار داده بود که متعلق به ترزا می نخست وزیر بریتانیا نبود. ترامپ لحظاتی بعد این اشتباه را تصحیح و حساب توئیتری صحیح ترزا می را جایگزین کرد.

حملات لفظی میان رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر بریتانیا در حالی رخ می دهد که بریتانیا نزدیک ترین متحد آمریکا به شمار می رود و این دو کشور همواره روابط خود را روابط ویژه ای توصیف کرده اند.

در پی این رخداد، فشارها بر ترزا می برای لغو سفرش به آمریکا افزایش یافته است. با این حال به نظر نمی رسد چنین انتقادهایی تاثیر مهمی بر روابط آمریکا و بریتانیا داشته باشد.

دونالد ترامپ که به نظر می رسد بی محابا و بدون مشاوره توئیت می کند، ابایی از سرزنش سیاسی از سوی رهبران کشورها حتی اگر آن کشور متحد استراتژیک اش باشد، ندارد.

موج پوپولیستی مخالفت با پناهجویان و بویژه مسلمانان در سالهای اخیر در کشورهای اروپایی رو به افزایش است. موجی که از نظر بسیاری به روی کار آمدن دونالد ترامپ کمک کرد.

این موج پوپولیستی کلیشه های بسیاری از جمله ویدئوها و ادعاهای دروغ درباره مسلمانان و پناهجویان تولید می کند و مورد حمایت گروههای راست افراطی در اروپاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها