اردبیل- استان اردبیل در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا دارای اقلیم کوهستانی و سردسیر است، ازاین‌رو شرایط در این استان برای ورزش‌های زمستانی حتی در فصل بهار نیز فراهم است.

گردشگری زمستانی جاذبه‌ای فراموش‌شده

قدس آنلاین-گروه استان ها: در استان اردبیل به دلیل برخورداری از مواهب الهی و برخی تأسیسات مانند پیست اسکی در دو منطقه آلوارس سرعین و اندبیل خلخال، دامنه‌های همیشه پربرف کوه سبلان برای ورزش‌های پیاده‌روی و کوهنوردی زمستانی، اسنوموبیل، امکان ایجاد هتل‌های یخی، آبگرم‌های متعدد بستر سرمایه‌گذاری و تبدیل‌شدن به قطب گردشگری زمستانی فراهم است.

هرچند که مسئولان در طی سال‌های گذشته با برپایی جشنواره زمستانی سرعین و همچنین جشنواره آدم‌برفی در اردبیل و یا جشنواره‌های زمستانی شهرهای مشگین شهر و خلخال سعی در جذب گردشگران داشتند اما بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی زیرساخت‌های گردشگری در این استان با توجه به ظرفیت‌های یادشده مطلوب نیست.

زیرساخت‌ها همخوانی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل  با اشاره به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های این استان در جذب گردشگری اظهار می‌کند:زیرساخت‌های گردشگری زمستانی اردبیل متناسب با ظرفیت‌ها ایجاد نشده است و لذا در همین راستا برای رفع این خلأ در سال‌های گذشته نسبت به برگزاری جشنواره‌های زمستانی اقدام شده تا این قابلیت‌ها بیش‌ازپیش شناخته شود.

کریم حاجی‌زاده بابیان اینکه زیرساخت گردشگری زمستانی در این استان باوجود ظرفیت‌های بالقوه ممتاز مطلوب نیست ادامه می‌دهد: گردشگری زمستانی یکی از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده در استان اردبیل محسوب می‌شود.

وی افزود: باوجوداینکه اردبیل مقصد سفرهای تابستانی است اما در بخش گردشگری زمستانی اقلیم این منطقه قابلیت‌های متعددی دارد.

وی بابیان اینکه این استان می‌تواند به‌عنوان پایلوت گردشگری زمستانی قرار گیرد عنوان می‌کند: البته بودجه‌های دولتی و امکانات کفاف ایجاد زیرساخت‌های لازم را نمی‌دهد و باید در این راستا از سرمایه‌گذاران خارجی و یا بخش خصوصی بهره گرفت.

وی یادآور می‌شود: بخش خصوصی می‌تواند طرح‌های مختلفی را درزمینهٔ گردشگری زمستانی اجرا کند و دولت هم آمادگی دارد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه حمایت کند.

وی اذعان می‌کند: آلوارس به لحاظ داشتن ذخایر برف در طول دست‌کم شش ماه از سال رتبه نخست کشور را دارد و این منطقه به همراه امکانات تفریحی و ورزشی که در آن ایجادشده نقش بسزایی در توسعه ورزش‌های زمستانی، جذب گردشگران خارجی، ایجاد اشتغال و پر کردن اوقات فراغت جوانان و تکمیل موقعیت ویژه گردشگری در شهر سرعین دارد.

رونق بومگردی

وی درباره رونق روستاهای هدف گردشگری گفت:۱۰ روستا به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت باارزش روستایی در استان وجود دارند که پنج مورد آن در شهرستان خلخال واقع‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح تبدیل روستاها به اقامت‌های بوم‌گردی برای توسعه صنعت گردشگری می‌افزاید: در حال حاضر ۲۹ طرح اقامت‌های بوم گردی در ۱۰ شهرستان استان اردبیل در دست اقدام است.

وی بیان می‌کند: در همین راستا تاکنون از ۳۷ منطقه نمونه گردشگری استان اردبیل در هفت منطقه نمونه گردشگری شورابیل اردبیل ، برجلو و سقزچی نیر، خیاو تا گردولی مشگین شهر ، فندقلو نمین ، طبیعت سبز پارس سرعین و سد گیلارلو گرمی برای سرمایه‌گذاری کلان مجوز داده‌شده است.

توسعه راه‌های ارتباطی ضروری است

استاندار اردبیل نیز بابیان اینکه گردشگری زمستانی جز اولویت‌های توسعه صنعت گردشگری این استان است اظهار می‌کند:

شهرهای مختلف استان اردبیل از ظرفیت و توانمندی بسیار مناسب گردشگر پذیری و برگزاری مسابقات ورزش‌های زمستانی در فصول سرد سال برخوردار هستند که از آن جمله می‌توان به شهرستان‌های سرعین، خلخال و مشکین‌شهر اشاره کرد.

اکبر بهنام جو بهسازی و توسعه مسیرهای ارتباطی استان را در افزایش گردشگران و جلب نظر مثبت سرمایه‌گذاران ضروری می‌داند و می‌گوید: با حمایت سرمایه‌گذاران و جلب نظر مثبت آنان می‌توان نسبت به ایجاد پیست اسکی در شهرهای مختلف اقدام کرد تا در این راستا زمینه برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی به میزبانی استان اردبیل فراهم شود.

گردشگران فصلی

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر گردشگری در این استان فصلی است و فقط در فصل تابستان شاهد حضور خیل گردشگران هستیم ادامه می‌دهد: برای توسعه صنعت گردشگری استان اردبیل باید گردشگری زمستانی استان اردبیل را فعال کنیم که یکی از راه‌های آن توجه ویژه به ورزش‌های زمستانی است.

بهنام جو حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی پیست‌های اسکی  را یکی از اقدامات برای تسریع رونق گردشگری در فصل زمستان عنوان کرده و می‌افزاید: در همین راستا پیست اسکی «آلوارس» که دارای سابقه فعالیت در این حوزه است و با حمایت‌های لازم در فاز دوم اقدام به ساخت تله‌کابین و امکانات رفاهی و اقامتی در این مجموعه می‌شود.

استاندار اردبیل در ادامه از برنامه‌ریزی برای تحرک بخشی حوزه گردشگری شهرستان سرعین ازجمله برگزاری مسابقات اسکی سراسری در بهمن امسال خبر داد و افزود: پیست اسکی آلوارس بعد از پیست شمشک دومین پیست معتبر ایران است که در صورت پایان یافتن خط ۲ و ۳ تله‌کابین و امکانات اقامتی و خدماتی این مجموعه شاهد برگزاری مسابقات جهانی در این مجموعه خواهیم بود.

وی اذعان می‌کند: برای این امر تکمیل جاده ارتباطی این مجموعه جز برنامه‌های اولویت‌دار این شهرستان خواهد بود.

استاندار اردبیل همچنین کوتاه‌سازی مسیر صدور مجوزها و استعلام‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش سرمایه‌گذاری را مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: طولانی شدن فرآیند استعلام گیری موانع بسیاری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که در همین راستا در استان از دستگاه‌های متولی خواسته‌ایم در کمترین زمان ممکن فرایند استعلام انجام دهند.

برچسب‌ها