رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر انجام مشاوره ژنتیک بین خانواده‌هاگفت: برنامه ملی غربالگری اوتیسم در کشور اجرا می‌شود.

برنامه ملی غربالگری اوتیسم در کشور اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی امروز در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اجرای برنامه ملی غربالگری  اوتیسم در کشور از شناسایی ۶۰۰ کودک اوتیسم از میان ۲۵ هزار مراجعه کننده به سامانه اوتیسم از طریق شرکت در آزمون غربالگری اوتیسم خبر داد.

وی افزود: در صورت شناسایی به موقع کودکان اوتیسم در صورتی که آموزش‌های لازم، به موقع به کودک داده شود، احتمال طبیعی‌تر شدن رفتارها وجود دارد.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۳۰ هزار معلول در کشور متولد می‌شوند، تصریح کرد: منشا بسیاری از معلولیت‌ها ژنتیکی و قابل پیشگیری است.

وی با تاکید بر ضرورت مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای زوج‌های جوان در راستای جلوگیری از معلولیت‌زایی، ادامه داد: سال گذشته با ارائه مشاوره‌های قبل از بارداری و خدمات تخصصی به مادران باردار در معرض خطر از تولد ۹۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از آمادگی سازمان بهزیستی بر پشتیبانی از ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های غربالگری ژنتیک در سطح مازندران خبر داد و افزود: در حال حاضر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای جلوگیری از تولد کودکان معلول در پنج شهر مازندران به صورت پایلوت آزمایش‌های غربالگری ژنتیک انجام می‌شود که امیدواریم با همت همه دست اندرکاران نظام سلامت استان این قابلیت در سراسر استان قابل انجام شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه اقدام به تدوین آئین نامه ای در خصوص اجباری شدن آزمایش‌های غربالگری ژنتیک کرده که در حال حاضر، برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها