کاشان- تنوع اقلیمی در منطقه کویری مرنجاب آران و بیدگل در استان اصفهان که مهمترین منطقه در جذب گردشگران به شمار می‌رود موجب شد تا ۱۶ سال پیش این محل از سوی مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان سایت گردشگری تبدیل شود .

رنج‌های ناتمام گردشگران در کویر مرنجاب

قدس آنلاین-گروه استان ها: رمل‌های زیبا، دریاچه نمک، کاروانسرای تاریخی و شب‌های پرستاره و سکوت پرمعنای این منطقه را می‌توان از ویژگی‌های جذاب برای حضور بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر در طول سال عنوان کرد.

باوجود استقبال خوب گردشگران از سفر به این منطقه اما نبود برخی زیرساخت‌ها، نبود راه ارتباطی مناسب و کمبود امکانات رفاهی و نداشتن متولی مشخص به رنج گردشگران در این منطقه افزوده است.

عوارض بدون خدمات

جاده خاکی و وضعیت نامناسب محور ارتباطی این کویر که همواره در طی سال‌های گذشته موردانتقاد گردشگران بوده است حالا باوجود عوارضی که از گردشگران اخذ می‌شود بیش‌ازپیش موجب نارضایتی و انتقاد گردشگران شده ست.

درحالی‌که ۱۶ سال پیش کویر مرنجاب از سوی مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان سایت گردشگری تبدیل شد وقرارشد تمامی زیرساخت‌های موردنیاز در این زمینه ایجاد و یا تکمیل شود، اما این مهم مورد غفلت قرارگرفته است.

دریافت هزینه ۱۰۰ هزار ریالی به ازای هر خودرو ازجمله موضوعاتی است که در حال حاضر موجب اعتراض گردشگران قرار دارد.

مرنجاب واگذار نشده است

درحالی‌که کاربران فضای مجازی انگشت کم‌کاری و همچنین سوء مدیریت و اخذ عوارض را به‌سوی میراث فرهنگی بلند کرده و این کار را غیرقانونی می‌دانند اما  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: این اداره، مجوزی برای دریافت حق ورودی در جاده مرنجاب از خودروهای گردشگران؛ برای هیچ شرکتی صادر نکرده است و از آن‌هم حمایت نمی‌کند.

دریافت حق ورودی سنگین، راه ناهموار و خاکی و همچنین نبود امکانات رفاهی واقامتگاه ازجمله موانع بر سر راه توسعه گردشگری در کویرمرنجاب استمحسن یار محمدیان بابیان این موضوع که این اقدام ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد پاسخ می‌دهد: دریافت حق ورود و میزان رقم‌های دریافتی در کویر مرنجاب طی هماهنگی‌های داخل شهرستان آران و بیدگل صورت گرفته است

وی با تکذیب شایعات مبنی بر تمدید یک‌ساله قرارداد واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب به شرکت کنونی؛ دریافت‌کننده ورودیِ توسط اداره کل میراث استان اصفهان نیز اظهار می‌کند: تمدید و دادن مجوز به این شرکت توسط اداره کل میراث منوط به ارائه طرح است.

به شرکت مذکور اعلام کردیم در صورتی مجوز داده می‌شود که طرح ۵ ساله با برش‌های یک‌ساله برای مدیریت منطقه مرنجاب ارائه کنند تا بعد از بررسی اعلام نظر شود.

وی توضیح می‌دهد: در این راستا موضوع دریافت ورودیِ را پیگیر هستیم ولی هنوز جواب مشخصی از مسئولان مربوطه شهرستان آران و بیدگل نگرفتیم.

بهترین منطقه گردشگری بدترین خدمات

سوء مدیریت و نبود امکانات در این منطقه گردشگری به‌خوبی در انتقادات و سخنان فرماندار آران و بیدگل مشهود است.

ابوالفضل معینی نژاد اظهار می‌کند: بهترین کویر و منطقه گردشگری مرنجاب به دلیل سوء مدیریت‌های موجود به وضعیت اسف‌باری تبدیل‌شده است.

وی در این رابطه بیان می‌کند: سال‌هاست از ارائه منطقه مرنجاب به‌عنوان سایت ارزشمند گردشگری  در کشور می‌گذرد اما همان‌طور شاهد عدم ساماندهی آن هستیم.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به مشکلات موجود در کویر مرنجاب بیان می‌کند: به دنبال رشد و پیشرفت گردشگری در سراسر شهرستان من‌جمله منطقه مرنجاب هستیم اما در کنار سایر مشکلات، کم بودن مراجع پولی مجال را برای پیشرفت گرفته هست.

معینی نژاد با اشاره به منابع محدود مالی اظهار داشت: مبلغ هزینه برآورد شده برای ساماندهی کویر مرنجاب بسیار بیشتر از تخصیص بودجه شهرستان در سال جاری است.

گردشگران بدون اقامتگاه

دریافت حق ورودی سنگین، راه ناهموار و خاکی و همچنین نبود امکانات رفاهی و از همه مهم‌تر اقامتگاه برای خیل گردشگران ازجمله موانع سر راه توسعه گردشگری در این منطقه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آران و بیدگل با قبول برخی از مشکلات در مسیر گردشگری این کویر زیبا اظهار می‌کند: نیازهای گردشگران ازجمله خدمات اقامتی، رفاهی، پزشکی و امنیتی در طول مسیر و یافتن جایگزین‌های مناسب برای خدمات‌رسانی به گردشگران در مسیر کویر در فصل‌های مختلف سفر ازجمله موارد موردنیاز است که باید هرچه زودتر فراهم شود.

جواد صدیقیان اظهار می‌کند: کویر مرنجاب از سوی دولت پیشین منطقه نمونه گردشگری معرفی اما پس از تصویب، ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف نشد.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر گردشگران از این منطقه ابراز می‌کند: متأسفانه باوجود انبوه گردشگران اما تنها برای اقامت ۷۰ نفر اقامتگاه وجود دارد که آن‌هم توسط بخش خصوصی ایجادشده است.

جواد صدیقیان می‌افزاید: این در حالی است که صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نیز طبق عقد قراردادی با شرکت تعاونی دهیاران آران و بیدگل متعهد شده بود که تا پایان شهریور سال گذشته، ۱۱ میلیارد ریال برای ساماندهی و مرمت کاروانسرای مرنجاب هزینه کند که تاکنون محقق نشده است.

وی با تائید شرایط نامناسب جاده مرنجاب اذعان می‌کند: شرایط این منطقه از گذشته اندکی بهبودیافته که هزینه آن‌هم از دریافتی در ورودیِ کویر مرنجاب تأمین‌شده است اما باید دریافت و پرداخت‌ها شفاف‌سازی شود. زیرا مبنای قانونی اصل دریافت ورودی و مبلغ دریافتی برای این‌جانب هم روشن نشده و کسی توضیحی ارائه نداده است.

برچسب‌ها