در میان همه واکنش های عجیب دولت های عربی به اقدام مقرضانه ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس ، این «دانشگاه الازهر» مصر بود که به عنوان قطب علمی جهان اسلام در اقدامی بی سابقه به صورت همه جانبه با تمام قوای علمی و نفوذ خود در حمایت از فلسطینیان و انتفاضه جدید آنها بر آمده است.

قدس آنلاین- در میان همه واکنش های عجیب دولت های عربی به اقدام مقرضانه ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس، این «دانشگاه الازهر» مصر بود که به عنوان قطب علمی جهان اسلام در اقدامی بی سابقه به صورت همه جانبه با تمام قوای علمی و نفوذ خود در حمایت از فلسطینیان و انتفاضه جدید آنها بر آمده است. آنهم در شرایطی که دولت بحرین هیئات دیپلماتیک خود را به عنوان نخستین کشور عربی به پایتخت جدید رژیم صهیونیستی اعزام می کند و یا سعودی ها در پنهان و آشکار روابط رسمی خود را با دولت رژیم صهیونیستی توسعه میدهند. بنابراین این اقدام عملی شیخ الازهر در تحریم کالاهای اسرائیلی و حمایت مادی و معنوی از انتفاضه جدید فلسطین نشان از پدیدار شدن بارقه های جدید امیدواری و پایداری در مصر و سایر نقاط جهان اسلام می باشد.

الازهر کمپین تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را راه‌اندازی کرد

نخستین بار قائم مقام شیخ الازهر بود که پیشنهاد راه اندازی کمپین تحریم کالاهای اسرائیلی را در جهان اسلام داد. «عباس شومان» قائم مقام شیخ الازهر مصر در صفحه فیس‌بوک خود از راه‌اندازی کمپین «تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را تحریم کنید»، خبر داد.به نوشته روزنامه المصری الیوم، شومان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که با وجود این تصمیم ترامپ که اهانت به احساسات همه مسلمانان است، دیگر شایسته نیست که هیچ مسلمان و حتی فرد مسیحی تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی را خریداری کند. شومان همچنین در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد الازهر تأکید کرد که قدس ملک شخصی ترامپ نیست که به صهیونیست‌ها اعطا کند و تصمیم به انتقال سفارت آمریکا به این شهر را بگیرد.

شومان اظهار داشت که اعلامیه ترامپ شباهت زیادی به اعلام بالفور دارد و در هر دو مورد مسئله مربوط به اعطای سرزمین از سوی غیر مالکان آن به کسانی است که حقی در آن ندارند، فلسطین ملک انگلیسی‌ها نبود که آن را از آباء و اجداد خود به ارث برده‌ باشند و اعلام کنند که فلسطین متعلق به یهودیان است همچنانکه قدس نیز ارثیه آمریکایی‌ها و ملک شخصی ترامپ نیست که تصمیم بگیرد سفارت کشورش را در آن احداث کند.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، شومان با اشاره به هویت عربی و فلسطینی قدس تأکید کرد که با وجود تحت اشغال بودن این سرزمین اما همچنان این سرزمین به صاحبان اصلی آن تعلق دارد و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌تواند تاریخ قدس و مسجدالاقصی را تغییر دهد.

تأکید شیخ الأزهر بر حمایت از انتفاضه ملت فلسطین

«أحمد الطیب» شیخ الأزهر مصر در گفت‌وگوی تلفنی با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بر حمایت از انتفاضه ملت فلسطین تا تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید کرد.در بیانیه صادره از الازهر آمده است که الطیب از هنیه تماس تلفنی دریافت کرد و هنیه از موضع شیخ الازهر در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس قدردانی کرد.هنیه همچنین موضع شیخ الازهر را شجاعانه و تاریخی خواند و شیخ الازهر نیز بر موضع خود در حمایت از ملت فلسطین و مبارزات آن تا بازپس‌گیری سرزمین اشغالی فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تأکید نمود.

درخواست علمای الأزهر مصر برای حمایت مالی از انتفاضه فلسطین

همچنین هیات علمای بلندپایه الأزهر پس از برگزاری نشست اضطراری برای بررسی اقدام دولت آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل، در بیانیه‌ای تاکید کرد که هویت فلسطینی قدس قابل تغییر نیست. هیات علمای بلندپایه الازهر از همه دولت‌ها و سازمان‌های عربی و اسلامی خواست به وظایف خود در قبال قدس و فلسطین عمل کنند و تمام اقدامات سیاسی و قانونی لازم را به منظور ابطال هرگونه تصمیمات ضد فلسطینی، انجام دهند. در بیانیه‌ای که پس از پایان این نشست منتشر شد، ضمن غیرقابل پذیرش دانستن تغییر هویت فلسطینی و عربی قدس آمده است: "نباید مادامی که اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی و قدس عقب‌نشینی نکرده و دولت مستقل فلسطین تشکیل نشده به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل رفت".

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها