تماس سردار سلیمانی پیامی را به ملت فلسطین ارسال می کند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همراه آنها است و از انتفاضه و مقاومت حمایت می کند و پشت شما را خالی نمی کند

اقدام ترامپ علیه قدس بیانیه بالفور را تکمیل کرد

قدس آنلاین-دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک سال دوران ریاست جمهوری خود سعی داشته تا به برخی از وعده های دوران تبلیغات انتخاباتی جامه عمل بپوشاند. یکی از مهمترین وعده های ترامپ در مورد قدس بود که وی به لابی صهیونیست ها در آمریکا قول داد که قدس را به عنووان پایتخت اسرائیل اعلام کند. در نهایت نیز چهارشنبه(۱۵ آذرماه) ترامپ اعلام کرد که قدس پایتخت اسرائیل است. البته وی همزمان طرح عدم انتقال پایتخت آمریکا به قدس را برای ۶ ماه دیگر امضا کرد. این تصمیم ترامپ با واکنش شدید جامعه جهانی مواجه شده و حتی متحدین غربی آمریکا نیز با این طرح مخالفت کرده اند. طرح انتقال پایتخت اسرائیل به قدس هرچند در عرصه عمل با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه خواهد شد اما در همین مرحله نیز پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت.

علت اینکه رئیسجمهور آمریکا، قدس شریف را به عنوان پایتخت رژیمصهیونیستی اعلام کرد، چیست؟

برخی از عوامل این مسئله، داخلی و مربوط به رسواییهای ترامپ به دلیل ارتباط مشاوران وی با روسیه در زمینه تبلیغات انتخاباتی است؛ به ویژه اینکه دامنه این تحقیقات به داماد ترامپ به عنوان بزرگترین مشاور وی رسیده و احتمال آغاز تحقیقات از خود ترامپ نیز وجود دارد. به همین دلیل نیز وی درصدد است تا حمایت یهودی­ها به ویژه لابیصهیونیستی را کسب کند و این یهودیها در دادگاه قضایی در کنار ترامپ باشند. رئیسجمهور آمریکا با این کار همچنین میخواست به رژیم صهیونیستی رشوه دهد و آنها را در بحران داخلی آمریکا با خود همراه کند. از سوی دیگر دولت راستگرای افراطی کنونی در آمریکا، به باورهای نتانیاهو ایمان دارد و با تفکرات نخستوزیر رژیمصهیونیستی همسو است. آمریکاییها به دنبال حمایت از این رژیم از طریق آنچه معامله قرن میخوانند، هستند. رئیسجمهور آمریکا در ابتدای سال جدید میلادی طرح و برنامه خود برای سازش در خاورمیانه را در جریان کنفرانسی با حضور آمریکا و رژیمصهیونیستی و برخی کشورهای عربی و خارجی اعلام خواهد کرد. در این کنفرانس دو روند و مسیر تعیین خواهد شد؛ نخست روند مذاکرات سازش بین فلسطینیها و اسرائیل و روند دوم نیز میان اعراب و اسرائیل. طبیعتا در این طرح، قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیمصهیونیستی اعلام و از فلسطین جدا می شود. این موضوع را ترامپ قبل از برگزاری این کنفرانس اعلام کرد. از دیگر مواردی که در این کنفرانس مطرح خواهد شد، مسئله حذف حق بازگشت و عدم استقرار دولتی فلسطینی در کرانه باختری و باقیماندن شهرکهای صهیونیستنشین در این منطقه و همچنین ایجاد دولتی در نوار غزه است. اینها محورهای اصلی طرح ترامپ برای معامله قرن است و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نیز در همین راستا صورت گرفت.

