قدس: وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه در آبان ماه سال جاری بسیاری از ساکنان سرپل ذهاب و قصر شیرین را بی‌خانمان و آن‌ها را چادرنشین کرد.

پس‌لرزه‌های سوء مدیریت در اسکان زلزله‌زدگان

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیاری از زلزله‌زدگان که هنوز با چادرنشینی و نبود امکانات رفاهی ازجمله سرویس بهداشتی و حمام کنار نیامده‌اند حال با بارش برف و باران و نفوذ آب به درون چادرهایشان و عدم بازگشایی مدارس مشکلات آن‌ها دوچندان شده است.

متأسفانه کمبود حمام و سرویس‌های بهداشتی مردم را می‌آزارد و می‌توان گفت از دست دادن عزیزان، تنها مصیبت بازماندگان نیست چراکه آن‌ها در فصل سرما بی‌سرپناه مانده‌اند.

 وقوع این زمین‌لرزه که هم‌زمان با خیزش کمک‌های مردمی همراه شد اما متأسفانه به‌رغم حجم انبوه کمک‌ها و تأکیدات مقامات به‌ویژه دستورات مؤکد مقام معظم رهبری اما توزیع و نحوه ارائه خدمات با کندی بسیاری همراه است.

نیازمند کمک

فرماندار ثلاث باباجانی می‌گوید: از ۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی این شهرستان ۱۰ هزار و ۹۰۲ تخریب و یا خسارت جدی دیده که لازم است پنج هزار واحد به‌کلی تخریب و از نوساخته شود و پنج هزار و ۹۰۰ نیز تعمیر شوند.
علی‌اکبر اکبری اظهار می‌کند: با این حجم تخریب تعداد ۴۰۰ کانکس توسط سپاه و خیران توزیع‌شده که این تعداد به‌هیچ‌وجه  کفاف خیل عظیم مردم زلزله‌زده این شهرستان نیست.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در این حادثه مردم تنها سرپناه خود را از دست ندادند بلکه بیش از ۱۵ هزار دام سبک و سنگین و ۱۰ هزار مرغ محلی آن‌ها نیز تلف‌شده و لذا این مردم به‌شدت نیازمند کمک هستند.

روند توزیع کانکس‌ها نامطلوب است

فرماندارسرپل ذهاب نیز با ابراز نارضایتی از پیشرفت کار روند توزیع و تولید کانکس در شهر و روستا را نامطلوب عنوان می‌کند و می‌گوید: در شهر سرپل ذهاب توزیع کانکس اگر به همین منوال پیش برود تا پایان زمستان هم موفق به انجام کار نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه به‌کندی صورت می‌گیرد ادامه می‌دهد: طبق دستور استاندار قرار بود به افرادی که مجروحیت و موارد خاص دارند پس از شناسایی ظرف مدت ۴۸ ساعت به آن‌ها کانکس داده شود.

وی البته پیشنهاد می‌کند: به افرادی که کانکس تحویل نگرفتند ۵ میلیون پول کانکس تعلق بگیرد بهتر است زیرا مردم می‌توانند با وام و مقادیر بلاعوضی که دریافت کردند در شهرستان‌ها و روستاهای اطراف خانه‌ای اجاره کنند و از تعداد چادرنشین‌ها کاسته شود.

تعطیلی مدارس

فرماندارسرپل ذهاب  همچنین یکی دیگر از مشکلات زلزله‌زدگان و به‌ویژه دانش آموزان را عدم بازگشایی مدارس عنوان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه به دلیل حضور تعدادی از خانواده‌ها در داخل مدارس تاکنون مدارس بازگشایی نشدند و کانکس‌هایی که به مدارس تحویل‌شده نه صندلی دارند و نه موکت شده‌اند.

بسیاری از زلزله زدگان با بارش برف و باران و نفوذ آب به درون چادرهایشان و عدم بازگشایی مدارس مشکلات آن ها دوچندان شده استوی اظهار می‌کند: در حال حاضر باگذشت یک ماه از زلزله حتی مدارسی که ۱۰ درصد تخریب شدند آماده سرویس‌دهی نیستند و همین سبب اعتراض والدین شده است.

وی بیان می‌کند: در سر کلاس‌های درس به علت آسیب‌دیدگی در حال حاضر  کلاس‌های درس ۱۱ مدرسه در شهرستان به‌صورت پیش‌ساخته در کانکس‌ها و چادر راه‌اندازی شده است و دراین‌بین نبود سامانه گرمایشی، کف‌پوش موکت و صندلی در کانکس‌ها و چادرها، به مهم‌ترین دغدغه والدین و دانش آموزان تبدیل‌شده است.

