سمنان-مردم استان سمنان نیز که در جمعه هرماه برای برپایی فریضه نماز جمعه در صفوف متحد راهی مصلی می شوند سالهاست که با مشکلی به نام مکان برگزاری نماز روبرو هستند.

مصلی سمنان پروژه ای که پایان ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وجود خیل مشتاقان حضور در نماز جمعه اما متأسفانه این استان با کمبود و نبود مصلی در شهرهای مختلف روبرو است.

به‌طور مثال ۱۷ سال از آغاز ساخت پروژه مصلی سمنان می‌گذرد اما هنوز این مکان امکانات کافی برای استقرار دائمی نمازگزاران جمعه را ندارد و لذا با سرد شدن هوا حتی مکان اقامه نماز را نیز باید تغییر داد.

مصلی شهر سمنان که عملیات ساخت آن در سال ۷۹ کلید خورده است، هنوز شبستان اصلی آن‌که محل برگزاری نماز جمعه  است به‌طور کامل آماده‌سازی نشده و نمازگزاران باید با فرارسیدن  فصل سرما و  برودت هوا برای برپایی نماز جمعه  به مسجد امام خمینی(ره)  این شهر نقل‌مکان کنند، این در حالی است که فضای بیرونی مسجد امام خمینی  نیز در فصل  زمستان، مکان مناسبی برای اقامه نماز نیست.

تغییر مکان نماز جمعه

شهر سمنان ازجمله شهرهایی است که از زیرساخت یک مصلی با امکانات لازم برای نمازگزاران محروم است و به دلیل برودت سرما و نبود امکانات لازم در مصلی محل برپایی نماز جمعه به‌ناچار باید تغییر یابد.۱۷ سال از آغاز ساخت پروژه مصلی سمنان می‌گذرد اما هنوز این مکان مناسب استقرار نمازگزاران  نیست و با سرد شدن هوا حتی مکان اقامه نماز را نیز باید تغییر داد 

مسئول ستاد نماز جمعه سمنان در این رابطه می‌گوید: هرسال  با آغاز فصل سرما تا اوایل اردیبهشت‌ماه محل اقامه نماز جمعه  از مصلی به مسجد امام تغییر پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام سید جلال احمد پناهی اظهار می‌کند: با توجه به پیشرفتی که در ساخت مصلی و دیوارکشی آن وجود دارد امیدواریم که از سال آینده اقامه نماز در تمام فصل‌های سال در مصلی انجام شود.

وی بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین وظایف حکومت اسلامی بر اساس آیات الهی اقامه نماز هست و لذا این تجمع عبادی ـ سیاسی علاوه بر دارا بودن  ویژگی‌های مثبت فردی و اجتماعی، اثرات داخلی و خارجی فراوان دارد و اهمیت به این موضوع و فراهم‌سازی مکانی برای جلوه این شکوه و عظمت ضرورت دارد.

سمنان در انتظار مصلی

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان سمنان نیز با انتقاد از طولانی شدن احداث مصلی و نبود سازه‌های لازم برای اقامه نماز جمعه در سایر شهرها بیان می‌کند: حتی در مرکز استان سمنان نیز مصلی کامل نشده است و نمازگزاران با سختی‌های فراوانی در این رابطه روبرو هستند.

حجت‌الاسلام‌ سید علی مهدی نژاد با اشاره به این موضوع که ساخت مصلی در فهرست پروژه‌های زیربنایی فرهنگی است تأکید می‌کند:

 باید نگاهی ویژه به ساخت مصلی شود تا مورداستفاده مردم و نمازگزاران قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه احداث مصلی از عهده اعتبارات حوزه علمیه و کمک‌های مردمی خارج است و لذا در این راستا به حمایت دولت نیاز داریم.

کمبود اعتبار

کمبود اعتبار مهم‌ترین و نخستین مشکل سد راه تکمیل مصلی سمنان است که مسئول شورای دفتر سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان در این خصوص می‌گوید: پروژه احداث این مصلی از سال ۷۹ آغازشده ولی به علت کمبود اعتبارات دولتی هنوز به سرانجامی نرسیده است.

محمدحسن پیرچه  با اشاره به کمک ۱۰۰ میلیونی مردم سمنان برای ساخت مصلی اظهار کرد: بهره‌برداری کامل از این پروژه نیازمند کمک‌های  بیشتراست.

وی توضیح می‌دهد: برای احداث مصلی سمنان تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی هزینه شده  و برای بهره‌برداری از این مجموعه نیازمند اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان هستیم.

وضعیت مصلی های سمنان

پیرچه در خصوص وضعیت مصلی های سایر شهرستان‌های استان نیز می‌گوید: تاکنون کار ساخت هیچ‌یک از مصلی های استان به پایان نرسیده است.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن مصلی های مهدی‌شهر، شهمیرزاد و دامغان بیان می‌کند: ساخت مصلی های  گرمسار و میامی در حد انجام مطالعات و آرماتوربندی است و مصلی  سرخه کلنگ زنی شده است.

مسئول شورای دفتر سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان همچنین با اشاره به این‌که مصلی شاهرود یک طبقه و نیم است که مسقف شده و هم‌طراز مصلی سمنان هست ادامه می‌دهد: سقف اول مصلی  بیارجمند به پایان رسیده و مصلی دیباج نیز اسکلت گذاری شده است.

پیرچه همچنین تصریح  می‌کند: امامزاده‌ای در بسطام  که محل برگزاری نماز جمعه هست با کمک‌های مردمی در حال گسترش و توسعه است.

مسئول شورای دفتر سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان سمنان بابیان اینکه در حال حاضر  ساخت مصلی در همه شهرهای استان سمنان در دستور کار نیست،  گفت: سعی ما بر آن است تا شهرهایی که محلی برای برپایی نماز جمعه دارند، همان مکان‌ها توسعه یابد به‌عنوان‌مثال در رویان شاهرود مسجد جامعی وجود دارد که اخیراً ۶۰ میلیون تومان برای توسعه  آن به‌منظور برپایی نماز جمعه داده‌شده است و برخی شهرها نیز اماکن، ابنیه و مساجدی دارند که بجای مصلی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کاربردهای مصلی

پیرچه بابیان اینکه نباید به مصلی تنها با کارکرد اقامه نماز و مذهبی به آن نگاه کرد ادامه می‌دهد: این مکان می‌تواند در زمان حوادث نیز به پایگاهی برای خدمات تبدیل شود و از آن به‌عنوان اسکان موقت استفاده کرد و یا برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین خدمات درمانی بهره گرفت و به‌عنوان پایگاه اجتماعی از آن بهره برد.

برچسب‌ها