اخیرا سید حسن نصرالله اعلام کردند که تصمیم ترامپ علیه قدس، در واقع صدور بیانیه بالفور جدید است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

طبیعتا این اقدام ترامپ، بیانیه بالفور قدیمی را تکمیل کرد. امروز آمریکا نقش کثیف انگلیس در منطقه را با حمایت از رژیم صهیونیستی کامل می کند. این تصمیم ترامپ در واقع سرپوشی بر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیها و بدتر از بالفور است. زیرا آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده و گویی قدس یکی از ایالتهای آمریکاییمیباشد که ترامپ آن را به صهیونیستها هدیه کرده است. تصمیم ترامپ، تصمیمی باطل است و تاریخ و جغرافیا را تغییر نمیدهد. واقعیات تغییر نخواهد کرد و قدس اشغالی آزاد میشود.

درباره تماس سردار قاسم سلیمانی با فرماندهان مقاومت در نوار غزه و تاکید ایشان بر حمایت از گروه­های فلسطینی توضیح دهید.

این تماس سردار سلیمانی در ابتدا پیامی را به ملت فلسطین ارسال میکند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همراه آنها است و از انتفاضه و مقاومت حمایت میکند و پشت شما را خالی نمیکند. پیام دوم این تماس خطاب به رژیمصهیونیستی و آمریکا است؛ مبنی بر اینکه مسئله فلسطین فقط متعلق به مردم فلسطین نیست بلکه مربوط به مسلمانان و آزادگان در سراسر جهان است. ایران از نبرد سرنوشتساز و تاریخی فلسطینیها در برهه کنونی صرفنظر نمیکند. این تماس همچنین تاکید میکند که ان شاءالله قدس مسئله نخست مسلمانان باقی خواهد ماند.

جناب اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به تصمیم ترامپ، آغاز انتفاضه جدید فلسطینی­ها علیه رژیم اشغالگر قدس را اعلام کرد. این موضوع را تشریح کنید. آیا این انتفاضه «مسلحانه» خواهد بود؟

انتفاضه سوم فلسطین به نام «انتفاضه آزادی قدس و کرانه باختری» در واقع پاسخ عملی جنبش مقاومت فلسطین حماس و مردم فلسطین علیه تصمیم ترامپ است. زیرا این تصمیم، امور مختلف را به سوی انتفاضه تغییر داد. اولین انتفاضه موجب برگزاری نشستی در مادرید اسپانیا برای توقف انتفاضه شد. پس از آن مذاکرات میان اعراب و اسرائیل برای حلوفصل مسئله فلسطین آغاز شد اما امروز ترامپ این روند سیاسی را از بین برده است. اکنون همهچیز به جای اول خود برگشته و مردم فلسطین نیز طبیعتا به گزینه مقاومت و انتفاضه روی آوردهاند. رژیم صهیونیستی فقط زبان مقاومت را میفهمد. بنابراین پاسخ ترامپ با تشدید انتفاضه علیه دشمن صهیونیستی صورت میگیرد. زیرا رژیمصهیونیستی پایگاهی برای آمریکا در خاورمیانه است.

کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی به صورت اضطراری در استانبول ترکیه برگزار شد. این کنفرانس چه دستاوردهایی برای فلسطین داشت؟ به صورت کلی نقش امت عربی و اسلامی در دفاع از فلسطین را چگونه ارزیابی میکنید؟

از شرکتکنندگان در این کنفرانس تشکر میکنیم. پیام این کنفرانس به آمریکا و رژیم صهیونیستی این بود که قدس و فلسطین مسئله مرکزی امت اسلامی در جهان است. همچنین به مردم فلسطین نیز اعلام کرد که تنها نیستند. اما آن کشورهایی که یا در این نشست حضور نداشتند و یا اینکه در سطحی پایین حضور پیدا کردند، مسئولیت کاهش اثر این کنفرانس و بیانیه پایانی آن را برعهده دارند. حتی اگر تمام جهان نیز ما را تنها بگذارند، باز هم مردم فلسطین دست از قدس برنمیدارند. قدس امانتی در دست مسلمانان است و باید از آن حمایتهای سیاسی و رسانهای و اقتصادی به عمل آید. هر کس با فلسطین باشد، عزیز و هر کس از آن دست بکشد، ذلیل می شود. ما به وعده بالفور و ترامپ کار نداریم و وعده الهی در آزادسازی قدس مهم است.

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها