وی درخصوص چرایی مقبولیت پیامبر در بین مردم گفت: رفتارهای پیامبر به این دلیل بردل می نشست که خود عامل به آن بود.امروز برخی از مسولین نماد بی اعتمادی شده اند چرا که خود به آنچه می گویند عامل نیستند. بی شک یکی از دلایل گسترش و جهانی شدن دین مبین اسلاام توجه پیامبر به مکارم اخلاق بوده بنحوی که خود براین نکته تاکید داشته اند که من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم .اگر خانواده؛نهادهای تربیتی وفرهنگی خود عامل به اخلاق باشند اگر اساتید اخلاق مدار باشند مسلما جامعه از خرد و کلان؛ کوچک و بزرگ با اخلاق خواهد شد وآن زمان است که ما به سیره اخلاقی ورفتاری پیامبر نزدیک می شویم.

عامل بودن پیامبر به آموزه های دینی اصلی ترین دلیل گرایش مردم به اسلام بود

قدس آنلاین- حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی وعلوی گرگانی در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به ویژگی پیامبر خدا نسبت به سایر پیامبران الهی گفت: خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره توبه دو صفت از صفات خود را به پیامبراکرم (صلوات الله علیه وآله ) نسبت می دهد امری که تا پیش از آن به هیچ پیامبری نسبت داده نشده جز پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله. خداوند دراین آیه می فرماید: همانا پیامبری از خودتان به سوی شما آمده که انچه شما را برنجاند بر او سخت است و بر هدایت شما حریص ودلسوز است وبه مومنان رئوف ومهربان است .خداوند متعال  دراین آیه دو صفت رافت ومهربانی تام خود را به پیامبر نسبت داده است.

وی دراین باره گفت: پیامبر از منظر خداوند هادی وارشاد کننده امت است بنحوی که برای ارشادوهدایت امت سر از پا نمی شناسد چرا که از درون خود مردم است وتنها برای سعادت دنیا وآخرت بشر تلاش می کند این رفتار و کردار پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله باید سرمقشی برای مسوولین باشد چرا که آنها باید در تمامی گرفتاریها وسختی ها در کنار مردم بوه وبا آنها همدل وهمراه باشند.پیامبر اسلام نشان داد که در حق امت اسلامی و تمام مردم خیرخواه, مهربان، بی توقع ،دلسوز و متواضع است.هر چند رهبر جامعه اسلامی چون پیامبر بر مومنان رئوف است اما در برابر کفر وطغیان ایستاده و  به شدت با آن ها برخورد می کند. یکی دیگر از ویژگی های پیامبر اکرم که خداوند متعال در آیه ۴ سوره قلم بدان اشاره میکند خلق عظیم واخلاق نیکوی ایشان است که عموم بشر باید از آن الگو گیری کنند. الگو گیری از سیره اخلاقی پیامبر منجر به ملکه شدن این رفتارها در ذهن وروان آدمی می شود از این رویکی از وظایف مومنین بهره مندی از خلق نیکوی پیامبر در تمام شئون زندگی ومطالعه درباره شناخت هر چه بیشتر آن است.

مظفری میانجی در خصوص زندگی پیامبر اکرم اظهار داشت: اگر بخواهیم به گوشه ای از آنچه در روایات درباره سیره زندگی پیامبر آمده اشاره کنیم درتاریخ به این نکات اشاره شده که ایشان کفش خود را می دوخت لباس خود را وصله می کرد ،گوسفند را می دوشید، با بردگان هم غذا میشد، بر روی زمین می نشست، بر الاغ سوار می شد و حیا هم مانع نمی شد که نیازهای خود را از بازار تامین کند با توانگران وفقرا دست می دادودست خود را نمی کشید تا طرف مقابل دست خود را بکشد.به هر کس هم که می رسید چه کوچک و بزرگ سلام می کرد, در حالی که متاسفانه برخی از مسوولین رده بالای ما حتی حاضر به پاسخ دهی به مردم نمی شوند واصلا آنها را از نزدیک نمی بینند که بخواهند جواب سلامشان را بدهند!!

وی دراین باره افزود: پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله کم خرج ،کریم الطبع وخوش معاشرت بود بدون اینکه قهقه کند همیشه تبسمی برلب داشت، بدون اینکه چهره در هم کشیده باشد همیشه اندوهگین به نظر می رسید، بدون اینکه از خود ذلتی نشان دهد همواره متواضع بود و بدون اینکه اسراف ورزد سخی بود. بسیار دل نازک ومهربان بود هرگز دست طمع به سوی چیزی دراز نکرد.