سیستم گرمایشی نامطلوب

سنجابی با اشاره به مشکلات زلزله‌زدگان ساکن در چادرها نیز بیان می‌کند: سیستم گرمایشی داخل چادرها بسیار خطرناک هستند و آمار قابل‌توجهی از سیستم گرمایشی نفت‌سوزی که هلال‌احمر تقسیم کرده است و قابل‌استفاده نیستند، وجود دارد. وی نیاز مردم را به سیستم گرمایشی برقی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این رابطه نیز نیازمند تمهیدات خاص از طرف اداره برق هستیم.

قطع برق

وی بابیان اینکه برق یکی از نیازهای اساسی زلزله‌زدگان برای تأمین گرما و روشنایی است ادامه می‌دهد: قطعی مکرر برق و به طبع بروز سرمای بیشتر هم چنان مردم بی‌سرپناه را می‌آزارد.

وی ادامه می‌دهد: گرم کردن کانکس‌ها و چادرهای اسکان برای مردم در بین باد و باران بسیار مشکل و طاقت‌فرسا است و قطعی برق بر این مشکل دامن زده است.

دغدغه دام‌ها

سنجابی می‌افزاید: هم‌اکنون مقدار کمی علوفه که توسط جهاد کشاورزی تقسیم می‌شد نیز متأسفانه قطع‌شده است.

فرماندار اذعان می‌کند: لذا درخواستی که ما داریم در خصوص پخش علوفه به میزان کافی است تا مردم دغدغه دام‌ها را نداشته باشند.

آواربرداری کند

فرماندار سرپل ذهاب در خصوص مشکلات موجود در حوزه ارزیابی واحدهای مسکونی روستایی نیز می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی ستاد معین اصفهان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده، عملیات آواربرداری سرپل ذهاب تا سه ماه آینده به طول می‌انجامد و به‌طورقطع با این روند کند، این عملیات تا تابستان ادامه خواهد داشت که با توجه به گرمای طاقت‌فرسای این شهرستان گرمسیری و بروز بیماری‌های مختلف، مشکلات معیشتی برای مردم دوچندان خواهد شد.

ابهام در پرداخت تسهیلات

فرماندار سرپل ذهاب هم‌چنین با اشاره به ابهام در دستورالعمل استمهال ۲ ساله وام‌ها در مناطق زلزله‌زده و سرگردانی مردم نیز می‌گوید: برخی از بانک‌ها معتقدند فقط وام به کسانی که واحد مسکونی آنان تخریب‌شده است، تعلق می‌گیرد درحالی‌که باید تمام ساکنان زلزله‌زده از این امتیاز بهره‌مند شوند.

مسئولیت‌های کاغذی

روند کند اسکان زلزله‌زدگان در سر پل ذهاب موجب شده است تا نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بیشترین انتقاد را در این رابطه به مدیریت دارد.

فرهاد تجری اظهار می‌کند: باوجوداینکه تعداد زیادی کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان از سوی مردم و گروه‌های مردمی اهداشده است مسئولان مربوطه این کانکس‌ها را دریکی از شهرک‌های اطراف شهر سرپل ذهاب دپو کرده‌اند و مشخص نیست که کار واگذاری آن‌ها به چه شکل و از چه زمانی آغاز می‌شود.

وی تأکید می‌کند: دستگاه‌های فعلی نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مردم زلزله‌زده باشند و یک بروکراسی کاذب و بیهوده را به راه انداخته و همین امر باعث شده است که زلزله‌زدگان در سرما و برف و باران شدید تحت‌فشار مضاعف باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود خاطر نشان می‌کند: اسکان موقت روستائیان تا حدودی پیش رفته است و بیشترین معضل آن‌ها در مسئله آواربرداری است که متأسفانه هنوز برآورد خسارت از سوی کارشناسان انجام‌نشده است که بتوان اجازه آواربرداری را صادر کرد و به‌صراحت می‌توان گفت:‌ که مسئولان تنها بر روی کاغذ مسئولیت را پذیرفته‌اند و در میدان عمل در مبحث اسکان موقت زلزله‌زدگان توفیق چندانی نداشته‌اند.

برچسب‌ها