همزمان با تقلای سعودی برای فتنه انگیزی در صنعاء با بهره‌برداری از مُهره خود یعنی «علی عبدالله صالح»، نیروهای یمنی با حمله موشکی به ابوظبی، موازنه قدرت را دستخوش تغییر کردند.

ظهور فتنه در صنعاء/حمله استراتژیکی که موازنه قدرت را تغییر داد

به گزارش قدس آنلاین، قریب به سال است که از حملات تجاوزکارانه و خونین رژیم سعودی به مردم بی دفاع و بی‌گناه یمن سپری می شود. در طول این مدت بیش از ۱۳ هزار یمنی شهید و ده‌ها هزار نفر دیگر به شدت زخمی و مجروح شده اند. این در حالی است که حملات ددمنشانه و بی‌وقفه جنگنده های رژیم سعودی به مناطق مسکونی یمن، موجب شیوع بسیاری از بیماری های مهلک در نقاط مختلف این کشور شده است که از جمله آنها می توان به «وبا» اشاره کرد. این بیماری که طی سال گذشته در مقیاس فراوان در بخش های مختلف یمن شیوع پیدا کرده تاکنون بیش از ۲۲۰۰ قربانی گرفته و شمار زیادی از مردم یمن نیز در معرض ابتلا به آن قرار گرفته اند.

طی حدود سه سال گذشته مواضع رژیم سعودی و مزدوران آن به ویژه در «عسیر»، «نجران» و «جیزان» هیچگاه از گزند حملات موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در امان نبوده اندالبته ناگفته نماند که رژیم سعودی با وجود ارتکاب جنایت های ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه علیه مردم یمن، متحمل خسارت های فراوانی نیز شد. سعودی ها هیچگاه گمان نمی‌کردند که ارتش و کمیته های مردمی یمن قادر به هدف قرار دادن مواضع آنها در مناطق مرزی باشند. با این حال، طی حدود سه سال گذشته مواضع رژیم سعودی و مزدوران آن به ویژه در «عسیر»، «نجران» و «جیزان» که وابسته به «عبد ربه منصور هادی» هستند، هیچگاه از گزند حملات موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در امان نبوده اند. درست به همین دلیل است که عربستان سعودی طی چند نوبت تلاش کرد با کشاندن نیروهای یمن به پای میز مذاکره، آنها را وادار به دست کشیدن از تداوم حملات به مناطق مرزی کند.

با این حال، تحولات یمن و جنگ نابرابر رژیم سعودی و متحدان تادندان مسلح آنها علیه یمنی‌ها از حدود یک ماه گذشته تاکنون وارد مرحله تازه ای شده است؛ یعنی درست از زمانی که ارتش و کمیته های مردمی یمن بار دیگر قدرت نمایی کرده و توان موشکی فوق العاده خود را به رخ دشمن سعودی کشاندند. ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از سلسله تجاوزهای گسترده رژیم سعودی، ارتش و کمیته های مردمی یمن، نیروهای این کشور فرودگاه نظامی «ملک خالد» در شهر ریاض را هدف حمله موشکی قرار دادند. سعودی‌ها که با این حمله از سوی نیروهای یمنی، هیمنه خود دربرابر یمنی ها را درهم شکسته شده دیدند، در گامی ضد حقوق بشری و متناقض با تمامی مبادی و اصول موجود در منشور سازمان ملل متحد، از محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن خبر دادند. 

اعلام محاصره زمینی، هوایی و دریایی ملت یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی در واقع با هدف آغاز جنگ روانی از سوی خاندان سعودی علیه ارتش و کمیته های مردمی یمن، به انجام رسید. جنگ روانی عربستان علیه یمن نشأت‌گرفته از شکست هایی است که در مقابله با آن متحمل شده استالبته طبیعی است زمانی که سعودی ها در عرصه میدانی و در جبهه های نبرد با نیروهای یمنی موفق به تحقق خواسته های نامشروع و اهداف توسعه طلبانه نشوند، به جنگ روانی علیه نیروهای یمنی متوسل شوند. لذا پر واضح است که جنگ روانی کنونی عربستان سعودی علیه نیروهای یمنی از یک سوی و ملت بی دفاع یمن از سوی دیگر، نشأت‌گرفته از شکست های سنگینی است که در مقابله و مواجهه با آنها متحمل شده اند. تشدید حملات هوایی جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی یمن همزمان با اعمال محاصره همه‌جانبه این کشور، به منظور ایجاد موجی از رعب و وحشت در صفوف یمنی ها برای تسلیم شدن در برابر عربستان سعودی، صورت می پذیرد. 

درهمین حال، عربستان سعودی همچنان به دنبال تحقق خواسته های دیگری از رهگذر جنگ یمن، نیز هست و به همین دلیل تحرکاتی را در ساحل غربی این کشور آغاز کرده است. به نظر می رسد که سلسله تحرکات سعودی ها در ساحل غربی یمن و در نزدیکی بندر استراتژیک «الحدیده» به منظور آغاز نبرد استراتژیک در این منطقه انجام می شود. این بندر از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. واقعیت این است که ۷۰ درصد از واردات مواد غذایی و کمک های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده یمنی از طریق بندر الحدیده به دست آنها می رسد. این بندر همچنین از لحاظ جغرافیایی نیز دارای جایگاه ویژه ای است، چراکه در نزدیکی تنگه استراتژیک «باب المندب» قرار دارد؛ تنگه‌ای که روزانه چهار میلیون بشکه نفت از طریق آن جابجا می شود. لذا عربستان سعودی قصد دارد تا ضمن بستن بندر الحدیده به طور کامل بر آن سیطره پیدا کند تا بدین سان دستاورد استراتژیکی را برای خود خلق کرده باشد.