حجت الاسلام مظفری میانجی درادامه با اشاره به فراگیر شدن تنبلی در جامعه و نهی این موضوع از سوی پیامبر تصریح کرد: هنگام بیرون رفتن از خانه خود را درآینه می دید موی خود را شانه می زد وچه بسا این کار را در برابر آب هم  انجام می داد. بی شک پیامبر اسلام به مسلمانان درس پاکیزگی وآراستگی را در هر حالتی آموزش داده اند. هیچ گاه در برابر دیگران پای خود را دراز نمی کرد، همواره بین دو کار دشوار تر ان را انتخاب می کرد در حالی که متاسفانه امروز تنبلی دامنگیر جامعه اسلامی شده و مردم  به دنبال انتخاب کارهای راحت وآسان هستند.

 وی با تاکید بر همراهی وهمفکری پیامبر با سایر مردم اشاره کرد: هیچ وقت در حال تکیه کردن غذا میل نمی کرد، هیچ وقت شخصی از او درخواست نکرد که جواب نه بشنود وحاجت حاجتمندان را رد نکرد حتی این شاخصه انقدر متمایز شد که به پیامبر اذن گفته اند ،انقدر به همه اهمیت می داد وحرف همه را گوش می داد که به ایشان اعتراض شد یا رسول الله چرا انقدر با دیگران همفکری می کنی که ایشان بر اهمیت مشورت و برکات آن تذکر دادند.  نمازش درعین تمامیت سبک وخطبه اش کوتاه بود روایت های معصومین از نماز خواندن پیامبر باید الگویی برای خطبا وائمه جماعات باشد که متاسفانه به اطاله کلام مبتلا هستند. مردم آن حضرت را به بوی خوشی که از او استشمام می شد می شناختند،اگر پیامبر غذای بوداری چون پیاز می خوردند هرگز در جمع دیگران حاضر نمی شدند و نزاکت را رعایت می کردند.وقتی در خانه مهمان داشت اول کسی بود که غذا می خورد واخرین کسی بود که از غذا دست می کشید تا مهمانان راحت غذا بخورند.همواره تاکید می کردند اگر سیر شدید درحضور میهمان حتی اگر به غذا میل ندارید ولو اینکه الکی غذا بخورید در کنار سفره بمانید تا میهمانان از سر سفره کنار بروند.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: بر سر سفره همیشه از غذاهای جلوی خود میل می کرد نه از غذای دیگری.  آب را با سه نفس می آشامید کما اینکه پزشک های امروز هم به این نتیجه رسیدند که آب را باید با سه جرعه نوشید. وقتی دعا می کرد سه بار ووقتی سخن می گفت در کلام خود تکرار نداشت.بهتر است مبلغان دینی به این موضوع توجه کنند که صحبتهایشان برای مخاطب تکراری نشود و آنقدر جذاب باشد که مخاطبین را روز به روز جذب کند. اگر اذن دخول به خانه مردم می گرفت سه بار تکرار می کرد تا اهل خانه اماده باشند.کلامش روشن بود به طوری که هر شنونده ای ان را می فهمید. متاسفانه برخی افراد امروز به جای گویا گفتن برخی از امور حرفهای دو پهلو می زنند در حالی که روشن سخن گفتن شیوه پیامبر است.

حجت الاسلام مظفری میانجی درباره توجه پیامبر به عموم مردم در خطبه ها افزود: نگاه خود را در بین افرادی که  در منظرش بودند تقسیم می کرد حتی هنگام خطبه خواندن. این شیوه پیامبرتذکری است به مبلغین که همه مردم را تحت توجه و نظر داشته باشند وبه مخاطبین خود توجه کنند.هر گاه با مردم سخن می گفت تبسم می کرد و هیچ گاه قهقهه نمی کرد امادهمیشه متبسم بود.

وی درخصوص چرایی مقبولیت پیامبر در بین مردم به قدس آنلاین گفت: رفتارهای پیامبر به این دلیل بردل می نشست که خود عامل به آن بود.امروز برخی از مسولین نماد بی اعتمادی شده اند چرا که خود به آنچه می گویند عامل نیستند. بی شک یکی از دلایل گسترش و جهانی شدن دین مبین اسلاام توجه پیامبر به مکارم اخلاق بوده بنحوی که خود براین نکته تاکید داشته اند که من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم .اگر خانواده؛نهادهای تربیتی وفرهنگی خود عامل به اخلاق باشند اگر اساتید اخلاق مدار باشند مسلما جامعه از خرد و کلان؛ کوچک و بزرگ با اخلاق خواهد شد وآن زمان است که ما به سیره اخلاقی ورفتاری پیامبر نزدیک می شویم.

برچسب‌ها