نویسنده و فعال سیاسی اردنی: نشانه های وقوع نبرد بزرگ میان ارتش و کمیته های مردمی یمن با متجاوزان سعودی در حال ظهور و بروز هستند«هشام الهبیشان» نویسنده و فعال سیاسی اردنی در خصوص سلسله تحولات اخیر مربوط به جنگ یمن می گوید: «با توجه به تحولاتی که اخیرا در عرصه میدانی یمن رخ داده، باید اینگونه گفت که ساعت صفر «نبرد بزرگ» در یمن درحال آغاز شدن است. متجاوزان سعودی و همپیمانان آن که در قالب ائتلاف عربی علیه یمن قریب به سه سال پیش به این کشور یورش بردند، اکنون به دنبال آن هستند تا روند تجاوز نظامی خود را وارد مرحله جدیدی کنند. نشانه های وقوع نبرد بزرگ میان ارتش و کمیته های مردمی یمن با متجاوزان سعودی در حال ظهور و بروز هستند».

به موازات تحولاتی که ذکر شد، چند روزی است که خبرهایی از بروز فتنه ای جدید در شهر صنعاء به گوش می رسد. پس از آنکه افراد مسلح ناشناس به اقدامات صالح نشان می دهد که عربستان سعودی از وی به عنوان مهره ای برای ایجاد درگیری های داخلی در یمن بهره برداری می کند«مسجد جامع» علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن حمله کردند، وی بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی جنبش أنصارالله را متهم به طراحی این حمله کرد. صالح ادعای واهی خود علیه انصارالله را دستاویزی برای پیاده سازی اهداف عربستان سعودی در صنعاء قرار داد و به مزدورانِ تحت امرش فرمان یورش به مواضع انصارالله و نهادها و سازمان های استراتژیک در صنعاء را صادر کرد. «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله یمن از این اقدام صالح به عنوان یک «خیانت» یاد کرد. در واقع، اقدامات صالح نشان می دهد که عربستان سعودی از وی به عنوان مهره ای برای ایجاد درگیری های داخلی در یمن بهره برداری می کند؛ به ویژه اینکه سعودیها هم اکنون از تحقق پیروزی در جبهه نبرد با نیروهای یمنی به کلی ناامید شده‌اند. 

یک منبع فاش کرد: طی دو هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف سعودی بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شوددر همین ارتباط، یک منبع مطلع از اتفاقات یمن فاش کرد: «طی دو هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شود. علت کودتای صالح علیه انصارالله و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است». از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی «رویترز» اعلام کرد که نیروهای تحت امر علی عبدالله صالح با پوشش هوایی جنگنده های عربستان سعودی موفق شدند تا حدودی در شهر صنعاء پیشروی کنند. بنابراین، تمامی شواهد دلالت برآن دارد که علی عبدالله صالح به مهره ای در دستان عربستان برای پیاده سازی پروژه های شوم آن تبدیل شده است. 

از سوی دیگر، آنچه که امروز اتفاق افتاد، دستاورد بزرگی برای ارتش و کمیته های مردمی یمن محسوب می شود. ارتش و کمیته های مردمی یمن امروز به وسیله موشک «کروز» یک تأسیسات وعده سخنگوی انصارالله برای هدف قرار دادن مواضع دولت امارات با گذشت یک ماه محقق شد تا شائبه «بلوف سیاسی» بودن تهدیدات علیه سعودیها و متحدانش، به کلی از بین بروداتمی درحال ساخت «البراکه» در شهر ابوظبی امارات را هدف قرار دادند. نکته مهم و قابل تأمل در این حمله موشکی و دستاورد بزرگ نیروهای یمنی، این است که حدود یک ماه پیش «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله هشدار داده بود که به دلیل نقش مخرب امارات در یمن، پایگاه ها و مواضع این کشور یکی از اهداف اصلی یگان های موشکی یمن خواهد بود. وعده سخنگوی انصارالله برای هدف قرار دادن مواضع دولت امارات با گذشت یک ماه محقق شد تا شائبه «بلوف سیاسی» بودن تهدیدات علیه سعودیها و متحدانش، به کلی از بین برود. 

برهمین اساس، اکنون به ضرس قاطع می توان گفت که ارتش و کمیته های مردمی یمن که انصارالله بخشی از آنهاست، دست برتر در نبرد با سعودیها و متحدانش را دارند. اکنون سعودیها و همپیمانان متجاوز آنها بیش از پیش تهدیدات نیروهای یمنی را جدی می گیرند. پیشتر نیز محمد عبدالسلام تهدید کرده بود که بُرد موشک های یمن به داخل شهرهای عربستان سعودی نیز خواهد رسید؛ هرچند که این وعده پیشتر و با شلیک موشک به فرودگاه «ملک خالد» ریاض عملیاتی شده بود اما از این پس عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری هراس فرود آمدن موشک های دوربُرد یمنی ها در هر نقطه از خاک خود را دارد. لذا حمله موشکی نیروهای یمنی به ابوظبی امارات، دستاورد بزرگی است که تبعات و پیامدهای آن می تواند سرنوشت نبرد نابرابر کنونی را به کلی دستخوش تغییر کرده و موازنه قدرت را به نفع یمنی ها تغییر دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها